legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
hade Big C riven ost verkligen? tror inte det va? men annars ta dig till MAKRO de har riven pizzaost i paket om nåt kilo eller så, kostar drygt 315 baht cirka. kanongott antingen Mozzarella eller Cheddar..

legolas

Ja den rivna osten e skit goo köper den varje gång vi e nere så vi kan få lite pizza lika dant me pizza bottnarna köper jag där

"legolas " sa:
hade Big C riven ost verkligen? tror inte det va? men annars ta dig till MAKRO de har riven pizzaost i paket om nåt kilo eller så, kostar drygt 315 baht cirka. kanongott antingen Mozzarella eller Cheddar..

legolas
[/quote

Nej nej nej, riven ost på Big C har jag inte sett, det jag hittade var olika ostsorter,
hela och i skivor, köpte för att prova mig fram, den jag hittade på grosstfirman kostade
nästan exakt 1000 Bath 2 1/2 kilo, vet inte om Macro finns i mina trakter, hittar jag på så kan jag alltid ta ett paket för att prova.

Ha det

"legolas " sa:

legolas

Min lärare, till lika min Dam., säger att det heter inte MAKRO, uttalas Meckråå,
tro tusan att man har problem med att lära sig språket..........

Meckråå finns inte i Yasothon, närmsta 80 km.bort, kollar in på nästa resa.

ha det

Som du skrev:
"Så lite festa då och då, varför inte, de skadar ju ingen utom sig själva."

Men jag blir mörkrädd över dödsolyckorna, säker är många beroende på att folk kör rattfulla här. Enligt BP så har 315 människor dött i nyårstrafiken (4 dagar). Dessutom så är det inte nog med det. På Kentbra's ö så blev en ung Britt skjuten till döds. Kanske han bara kom i vägen så att säga. Men likt i trafiken så verkar våra kära Thai totalt sakna förmåga att förstå konsekvenserna av sina gärningar.

Man borde sitta inne i huset och inte vara ute bland rattfyllorna och beväpnade gangsters, men det går ju bara inte. Jag vill också fira!

/Anubaan

Köra på fyllan!

Kan bara säga att 30:e dec. 2012, så skulle jag och frugan till Ban Beung och fixa vattenpumpen hos farmor, påvägen dit(344), så hade naturligtvis 2 bilar blivit inblandade i en krock, varav den ena(pickup)låg på sidan och den andra såg ut som ett ihop skrynklat dragspel.

Sen om det berodde på fylla eller hastighet, må vara osagt, men thais trafikkunskap är och förblir låg, köra framåt inga bekymmer, men att följa skyltar och uppmaningar i trafiken eller dessa få lagar som finns ang. trafik, det sk*ter de fullständig i...

Jo-Be

"ledarn " sa:
Nu sitter han där och röker tillsammans med Pappa och har slutat gå i skolan.
Tänk så gammal man är men så bra man mår.
Det är jäkligt skönt att vara lite ålderstigen och slippa en massa tonårsbekymmer.

Att thaiarna beter sig konstigt när de dessutom "får hjälp att tänka rätt" är både lustigt och olustigt på samma gång. Och det där med att bete´ sig som barn tycker jag stämmer in bra.

Får man facit från en mer erfaren person borde det kunna lyssnas och tas in, men icke.

Gäller barn och tonåringar överallt iofs. Men det är väl en kombination av både kultur och utbildningsnivå antar jag. Kanske mest utbildningsnivån?

Kan man inte förändra sitt eget liv och känner man sig maktlös till att styra sitt eget liv så kanske man agerar på detta vis? Det är lättare att rycka på axlarna, le och hålla fast vid det man åtminstone känner igen. Att reflektera om det är bra eller dåligt finns inte.

Barnuppfostran är inte lätt. Vare sig i Sverige eller någon annanstans.
Att det här nere blir kulturkrockar underlättar inte.

Det viktiga är att vara konsekvent och inte ge med sig.
Jobba för det man tror på men samtidigt vara öppen.
En svår balansgång.

Nu är det så här i Thailand att många börjar köra bil vid 14 15 år.

Så vad jag vill sakt med det är att då är ju det bra att de har lite trafikvana.

Men nu har ju inte Lego någon bil så det blir väl inte aktuellt.

Själv skall jag nu börja övnings köra med min snart 17åriga dotter.
Detta på grund av framtida arbete.

Bägge barnen har kört moppe sedan de var 12 år. Men man kan ställa två krav, hjälm, inte mer än två på moppen.

Så vi är i Thailand inte Sverige. Kan gå helt snett för barnen om man till absurdum skall införa regler främmande får Thai.

Har du problem nu så vänta några år ock berätta hur det gått.
Har exempel på att införa europeisk uppfostran i min närhet inte gått bra.
Så jag är orolig att min modell ej heller fungerar.
Men har svar om några år.

Så inte lätt att delge barn som håller på att bli vuxna vad som är rätt eller fel.
Blir nog fel om man som farang ock dess värderingar får ta överhand.

Baaaa.. Mycket tråkigt att höra Legolas. Men varför skall man lyssna på Farang överhuvudtaget,tyvärr så har nog grupptrycket ännu mer att säga till om i Thai än i Sverige .
Min fru skäller på sina flickor att de skall köra med hjälm 14 samt 16 år gamla , dom skiter i vad hon säger , i stället blir dom arga på farbror brun som vill ha slantar , jag säger då ,skyll Er själva ,ni följer inte lagen .
Men hur många följer lagen i Thai ?

Kort kommentar i ämnet skillnaden farang/thai: senast i byn satt jag och dillade med en ung kille som hade funderingar om varför farang alltid tjänade så mycket pengar, medan thailändarna var så fattiga. Detta var ju inte en heltäckande analys, men han uppfattade det så.
Jag berättade om när jag var på kneken för tjugofem år sedan (företagskonkurs/skillsmässa) och om hur jag sakta kom på fötter genom att göra de få jobb jag hade kvar, leva på vita bönor, satsa varenda spänn jag kunde få över på annonser, svälta mig igenom krisen med bara jobbet för ögonen (jag är egenföretagare) tills dess tiorna började bli hundralappar och så småningom tusenlappar. Alltid läsa facklitteratur, alltid söka information, alltid försöka lära. Alltid hålla ord, alltid leverera i tid, alltid göra kunden nöjd. Sprit o kvinnor får man ta sen, om några år. Kort sagt : focusera på det väsentliga, vara ambitiös. Gör man så så kommer också framgången på sikt.

Han fattade inte vad jag sa. Han tror nog fortfarande att vi har "pengaträd" i väst!

He,he...så dj@¤la bra LEGOLAS! Du är Thai om.....jo stämmer i mycket! Du måste börja fila på boken snart! :)

Ha det fortsatt bra!

Frank

Tænkte på det med moppe och ålder, visst skall man stælla krav som førælder på att ungarna skall følja lagen. Men man skall væl inte bli shockad om dom kør innan 15 och det gæller ju inte bara Thailand ær ju samma hemma i Sverige. Kommer ihåg nær man sjælv var ung, varenda kille i klassen hade ju kørt moppe innan dom var 15. Nær man var 12-13 år kunde man ju hyra sig en trimmad Push dakota eller Zündap av nån 15 åring før en 10:a i 30 min. Sjælv børja ja væl køra runt 12 års åldern, och fick egen moppe i slutet av 14 års åldern, Så att vi skulle vara bættre med att følja lagen i det fallet i Sverige det tror jag inte (iallafall inte ungdomarna ), bara att det ær så mycket fler 2 hjulingar i rørelse i Thailand så man ser det tydligare.

"ledarn " sa:
Visst är det så....

Köpte själv moppe när jag var 14 bast...
Men hade Morsan förbjudit det hade det inte blivit något köp...
En annan stor skillnad är ju att här hemma har ALLA hjälm.. Och en bra hjälm !!
Många får en viss utbildning i trafikvett redan när du börjar cykla..
Det fanns även förr viss trafikutbildning i skolan vet jag..

Visst fanns det trafikutbildning i skolan även för en gammal stöt som jag. Det kom en polis någon gång då och då och undervisade i trafikvett vilket var nyttigt.

Vag gäller hjälm så var det ytterst ovanligt på min tid och det fanns ingen lag om att sådan skulle användas. Personligen var jag en pionjär på detta område, jag var den förste på min skola som använde hjälm när jag skaffade moppe. Fasen vad mobbad man blev i början men det sket jag i.

Mobbingen upphörde snabbt när jag blev prejad av en kärring i bil, flög av moppen och körde skallen rätt in i en stenmur. Utan hjälm hade jag garanterat antingen dött eller blivit svårt invalidiserad. Det var många som skaffade hjälm efter den episoden vill jag lova.

I Thailand är jag på frugan och resten av familjen som en hök när det gäller trafiksäkerheten. Hjälm på moppe och bälte i bilen. Men ibland är det som att vara Don Quijote och slåss mot väderkvarnar. Bälte i bilen använder man ju bara om det är risk för poliskontroller. Men det har blivit bättre, tjatandet har givit resultat.

Tycker majoriteten av ungdomarna i Sverige har hjælmen runt armbågen men kanske dær huvudet sitter nu før tiden.

"legolas " sa:
Ligger mycket i det du säger Jonas, du är en snäll kille tycker jag. men du bortser alldeles fullständigt ifrån det faktum att härnere så ser du på regelbunden basis i stort sett varje minut, varje timme, varje dag ute på vägarna, ungar som är 8-9 år. Stundtals ser du kanske t.om en 6:åring köra moped, alltså en moppe som klarar lätt 100 km/timmen..... Jag konkurrerar med dessa småungar ute på vägarna, och jag vågar mitt liv ihop med dessa små fullständigt outbildade små monster.

Har detta något att göra med dödsantalet ute på vägarna i Thailand - ja ser man inte det så kan man nog inte bli blindare..... Men jag håller med dig Jonas, alla småungar en själv inräknade, pillade på moppar innan man var 15, men inte fan körde man regelbundet ute på vägarna, och var del i trafiken på det sättet. Thailand dödar procentuellt sett tusentals procent mer människor på sina vägar än vi gör i Sverige, så jämförelsen kanske haltar lite Jonas... men du är en snäll kille...

ha det gött
legolas

Jæmførelsen var ju inte riktigt om hur dom kør, vilken trafikkunskap eller i vilken ålder utan om vi var så mycket bættre på att følja lagen i detta fall i Sverige nær det gællde att få køra innan man hade åldern inne.
I storstæderna sækert, men kommer du upp till glesbyggden norr om Trollhættan och upp igenom in i raggartræsken så ær det væl vældigt vanligt att ha en moped innan 15. Men trafik mæssigt så ær det ju en sjælvklar skillnad.
Har sjælv sagt till kærringen att det blir ingen mopedkørning før ungarna innan 15 hemma, eller jag har væl sagt 18 før trodde det var då man fick ta kørkort før dom 100cc (enligt frugan var det 18), men kanske ær fel. Så får ændra mig till 15.

Jag tænkte mest på det du skrev tidigare i detta fallet.

"Att göra som du gör och medvetet skita i lagen, och bara följa med strömmen, och låta ens egna ungar göra som alla andra stollar, då är man inte böjbar, då är man bara dum tycker jag i alla fall.
Jag är inte i Sverige jag vet"

Och som sagt ær vi så mycket laglydigare i Sverige i detta fall. Eller ær det bristen på mopeder på vægarna som gør att vi ser laglydigare ut.

Den dær trafikpolisen som kom till skolan lyssnade man på han? Efter han hade åkt så drog man ivæg på sin trimmade moppe som gjorde gott øver 100 så om han gjorde någon nytta det vet jag inte.

"legolas " sa:
Jag vet inte vad det är med Er stollar ;D Fan ser ni inte eller, ser ni inte alls det jag ser, är ni så sattans blinda... Jag skiter i Sverige, det var inte jag som förde in snacket på Sverige, jag pratar om Thailand och hur unga barnen är som kör här, typ 8-9 år.... hur [@!# Mockfjärd] kan man försvara det Era nötter.

Nä hade ni varit här så hade ni fanimej inte ens fått is i groggen.... mesproppar!!

legolas :D :D :D

Och vad är det med dig då, har isen tagit slut lagom till GT:n? ;D Vi gör för satan bara jämförelser mellan Thailand och Sverige, att vi har en helt annan syn på trafiksäkerhet i Sverige om man jämför. Det är väl ingen som på något sätt försvarar thaibarnens trafikmoral, tvärtom.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp