legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Musiken förr i tiden..
Jodå, det var absolut bättre förr i tiden. Musiken var det i alla fall, eller i varje fall framförandet utan besvärande inslag av en massa elektronik. Nej, det är inget fel på den elektroniska musiken men den saknar det hantverk som finns i bl.a den akustiska. Själv spelade jag i ett band från 75 till 82. Jag var egentligen gitarrist men då jag lyckades komma över en halvakustisk elbas från början på 50-talet kom det att bli mitt instrument. Den här basen hade ett förflutet i en zigenarorkester i Malmö så visst hade den fått vara med att framföra underbar musik och med en bättre musiker som slog an de fyra strängarna än vad jag någonsin blev.

Nu är jag en radikal själ så jag tror inte att vår musik var samma som Legolas.
Vi spelade för exilföreningar som den grekiska, chilenska, argentinska m.m.

En rolig sak inträffade när vi hade en spelning på Motetten i Malmö på en argentinsk fest. Peder från danmark, medlem i gruppen hade köpt en Sandvik Stradivarius, en såg avsedd att spelas på. Peder och jag improviserade en låt, han på sågen och jag på elbasen. När improvisationen satt sig efter någon minut reste sig varenda argentinare i salen och började dansa som galningar och det blev en fantastisk stämning. Det påverkade oss att lägga ner ännu mer krut i spelandet.
På småtimmarna när vi höll på att packa ihop kom en argentinasnubbe fram till och och tackade. Han berättade att det första instrument som man spelade tango på i Argentina var såg. Utan att ha haft en tanke bakom vår improvisation utvecklade den sig till att anta just tangorytmer framförd enbart med såg och elbas.
Det var en av de roligaste spelningarna jag haft även om det bara var 200-300 pers i lokalen. Inte ens spelningarna i Göteborg på stadsteatern (tror jag det var) eller på Finlandiahuset i Stockholm med ett par tusen åhörare. Ej heller att lira på samma gala som Wilmer X i Malmö eller Eldkvarn på Münchenbryggeriet i Stockholm slog den spelningen.

"Jonas " sa:
Har väl inte dött ut kanske minskat men finns gott om små ställen med live band som uppträder i Göteborg helst runt järntorget. Men kanske är längesen du var ute i dom trakterna.
Kul att du nämnde Gbg. Min dotter är där nu i helgen för att vara DJ på nån klubb...

"legolas " sa:
ja visserligen var det nog det ärligt talat. Med akustiska instrument????? Där di sitter nästan i knät på artisten och han är nästan "avklädd" musikaliskt.

Eller menar du full sula med el-instrument + sånganläggning och volymen på full volym?.....

legolas
Jag säger att det är roligare att lyssna till någon som kanske spelar lite fel i bland men som gör det med hjärtat!. Huvudsaken är att dom gör det.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Angående regn, det verkar skilja väldigt mellan regionerna. Jag har två regnvattentankar och de är fulla idag trots att vi inte samlat allt i början av maj för att spola rent taket.

Thailand har ju regnperioder och den börjar ju lite försiktigt i maj och slutar i september-oktober. Risodlingen börjar med plogning och sådd i maj för att skörda i Juli-Augusti så än är det nog ingen fara på taket.

Jag skrev i en annan tråd om trafiken och konstaterade där att problemet är inte avsaknad av regler utan en korrupt och slapp polismakt som inte håller efter regelverket.

Ja det här med trafiken, ska man inte ta med att det bor cirka 65 miljoner i Thailand och cirka 9 miljoner i Sverige, sett till antalet invånare så kanske antalet omkomna i trafiken int3 skiljer så mycket. Det många saker att titta på Lego
Mvh Christer

mvh Christer

Om man räknar lite så får i alla fall jag det till att det dör 0.04 personer per tusen i trafiken i Thailand varje åt och 0,033 i Sverige. Nu kan jag ha räknat fel, men jag tror inte det.

Och Lego: insekter innehåller inte kolesterol. Kolesterol är ett hormon som bildas i kroppen, det bildas i tre typer, varav ett anses påskynda åderförkalkning. Man tror att det finns en koppling mellan detta och högt intag av mättat fett.För högt intag av omega 6, helt enkelt. Det kanske är det som det finns mycket av i insekter? Stek krypen i omega 3 rik olja, så blir det nog lagom.

Jag rantade för övrigt in i köket i den lokala thaiaffären i stan en gång och möttes av ett illtjut från tjejerna där! Varå, tänkte jag, är dom nakna eller vad? Men nej, dom lagade mat som falang inte skulle få se, jag var inte välkommen. Det brydde inte jag mig om, jag ville se vad det var dom lagade och till sist fick jag det. Dom lagade en sörja av gråaktiga, lite ludna larver och det var nog det äckligaste jag sett! Men har man sagt A får man väl säga B, så jag bad att få smaka. Det var med vämjelse jag stoppade en liten slankig, luden sak i munnen och hoppades att jag inte skulle spy....
Den smakade som räka, den var överraskande god! Min fru ville inte ha, hon föredrar McDonalds, men jag år lunch med tjejerna. Visst gick det där att äta...Jag tror det var silkesmask vi åt.

"Birger " sa:
Om man räknar lite så får i alla fall jag det till att det dör 0.04 personer per tusen i trafiken i Thailand varje åt och 0,033 i Sverige. Nu kan jag ha räknat fel, men jag tror inte det.

Och Lego: insekter innehåller inte kolesterol. Kolesterol är ett hormon som bildas i kroppen, det bildas i tre typer, varav ett anses påskynda åderförkalkning. Man tror att det finns en koppling mellan detta och högt intag av mättat fett.För högt intag av omega 6, helt enkelt. Det kanske är det som det finns mycket av i insekter? Stek krypen i omega 3 rik olja, så blir det nog lagom.

Du har säkert räknat rätt, jag har inte räknat alls, men skillnaden är inte så stor utslaget på antal invånare som när man bara nämner antalet döade i respektive land.

Det där med kolestrolet här finns mycket att läsa http://www.kostdoktorn.se/

"Birger " sa:

Om Legos siffror om 26 000 döda på ett år så blir det 0.4 personer per tusen ... Sverige stämmer 0.033, dvs drygt tio gånger fler per capita!

"b-tung " sa:
Googlade lite snabbt
döda i snitt/100 tusen invånare
VÄRLDEN 20,8
THAILAND 19,6
SVERIGE 2,9

döda i snitt/100 tusen fordon
VÄRLDEN 93,3
THAILAND 118,8
SVERIGE 7

Länk
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... death_rate

Ja, det här är ju verkligen siffror som talar ett tydligt språk! Och jag hävdar fortfarande att en stor bov i dramat är polisen som inte ser till att de regler som faktiskt finns efterlevs.

För att vara riktigt elak kan man säga att polisen "extrainkomster" betalas av Thailändarna i blod!

Läste i Bangkok Post att majoriteten av de trafikdodade i Thailand är motorcyklister.
Dessa är ju ganska oskyddade när olyckan är framme.

Om Sverige hade lika mycket motorcyklar i trafiken året om som Thailand
så antar jag att antalet trafikdodade i Sverige skulle bli betydligt hogre.

Skulle vara intressant att veta hur många motorcyklar, och bilar det finns i trafiken i Thailand respektive i Sverige.

Självklart blir det fler olyckor och fler trafikdodade om antalet motorcyklar är
tex hundra gånger hogre i Thailand än i Sverige.

"Bossej " sa:
Läste i Bangkok Post att majoriteten av de trafikdodade i Thailand är motorcyklister.
Dessa är ju ganska oskyddade när olyckan är framme.

Om Sverige hade lika mycket motorcyklar i trafiken året om som Thailand
så antar jag att antalet trafikdodade i Sverige skulle betydligt hogre.

Här finns det i alla fall ett ansvar i trafiken det gör det inte i Thailand
Själv har jag nog gjort en 10,000 MIL på motorcyckel där nere under alla år o dom skiter fullständigt i oss mc åkare vi står lägst i rang i rrafiken vet inte hur många ggr jag varit på väg att smälla tack vare deras frånvaro av trafikvett

När vi ändå snackar om trafik, något håller på att hända. Jag är idag med frugan för att ta körkort.

Det hela är en process på två dagar enbart för bil och det mesta av den tiden går åt till utbildning i form av videor och föreläsare.

Testerna är ganska snabba bitar, de har en bättre syn och reaktionstest här än i Sverige och teorin är datoriserad, skulle tro liknande den svenska med krav på bara 60% rätt.

Uppkörningen sker enbart på bakgården och ingen landsvägskörning så där finns utvecklingspotential. Folk som får körkort har alltså aldrig kört i trafiken eftersom det är förbjudet med övningskörning i Thailand (Jaja...)

Hur tänker man?

Är ju som vanligt med Thai, många som kör har ju knappast körkort ... ofta ser man ju någon bara köra ut rakt framför och sen kör i max 40 och de når ju knappast upp med huvudet ovanför ratten, totalt livsfarliga, vill ju till att ha koll ...

Eller de som ska bara köra några hundra meter och sedan svänga höger och tycker att det går ju lika bra då att köra mot trafiken ...

Eller de som inte sätter på lyset när det är mörkt, eller de fordon som inte har baklyse och kör i kanske 20 ... rent livsfarligt när man hinner i fatt ...

Etc...

Kan bara hålla med men tror tyvär inte det kommer att bli nån bättring av deras beteenden så länge som vi lever men kanske att nästa generation kan bättra sig men tveksamt

"legolas " sa:
Pojkar!! med statistik så kan man bevisa vilka tokigheter som helst. Med nakna siffror så kan man visa sanningen, och sanningen är faktiskt enligt följande oavsett hur man vränger och vrider sig;

Om man tar Thailands låt säga minst då 26.000 döda räknat på en siffra som nämndes 65 miljoner människor, så innebär detta att det skulle dö i Sverige 2.250st om vi skulle vara jämnbördiga......Eller hur?

Nu dör det runt 300st, inte mer, vilket innebär att vi i Sverige har lyckats att kapa bort tvärtemot Thailand runt 86% jämförelsevis med den siffra som de huserar med i Thailändska trafiken...

Hade Thailand klarat av att ta bort 86% av sina trafikdöda tills nästa år, så hade dom direkt sparat 22.360 st människoliv här PÅ ETT ÅR..... Och hamnat på en dödssiffra per år istället på 3.640 trafikdöda per år istället för 26.000st...Sug på den gubbs,....Nånting rätt gör faktiskt Sverige och västvärlden...

legolas

Tänk också på andelen av befolkningen som rör sig i trafiken. Tror den är större i thailand om man räknar cyklar, motorbikes, gångtrafikanter bussar och bilar. Alla kan de ju dö i trafiken?

"magnusjansson " sa:
Det ska vi tänka på.

Vi? Vilka för du talan för? Snacka om förstörande inlägg och dolda undertoner som det pratats om i andra trådar. Men du hade väll tänkt säga du sa det som ett skämt med glimten i ögat? Så genomskinligt. I vilket fall ett helt meningslöst inlägg. /slap

"nakonsawan " sa:
Vi? Vilka för du talan för? Snacka om förstörande inlägg och dolda undertoner som det pratats om i andra trådar. Men du hade väll tänkt säga du sa det som ett skämt med glimten i ögat? Så genomskinligt. I vilket fall ett helt meningslöst inlägg. /slap
Tur du skrev detta inlägg,så du höjde nivån :xmas_smiley:

"ledarn " sa:
Jag hörde någonting som låter jäkligt hemskt när det handlar om rapporteringen av döda i trafiken i Thailand..
Kanske det inte stämmer ??

Men om t,ex en kille som är 14 år kör "moppe" och förolyckas så skrivs han inte upp i statistiken då han inte får köra "moppe"..

Och därför kan han ju inte ha dött i trafiken... :o :o

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det verkligen stämde..??
Har också hört det, men förhoppningsvis en skröna!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp