legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Birger " sa:
Berralund,
Sura inte till nu -det är klart insayt härsknade till när han blev påhoppad, men Du har väl både intellekt och sunt förnuft och behöver väl inte ta åt Dig. Nu skall vi vara snälla -det är snart jul. 3GT.

Nejdå Birger, jag surnar inte till. Jag konstaterade bara att det är ett klumpigt och plumpt sätt att uttrycka sig på. Och det är synd att det blir så.

Jag tar inte åt mig personligen av sådana skriverier, det är enbart tråkigt eftersom det kan missuppfattas av personer som är känsliga. Alla har precis lika stor rätt att deltaga under alla tavlor här på Chaimai, precis hur mycket man vill.

1 rai = 1600 m²
1 Ngarn = 400 m²
1 Tarang Wah = 4 m²
1 Tarang Mett = 1 m²

Igentligen använder dom sig ju av metersystemet allt går ju översättas till hela meter Tarang Mett = 1 m²
inte som när man kommer till england eller usa och skall använda deras måttsystem då blir det krångligare går ju inte att översätta till hela meterenheter utan där måste det decimaler till, samma gäller vikt.
rai, ngarn etc. är ju fortsatt uppmätt i meter.
Så vi har det betydligt lättare här att göra en ren översättning än i vissa andra farangland.
sen har vi ju våra enheter som 1 fot, 1 tum, 1 famn.
Kommer man till USA så blir ju 1 cm= 0.39 inch, 10cm=0.33 foot, 1m=1,093 yard där blir det jobbigare för oss som är vana vid ett metersystem räknar ju inte i m3 här heller utan det är barrels.
Ser ju nu när dom bygger huset allt mäts i meter på bygget även när dom mätte upp marken 40*41 meter= 1 rai och 10 tarang wah.

Märker också här att räkna på vinsten det finns inte i deras värld. Dom odlade 3 rai majs av den lite sämre sorten som går till djurfoder det gav 18000 baht, jag frågade vad dom lagt ut på material, mark hyra, arbetskraft och tid om dom gick med vinst blev bara sura miner och huvudvärk "you think to much"

Kollade ungarnas skol linjaler nu och dom var i cm så nog lättare för en thai i sverige än en amerikan gällande mått och vice versa.

"legolas " sa:
Jag för min del tycker att det är synd och SKAM Berralund att du sänker dig till en sådan här skitnivå, eller förstår du bara inte den svenska som skrives? Insayt skrev aldrig det ordet "BARA" som du var snäll och lade till för hans räkning. Det är ren och skärt bedrägeri att göra på det sättet som du gör.

Va fan håller ni på med, och naturligtvis så kacklar ju kycklingen vidare, alltid bussig att rusa till assistans om man kan "puckla" på någon som redan ligger ner...

Alla som är läskunniga förstår EXAKT vad insayt skrev...... Här har vi jantelagen i sin prydo, denna svenska nationalskatt som förbjuder oss själva att "bli nåt" att "vara nåt", hela vår svenska omgivning hjälper så gärna till att hålla tillbaka, och trycka ner folk med framåtanda, tillbaka ner i sina skor igen.....

insayt gör ett kanonjobb, han blev attackerad av detta "trollet", och sedan började Berralund att försvara "trollet" indirekt genom att attackera Insayt, och sedan kom kycklingen farande....

Fy i hillvitte va lea och stygga ni är Era jääkkla avundsjuka typer..... Detta skrives i min egna tråd klockan 09.17 och jag är både nykter och [¤#@@¤%] på Er mobbare, fy fasen och skäms på Er.

MVh legolas
ps. Jag behöver ingen jäävvla karma för detta inlägget, jag bjuder på det....

Det var värst vad du tar i då. Jag har ALDRIG förnekat att Insayt gör ett bra jobb, det är alldeles lysande det han gör.

Men jag kan bara konstatera att det inte bara är jag som har "missuppfattat" hans inlägg eftersom det blev anmält av en annan medlem.

"legolas " sa:
Ja jag kanske tog i i överkant. men är det en sak jag hatar, så är det när folk hoppar på och mobbar. jag hatade det i skolan och jag hatade det så till den milda grad inom idrotten som jag ju varit aktiv inom såpass länge. jag jobbade stenhårt på att utrota den redan när ungarna kom in i fotbollen när de var 6-7 år gamla.....

Så att det är någon jääkla mes som anmälde Insayts inlägg, så visar det mer hur den fjanten klarar av att föra sig ute i livet, än Insayts inlägg faktiskt. Insayt svarade det där "trollet" och gav honom vad han förtjänade tycker jag....

legolas

Jag kan bara hålla med dig vad gäller mobbing, lego. Det är något jag också hatar och det var därför jag och den andre medlemmen reagerade som vi gjorde på Insayts skrivning. Mitt inlägg var absolut inte menat som mobbing utan mera som ett påpekande mot ett olämpligt ordval.

Men flera av trollets senaste inlägg har ju varit direkt riktade mot insayt så inte konstigt han reagerar och skriver som han gör

Jag ska väl också lägga en sista kommentar ang. detta.

Det är inte okey att ofta påpeka bl.a Bertils stora bokstäver.
Det är inte okey att ofta påpeka att det är "mitt forum" och jag bestämmer vem som får skriva där.

Alla medlemmar ska känna sig välkomna i alla forumdelar här på ChaiMai oavsett vad vissa tycker.

Men kanske jag är jävig då jag tycker insayt lägger ner ett stort jobb som privat persson att skapa en tråd och lära ut ett språk utan eget ekonomiskt eget intresse. Kan väl inte säga att jag själv har följt den fullt ut då jag håller mig till eng-thai böcker och försöker lära. Men printade ut sidan för att lära sig thai bokstäver och den har hjälpt mig en del ihop med det matterial jag själv har.
Blir som nån skrev tidigare jobbigt att följa olika transkiberingar så håller mig till den jag börja med för i slut ändan e ju målet att det inte skall behövas någon transkibering.
Precis som vi svenskar har ett krav på att folk som flyttar till sverige skall lära sig språket och kuluturen samma krav skall vi isåfall hålla på oss själva när vi flyttar till ett annat land.

Jag tycker det är helt ok att anmärka p´bertils stora bokstäver f¨r det betyder som sagt som flertalet p´pekat innan skrika p´nätet och tycker själv det är st¨rande.

Tillhör almän uppfostran att inte skrika. Nu kanske jag är störd iofs då jag hållt mig på nätet och spelat en del online spel men där är en av det oartigaste saker du kan göra skriva med stora bokstäver för då skriker du åt nån. Men kan ju ses som nördigt också :wai:

Jag kan inte riktigt göra den kopplingen som Legolas gör att det skulle vara skillnad om man kommer till köttgrytorna i Sverige eller som bidragsgivare till Thailand.
Det underlättar mycket om man försöker lära sig språket i det land man bor.
Att det sedan är jäkligt svårt att lära sig Thai, det vet en som försökte beställa en taxi till Makro. Det kan Legolas vittna om ;D

Håller för övrigt med Jonas om att skriva med versaler är ett oskick. Det är ju dessutom hur lätt som helst att undvika.

/Anubaan

Ja Legolas i språkdelen har vi olika uppfattning. Ok Sverige släpar in och betalar för flyktingar och självklart skall dessa lära sig Svenska och kulturen det är ju trots allt vi som tar hand om dom.
Men Thailand tar inomt kanske inte helt ofrivilligt människor ifrån andra länder men vi flyttar faktist hit utan att be om lov innan. Vi utnyttjar iofs inte deras sociala rättigheter som är obefintliga. Men jag anser att flyttar jag till ett annat land så iallafall språket skall jag lära mig om jag har möjlighet kanske inte fullt ut men iallafall så man kan gå och handla själv. Sen är ju allt relativt flyttar du hit som pensionär och detta är lite som din dröm sista långa semestern så är ju inte språkdelen vad man tänker på i första hand men är du yngre och har tänkt tillbringa dom närmaste 30 åren tycker jag det tillhör hyfs och fason att lära sig lite om folket du tänkt bo med. Man vet ju själv hur förbannad man kan bli i sverige när folk som flyttat dit vägrar att ta åt sig våran seder och kultur.
Sen anser jag att vi som Svenskar som har en uppväxt i ett fritt land kanske också kan hjälpa med och sprida lite av vilken rätt man har som människa men försiktigt kan vara farligt med :) Nu blev jag onyckter ;D 5 veckor ölfri och nu slog avmönstrings ölen in tjolahopp som hon sa på loftet.

Kan hålla me vissa av er här jag gillar inte heller insayts på hopp på Bertil jämt o ständigt för det e inte första gången.......

Sen gör han ett bra jobb tror jag men vet ej för jag tillhör inte dom intelligenta här
Skulle kunna skriva mer men vill inte förstöra en bra tråd mer

"legolas " sa:
Håller med dig, vad jag inte fattar är att när man är orutinerad med datorn, varför VILL man då inte lära sig av vad mer erfarna säger... DET fattar jag bara inte... Varför låta sig nöja med mindre än att försöka åtminstone att lära sig.

legolas

Kan det inte vara så tror du att han gör det me flit nu det hade jag nog gjort om det varit så många som klagat på mig

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp