legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Den burken Nisse lyckades jag inte smuggla undan, så den fick jag dela med de 2 andra lurkarna, så den försvann som en schnaps på midsommarafton...

Birgers och Puttes senapssill kommer jag att förvara härhemma och njuyta av 1 gång i veckan tills de tar slut, och till det smeker jag en stilla SKÅNE.. och plötsligt så lyfts ögonlocken och jag kan se klart igen.. Halleleluja....
legolas

Ja, Du ser vad det är nyttigt med sill!

"legolas " sa:
jag har inte prövat COOPs hollandaise faktiskt, skall pröva den snart, hoppas att den är bra då...... BLÅ BAND... blå och gul i färgen....

legolas

Har blå band såserna, gillar kvalitet, oroa dig inte nu legolas.

Putte

"legolas " sa:
jag har inte prövat COOPs hollandaise faktiskt, skall pröva den snart, hoppas att den är bra då...... BLÅ BAND... blå och gul i färgen....

legolas

Grin gubbe du ska va nöjd me va du får där borta i tassemarkerna ;)

då kan du inte dricka mycke kaffe om du fortfarande har kvar ;) får se till så du får lite nytt när vi åker ner i sommar

På Lotas Song Hong betalar jag 30 thbt för en kopp espresso ,underbart nymalet kaffe .....
Jag är en verklig kaffeälskare ......detta all in one som dom dricker är bara skit ....

Köpte vanligt brygg kaffe på BigC i går testade nu på morgonen och det är helt ok.Nästan som L Lila.
Jag undviker nescaffe om det går

Dom coffeshopsen som jag brukar besöka brukar oftast kunna erbjuda fullgott kaffe, OBS man måste säga till utan socker!

Håller med dej Legolas! Men mer än 2...kanske 3 år i fängelse ger inte detta! :-[
Blir en bra bantningskur!!!
Bättre hon fick sitta i Thailändskt fängelse 20 år! 8)

Frank

Lego!

Det du skrev om det leende folket borde du skicka till någon svensk tidning. Mycket bra, tycker jag.

Den här senaste fågeln: Ser den verkligen ut så? Vad heter den och var finns den?

Angående svarta hundar så säger Kannika ibland när hon ser en svart hund

"Maa dam
tom jam
aroy"

Nu äter hon inte hund och vad jag vet ingen här i omgivningen. Men det finns säkert något bakom detta talesätt. Men det kanske härstammar från en gången tid.

/Anubaan

Jag har heller aldrig hört något konstigt om svarta hundar, vi har själva haft ett par stycken och det finns många i grannskapet. Och jag har aldrig hört talas om någon som äter hund, bara att man gör det i Sakhon Nakhon och i Laos.

Vad gäller tonåringar så har man ett par år kvar dit men befarar det värsta. Normala svenska problem dock. Jag är ju pappa i ungarnas ögon så legos attitydproblem lär jag slippa.

"ragnela " sa:
Lego!

Det du skrev om det leende folket borde du skicka till någon svensk tidning. Mycket bra, tycker jag.

Den här senaste fågeln: Ser den verkligen ut så? Vad heter den och var finns den?

Läste Legos inlägg också och har lite svårt att örstå hans resonemang om:

Min teori går stick i stäv gentemot forskning och vanligt tänkande hos folk i gemen. Jag är ÖVERTYGAD med stora bokstäver dessutom, att kulturen har utvecklats åt detta håll, där man interagerar med varandra precis hela tiden medelst leenden och skratt. Och att man gör det p.gr.a. att thai har NOLL förmåga att kontrollera sitt egna temperament.....

Den teori du framför är väl ingalunda din egen och var har du fått det ifrån att "all forskning (om man ser till stycket innan)" Menar du att forskning om detta påstår att leendet tyder på någon lycka och att Thai skulle vara mer lyckliga än andra". Tvärtom har de ju samma syn som du och alla oss andra som har förnuftet kvar.

Sen om det skulle vara ett försvar för att de inte kan kontrollera sitt temprament, ja kanske det!

Där denna myt om det lyckliga folket och dess leende finns endast hos alla resebolag som vill sälja resor och tjäna pengar och denna myt köper ju intet ont anande turister. ;D

Leenden hos Asiater överhuvudtaget har många ansikten, dels samma som "wai", jag kommer i fred, dels kan det dölja sorg på grund av att de inte vill visa sin sorg. I mångt och mycket fungera asiater som oss "de vill inte besvära andra med sina problem", genom ett leende kan de undvika det.

Det kan också dölja frustration att inte avslöja avsikter är också ett annat sett att med ett leende. Leendet är inte heller lika var gång, men för oss västerlänningar kan det vara svårt att avgöra om leendet är vänligt sinnat eller det ligger lömskhet i det. ;)

Vi västerlänningar när vi möter folk och börjar prata ställer oss med armarna i kors för att visa "kom inte för nära".

Leendet är ju också som vi alla vet ett sätt att inte tappa ansiktet.

Insayt

"legolas " sa:
jag tror att kanske "slanten har trillat ner" på turistorterna som ni besöker, och att de klarar nu efter 100.000 klagomål att göra normalt falangkaffe. men häruppe i ödebygden, så har de ännu inte fått alla dessa klagomål, så de gör kaffe på thaistyle visar det sig.. VRÄK PÅ MED KAFFEBÖNOR OCH VRÄK PÅ MED SOCKER....

legolas

Precis så vill jag ha dem , starka och söta ,och tar gärna två .... ;D

Fö. Beträffande detta med att hälsa så sträcker jag bara fram kardan och hälsar ,sen tjafsas det aldrig.....

Som Phonta skrev..........fina fågelbilder.

Jag håller med, undrar bara, med vilken camera är dessa fåglar förevigade med?

För det är väl Legolas som "äger" bilden/bilderna?

"legolas " sa:
Vi har ju tidigare avhandlat Isaan-thaiens toalettvanor med inget toapapper finns, så det blir ett evigt waiande, jag vägrar helt enkelt att ta en thai i hand om det bara går...

legolas

Ja och även mig har jag hört ::)

Även Du min vän har tydligen drabbats av Kaivat Nok ,dvs Fågelsjukan ,men i en snällare ganska ovanlig variant ,den sjuke inbillar sig att han har nära kontakter med Det aktuella landets säkerhetspolis .....

Vackra bilder är det i alla fall, nu tänker jag ägna ganska mycket tid i Thai till fågelfotografering , bygga gömslen ,sitta och vänta och filosofera .....
Har inhandlat en bra Canon för ändamålet ,då duger inget annat än systemkameror ....

Tycker min är helt ok för en amatör som jag, en Lumix FZ45.
Bifogar 2 bilder den första utan zoom och den andra med full zoom.
Kostade 3500:- i Sv

P1000392.webp

P1000393.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym