legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok, skall ta mina ting tong tabletter. :-[

We like your superior thoughts, when good....webp

But some thoughts...........webp

Let us be friends and not piss in territory....webp

"legolas " sa:
Japp, jag fyllde flera av alla de tomma yoghurtar som låg där kringspridda med mitt cykelvatten åt valpen varje dag.... Men det räckte nog inte till, jag tror att de föll över och rann ut. Men det verkade i alla fall som om thai lade dit yoghurt för valpen att skölja ner det stenhårda riset med....

Usch secket slut för vilket liv som helst på jorden, att behöva dö där med nosen i en plasttallrik med stenhårt uttorkat ris, frysandes häcken av sig nu i kalla december. Han hade alltså i stort sett ingen päls alls. Den han hade ifrån början, försvann i takt med undernäringen satte in.. uschiamej vad synd...

legolas

Thai är totalt okänsliga för djur och djurs lidande , i april var jag nere hos " min hund " ,han är/var en glad brun och vit medelstor hane i sina bästa år ,passade bra in bland Svärfars andra hundar " Bobby" som han hette har alltid sen han var valp varit min hund, jag älskade den glädjen han visade då jag en gång per år kom ner till byn, han kom ihåg den snälla farangen som klappar och ger hundarna mat varje dag . När jag nu kom ner i november fanns ingen Bobby...... Han och tre andra hundar hade förgiftats av mannen som har den ena byhandeln ,detta berättade min svåger , den mannen hatar jag , varför? Jo, han gillar inte andras hundar ,hans egen hund är ok.........

Förstår inte vart inlägget jag skrev igår dvs texten jag infogde i mitt sista inlägg tog vägen , i alla fall så ville jag berätta om att Handlaren i byn ( det svinet) förgiftade medvetet min hund Bobby ,i April levde han och blev överlyclig av att jag ,den snälle farangen kom ner ,nu i november fanns han inte längre ,handlaren hade medvetet förgiftat fyra hundar i byn ,alla svärfars hundar samt min hund Bobby,giftat dom med betat foder .. Han gillar bara sin egen och tyckte inte om att den inte var högst på rangskalan ... Nu är den det ensam .
Thai har ingen empati för djur ej heller tydligen för andras känslor för sina djur >:(

Vad kostar en sådan cyckel? Jag har tænkt køpa mig en cyckel nu nær jag kommer hem och det får ju bli något åt mountaibike hållet.

22 mil enligt google maps annars hade jag ju cycklat dit om det var 10 mil :) men nu får det nog bli att ta bilen om jag skall åt det hållet ær ju lite otrænad før tillfællet.

Ja det var lite skillnad mellan google map, Men jag søkte ifrån Lomsak (dær jag bor) det ligger 5 mil norr om Phetchabun. Nærmaste vægen var øver bergskedjan så jag cycklar den vægen då.

"Jonas " sa:
Ja det var lite skillnad mellan google map, Men jag søkte ifrån Lomsak (dær jag bor) det ligger 5 mil norr om Phetchabun. Nærmaste vægen var øver bergskedjan så jag cycklar den vægen då.
Jag blir rackans sugen på att skaffa mig en cykel. Nej två eller tre så jag få med mig Ooy och dottern Celine. Jag lär väl fara vilse annars. Fram till för 20 år sedan cyklade jag mellan 5 och 15 mil dagligen. Det var inte bara 20 år sen, det var även 30 kg sen...
Ses det som osportsligt att använda GPS eller ska man behöva ta omvägar ala Legolas?

"legolas " sa:
Cykeln kostar klar i näven 6.500 baht och det är ju skitbilligt. Cykeln är dessutom mycket bra kvalitetsmässigt, så jag har inget att klaga på alls.... Bara spola ren den efter körning och ha oljan klar, så har du många trevliga stunder framför dig.

Den andra affären som säljer mer tävlingsmässiga cyklar, de hojjarna är ju av riktigt bra kvalite med helt andra material, men det skiter jag i.. aluminium eller karbon-papper, vem bryr sig.... Dessa hojjar ligger på från 10.500 baht upp till 15.000 baht och upp till 20.000 baht.... Men dessa hojjar får andra slåss om, jag bryr mig icke som sagt var!!

Lycka till Jonas... Det är ju bara 10 mil från Petchabun ner till Chaiyaphum varav hälften är nerförsbackar, så kör på, så ses vi...

legolas

Fågelvägen
Den direkta sträckan uppgår till avståndet mellan Phetchabun och Chaiyaphum 107 kilometer.

Med bil
Vägsträckorna distans är från Phetchabun till Chaiyaphum 205 kilometer.

Körtiden upskattas till 3 timmar 14 min.

Det var vad vi hade när vi åkte denna sträcka förra året till dig.

Faktasidan jag använda mig av då och nu är följande http://se.avstand.org/Phetchabun/Chaiyaphum

Mvh Putte

Helt sant min vän ,min fru drar även hon fram en massa, sen släpper hon det bara där hon står. Sen dessa djäkla tofflor ,dom släpps överallt mitt i rummet ,alltid där man normalt passerarv ;D

Tycker min fruga är slapp med barnuppfostran hon vill mer vara kompis känns det som, men så bor ju alla systrarnas ungar här med 7 ungar totalt ( bara längtar tills den dagen huset är klart då skall ja låsa grinden så dom inte kommer in ).
Men svärmor därimot hon sätter ungarna i arbete, där får till och med dom 7 åriga pojkarna sätta sig och diska, hänga upp tvätt etc. Inte varje dag men ett par gngr i veckan. Men hon är riktigt bra svärmor en skön kärring, en rolig tant. Som en kompis sa som var och hälsa på vid songkran det var den häftigaste kärring han någonsin träffat.

Men dom är lika bra på att skräpa ner ungarna när dom sitter själva på övervåningen tex kan se ut som ett bombnedslag om dom vart där själva, men 4 pojkar med åldrarna 6-8 år så måste hon hålla lite hårt i tyglarna svärmor annars hade det väl blivit helkaos.

Vi försöker också hålla ungarna i herrans tukt och förmaning här hemma, dom är snart 8 och 11 men måste hjälpa till så gott dom kan. Plocka undan sin tallrik etc från matbordet är en självklarhet. Tösen (11) måste även hjälpa till med städning så gott hon nu kan.

Sen gäller det för dom att lära sig att passa tider, duscha och gå till sängs när vi säger ifrån etc. Och jag måste säga att allt på det stora hela fungerar alldeles utmärkt. Dom är duktiga och för det mesta lydiga, det som kan vara svårt är att ta tag i läxorna utan att vi säger ifrån. I det fallet har latmasken satt in ordentligt.

"legolas " sa:
Berra, i all välmening, glöm nu inte bort att fostra pojken också... gör inte isaan-felet därhemma och låt pojken bli en slashas,,,, låt han städa, varför skulle han klara sig undan städning, kom igen nu..... förklara för din fru att du står för jämlikhet...

lycka till Baines,,,

legolas

Nädå för allt i världen, men han är lite för liten för att göra svårare saker. Men det kommer, var så säker. Här på orten är en del busliv och dom gängen skall han inte hamna i.

Det här var skönt att läsa! Äntligen ett ord i rättan tid om misshandeln av språket, både här och i andra sammanhang. Det är ibland omöjligt att inte tänka att det dunkelt skrivna kanske är lika dunkelt tänkt som det är skrivet, vilket skulle innebära att skribenten är lika dum som som han verkar! Det är ju oftast omöjligt, men misstanken blir lätt bestående...

Ett gott råd till de som sov under gramatikundervisningen: skriv hellre talspråk än ett skriftspråk ni inte behärskar. Eller köp en bok i svenska och läs upp kunskaperna.
Ordblindhet är ingen vanlig åkomma - men det är däremot slöhet och dumhet, det är närmast en epedemi !
Detta var dagens elakhet - nu mår jag bra!

"legolas " sa:
Birger - tänk du lyckades få till 2st bevingade uttryck i samma inlägg... jag tycker det är perfekt det du menar, att man hellre skall skriva talspråk än skriftspråk, som man ändå inte behärskar.. Tycker jag låter helt vetttigt!! Då kan ju heller ingen hoppa på en och gnälla, eller hur?

legolas
Jag instämmer i hyllningarna till Birger.
Vårt skrivna språk förändras i takt med talspråket, den tekniska och sociala utvecklingen, det lär inte kunna stoppas. Hoppas bara att inte skånskan får inflytande, det blir svårt med alla diftonger. :)
Karma till Birger.

Jag hoppas verkligen att ni är på era respektive om att dom inte vill lära sig bokstaven R.
Är dom lata eller dumma tycker ni?

Ni själva som skriver f alang istället för farang. Är ni lata eller dumma?

Intressant ämne detta med Svenska språket , min gamle far som gick bort för 7 år sedan har under många årtionden undervisat Svenska gymnasieelever i Svenska . Han sade ofta till mig " om femtio år finns inte Svenska språket såsom idag" , kan nu idag konstatera att det han förutspådde är helt korrekt . Mina kleptomankorvar slinter ibland på de små I pad tangenterna ,men stava har jag lärt mig .....
Heter det en apelsin eller ett apelsin ? Det heter ju ett äpple , varför inte en äpple ?
:)

Vad som oroar mig är hur mitt Svenska språk kommer att vara efter tio år i Thai, märker redan nu att mitt talspråk har " blitt" ;)sämre efterssom min hustru inte talar speciellt bra Svenska , har endast ett per kamrater som är lite kultiverade .. Tur att det finns ett bra forum . Dessutom så härjar invandrarSvenskan stort i Stockholm, du va ..! Muckar du va...
Nej ,tacka vet jag det gamla Ekensnacket .....Det var tider det .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp