legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Kan så vara.....

Men när det gäller tider så var frugan sån redan när jag träffa henne.
Vad gäller den rötna fisken så slipper jag också den då frugan denna resa fick en ordentlig allergisk reaktion efter att ha ätit lite i en Som Tam....
In till doktorn och ta en spruta samt en massa tabletter (Antihistamin)
Så frugan är numera allergisk mot fisk... :laugh: :laugh:

Durian äter hon inte heller då hon tycker varken om smak eller lukt.

Jag klarar mig !!!!

Det gör jag också, för ingen tvingar mig att äta något jag inte vill. Jag äter Som Tam utan den rötna fisken. :thumbsup:

Durian, denna vedervärdiga frukt, finns vad jag vet i hela Thailand och Sydostasien. Det är bara dottern som tycker om den, och får hon en bit så skall den ätas utomhus. Det finns ju en anledning till att den är förbjuden i allmänna transportmedel och på hotell mm. :o :o

"Berralund " sa:
Det gör jag också, för ingen tvingar mig att äta något jag inte vill. Jag äter Som Tam utan den rötna fisken. :thumbsup:

Durian, denna vedervärdiga frukt, finns vad jag vet i hela Thailand och Sydostasien. Det är bara dottern som tycker om den, och får hon en bit så skall den ätas utomhus. Det finns ju en anledning till att den är förbjuden i allmänna transportmedel och på hotell mm. :o :o
Det är väl en anpassning du gör för husfridens skull. ;D

"ledarn " sa:
Det här med barna födandet tror jag du har antingen missuppfattat eller att du har en lite skev bild utav...?

Många blir ju ihopfösta med män dom inte får välja av föräldrarna som i gamla goda Sverige förr.
Det är väl inte så svårt att förstå att dessa "äktenskap" inte håller..
Du vet ju själv vad som sägs om Thaimän när det gäller att hålla ihop familjer... (Supandet och otroheten)

Men den största orsak som jag uppfattat det är ju att pojkar och flickor har sex i sin ungdom utan att skydda sig.
Kondom finns ju bara i sexindustrin.
Så när föräldrarna har sagt att han eller hon inte duger som äkta make/maka så är det redan försent.
Barnet är tillverkat !!

Abort verkar inte vara så vanligt.. (Blir tydligen det)

Så att säga dom "bara" öppnar upp bena tycker jag va lite fult..
Sen att barn = pensionsförsäkring gör säkert sitt till att dom flesta behåller barnet..

Har kollat lite i detta ämne med min flickvän och hon sa att det fortfarande finns de som blir bortgifta av sina föräldrar men att de nu mer är ganska ovanligt. Det stora problemet (enligt henne) är att de får ingen undervisning i sex/samlevnad i skolan som vi får här. Ett annat problem är föräldrar som propsar på och säger att ungdomarna INTE får ha sex när de fortfarande är unga och går i skolan ! om vi är uppriktiga och tänker på vad våra föräldrar sa till oss när vi var unga vare sig det var sex el alkohol så var de ju ALLTID roligt att prova på de man inte "fick" göra ! Så de är inte så himla konstigt att det blir lite tokigt när kunskapen inte är högre varesig i skolan eller hos föräldrar.

"legolas " sa:
helt rätt där gunnarg, dessa gentlemen har "tama" thaifruar som adopterat lite falanggrejor. Dessa boysare kommer att lipa krokodiltårar när de åker ner på sin semester nästa år, när fruarna faller tillbaka ner igen genom manluckan......

hahahah, då kommer spöken fram, då kommer Som tam fram, Plaalaa kommer fram och Durian visar sig otrevliga nylle igen.......och de så trevliga planeringarna och organiserandet försvinner likt fislukten på en elefant som käkar för mycket bambu

legolas

Jo det är nog sant -min fru är nog ganska tam. Men exet är vilt!

Vi har haft lite kontakt tidigare då jag skickade en del kalkylark gällande ränteberäkningar, hoppas dom kom till nytta?

Det jag skriver är ärligt menat och något jag står för , oavsett vilken by jag kommer ifrån!

MVH / Åke

"legolas " sa:
Japp, tack - jag har nu löpande koll på mina inbetalningar och verkningarna/effekterna av desamma.

tack - legolas
ps. men du hade väl kanske en annan signatur då eller?
dsme

Stämmer bra då jag loggar in så sällan och glömer jag mitt "password" och väljer helt enkelt att skapa ny profil.

Jag tror att den profil som är mest korrekt är "Ducati" som finns på lite andra forum.

MVH / Åke

Men Lego nu får du väl ändå ge dig!!

Jag skrattar gott dock

Jag tycker faktiskt att många av thailändskorna häruppe i Isaan där jag bor, faktiskt ser ut som en vacker variant av en kulstöterska ifrån Minsk, Ryssland med dessa mustascher i nyllet. ”Synd på så rara ärtor”, sade man ju förr!!! Alltnog, Yongans svar blev att om man rakar bort skägget, så kommer det dubbelt tillbaka.

Är det så! Jag sitter just nu och ser på släggkastning för damer och jag har aldrig sett similarity till thailändskor. ;D, så bilden av thailändskor kan väl inte vara så ohygglig, vi som alltid ser vår landsdamer som "beauty of the world"

Insayt

Insayt

Ja Thaifruarnas temperament är inte att leka med. Just nu så är ju vårt hem här i Thailand en dröm för en Thai, allt ligger på golvet. Fläckvis möblerat och allmänt stökigt. Alltså precis som de flesta Thaihem ser ut. Men vi är överens om att så skall vi inte ha det. Frugan har lärt sig uppskatta farang stilen efter 3 år i Sverige.
Men nu tillbaka till temperamentet. Jag föreslog att jag skulle ta och flytta en tom plastbyrå från ett rum och ställa brevid min provisoriska arbetsplats. Då skulle jag kunna lägga alla dataprylar, kamera grejor och div. andra bra att ha grejor där. Tyckte att det skulle vara bättre än att ha dom på golvet. Men si detta gillades inte.
Utbrott : "Du tänka bara på du. Inget på jag Hjärta inget bra"

Inget bra läge att argumentera, kan inte dra ut på cykeltur. Så jag skrev lite här istället!

/Anubaan

hej legolas! här kommer en karma för det du har skrivit om det mesta ock bästa
om allt mellan himmel ock jord.mvh karraten ;)

Hej!
Instämmer oxå med "karraten".
Mycket intressant, lärorikt o trevligt att läsa det du skiver.
Blir en karma till legolas

/J

Vilken mes du är Lego! Sparka ut dem ur huset. De vet ju nu att de kan dribbla med dig hur som helst. Låt dem ta konsekvenserna av sitt handlande.

Att skaffa gifte måls uppehålls tillstånd är det enklaste i värden.
När du är på emigrationen, efter du gjort den näst sista 90 dagars rapporteringen, så frågat du bara efter papperna för gifte måls uppehålls tillstånd.
Du får då en lunta papper, som du skall fylla i. På första sidan står det i punkt form vad som behövs.
När du kommer till emigrationen, med alla papper, foto o dylikt ock allt är rätt ter det bara tio minuter, så får du 30dagar detta efter som papperna skall till Bankok.
Du hämtar ditt uppehålls till stånd,får stämpel i passet,tar fem minuter.
Den enda nackdelen är att du få åka en gång extra.
Så no problema, för dig som inte kan visa 65000
Av åtta falanger här så har väl 6st uppehålls tillstånd baserad på giftemål.

:)Tack Legolas för en förträfflig..utförlig beskrivning vad gäller UPPEHÅLLSTILLSTÅND!
Då jag tidigare "långbodde" i Thailand åkte jag som alla med RETIREMENT till Sv ambassaden varje år för inkommstförsäkran översatt till Engelska. Men...inte att förglömma! Man skrev bruttosumman som årlig inkomst! Då borde väl inte så många ha problem med de 65 000 bathen/månad? Är det så även i dag....?....att det är bruttosumman som avses?Nu när jag flyttar ner för gott kommer jag nog att "stånga hornen blodiga" för ett MARRIDGE uppehållstillstånd då min inkomst sjunker en del vid uppnådd pensionsålder.

Ha det!

Frank

För står inte hur du kan få det till att det tar så mycket mer tid.
Alla papper har du ju redan hemma, karta i datorn, kamera för att ta foto har väl de flesta.
Sen på emigrationen,inga problem.
För står inte riktigt vad du menar, mer än att du rackar ner på folk som inte kan få i hop
65000.
Sedan har jag aldrig hört talas om intervjuer.

"legolas " sa:
kan inte påminna mig att jag rackat ner på varken dig eller andra som inte klarat 65.000 bahts:gränsen. vore ganska tokigt att göra det enär jag själv heller inte klarar det om kronan dyker för himla mycket.

Golden det är gott och väl allting, men jag å min sida tar inte fight på dessa lösa boliner. Du gört som du vill och det jag gör är att jag redovisar de regler som gäller. Sedan om du bor någonstans i Thailand där kanske immigration inte tar så allvarligt på nånting, då får man bara gratulera till det.

Men att man i utgångsläget pratar om saker och ting som inte är i enlighet med de regler som finns överallt, den grejen köper inte jag i alla fall. Får du ditt marriage-uppehållstillstånd UTAN att uppfylla de lagstadgade regler som finns grattis, men få det inte att se ut som en sanning och nånting som folk kan luta sig emot för de kan de inte.

jag säger igen, du gör som du vill, vi alla gör som vi vill, oh så länge det funkar så är dt ju skitbra, fan skapa nu inte ett trassel där det inte finns ett trassel är du snäll..

legolas
Vilka lagstadgade regler uppfyller inte jag och emigrationen.
Du menar att dom skriver ut en massa papper som man skall fylla i som är o lagliga.
Papper som är ett under lag som går till Bankok ock du får uppehålls tillstånd.
Så olagligheter enligt dig sker både på huvudkontoret och lokalkontoret.
Du vet inte vad du pratar om. Så tala nu om vad det är för olagligheter man sysslar med. Kan ju vara bra för mig att veta så jag inte åker ut, eller till aphuset.
Skall bli intressant att se vilka källor du har.
Om inte så för andra som håller till på andra forum och faktiskt kan de här frågorna, men de kan ju ha fel, du vet ju det mesta!

"Golden " sa:
Vilka lagstadgade regler uppfyller inte jag och emigrationen.
Du menar att dom skriver ut en massa papper som man skall fylla i som är o lagliga.
Papper som är ett under lag som går till Bankok ock du får uppehålls tillstånd.
Så olagligheter enligt dig sker både på huvudkontoret och lokalkontoret.
Du vet inte vad du pratar om. Så tala nu om vad det är för olagligheter man sysslar med. Kan ju vara bra för mig att veta så jag inte åker ut, eller till aphuset.
Skall bli intressant att se vilka källor du har.
Om inte så för andra som håller till på andra forum och faktiskt kan de här frågorna, men de kan ju ha fel, du vet ju det mesta!

Hej, jag har tidigare varit i luven på legolas för han var av samma uppfattning, att ingenting ändras. Detta i annat ämne. Han har nu förstått att man får läsa på även om man bor på plats, för regler ändras eller följes inte så noga i thailand men man får räkna med att en dag träffa en som är nitisk i sitt arbete. Reglerna gäller om thai vill.

Skatteregler ändras, visumregler ändras och det nya får man utgå från att de gäller, man får hela tiden läsa på. Thailand eller sverige, gäller båda

MVH kjell.t

"legolas " sa:
Hejsan kjell.t lever du fortfarande? Jag läser ditt inlägg, men jag vet inte riktigt hur du ställer dig till inlägget ifrån Goldens sida. Du skriver det du skriver och jag vet inte hur du ställer dig till någonting faktiskt. Det låter mer på dig som om jag inte vet hur det fungerar, rätt? Och jag inte vet vilka regler som gäller, rätt???

Jag skriver att jag förmedlar regler och lagar gällande uppehållstillstånden. jag skriver att jag vägrar att förmedla rykten och legender som sanningar, det får stå för andra. Som sagt, jag skriver så som det skall vara enligt lagen.

Gillar du det inte som jag skriver, synd det är din förlust....

legolas
Du vill ju öppen bart inte svara mig, hur det kan vara möjligt att man bryter mot lagen, åt femhundra som baserar sitt uppehållstillstånd baserad på giftemål, på mitt immigrations kontor.
Men fakta inte hörsägen, eller rykten, så är det så att lokal kontoret BESLUTAR inte om
uppehålls tillstånd utan det gör Bankok. Lokal kontoret tar fram underlag genom mig.
Men du behöver inte bosätta dig på kontoret i fyra veckor.
Vad jag har hävdat det är att det inte tar längre tid på det lokala kontoret än det visa du söker.
Du hävdar att vad vi gör på mitt kontor är o lagligt.
Du säger bara att jag kan lagen.
Så nu kan du väl svara vad är det dom bryter mot.
Vore väldigt tacksam om du kan rädda oss femhundra från fördärvet, att gå omkring med uppehålls tillstånd på felaktiga grunder.
PS Du behöver ju inte svara Kjell.

:o....Ja du Legolas...finns en del som inte kan läsa...eller i allmänhet vill "pracka ner" på andra för att visa sin egen förträfflighet.Små bagateller.....görs till "stora berg" och klarhet och rättvisa måste skipas....ha,ha,ha! Tycker att du skapat en bra klarhet om VISA och UPPEHÅLLSTILLSTÅND mot vissa andra!!!Heder åt dig och din ärliga och modiga framtoning i dina kommentarer!!! KARMA utdelas härmed!
Lev väl!

Frank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A