legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Visst finns det äckligt öl Ale tex, odrickbart.. lika så me dom där [¤#@@¤%] svarta ölen en riktig öl e en äkta Lager inge annat :)
Håller med, lager ska det vara, utan is ska det vara och Leo går bort bland lager!

min berättelse fråga mig vad du vill

Intressant det där med äggen Lego! Själv som gammal handlare så köpte jag ALLTID äggen på Big C...eller Macro eller Seven när jag bodde i Thailand. ALDRIG i nån inhemsk Thaikvartetsbutik där äggen stog i 40 + i hur många dagar som helst...och utan tillverkningsdag!
På Big C är kartongerna datummärkta och lagras i lite kallare klimat...och...prisskillnaden är försummbar. :thumbsup:

Areeya

punka

Jag har alltid punkteringsskum med mig, bra tillfällig lösning.

skum.webp

Fick lära mig att om man "smakar" med tungspetsen på "ändarna" på ägget så är den ena sidan varm och den andra kall på ett färskt ägg. Gäller även på ett kylskåpskallt ägg.
Men det vete fasiken om jag skulle göra det nu för tiden :o

Som gammal cyklist vill jag nog påstå att anledningen till punka 9 ggr av 10 är för lågt lufttryck i däcken. En cykel som du har Lego ska de normalt vara 4-4,5 kg:s tryck (de står på däcket va de pallar för). Du måste ha en pump där du ser trycket. Racercyklar har ofta ett par kg mer än däcken på en moutainbike.

"b-tung " sa:
Fick lära mig att om man "smakar" med tungspetsen på "ändarna" på ägget så är den ena sidan varm och den andra kall på ett färskt ägg. Gäller även på ett kylskåpskallt ägg.
Men det vete fasiken om jag skulle göra det nu för tiden :o

Vet inte om det är så hälsosamt att slicka på sånt andra (Hönan)haft i rumpan , speciellt i Thai med deras bakterieflora :(

"blacka " sa:
Jag har alltid punkteringsskum med mig, bra tillfällig lösning.
Den där kan vara livsfarlig om det är samma innehåll som de avsedda för bildäck. Explosiv vara som tydligen har orsakat sprängolyckor på däckverkstäder...

"Sir One " sa:
Den där kan vara livsfarlig om det är samma innehåll som de avsedda för bildäck. Explosiv vara som tydligen har orsakat sprängolyckor på däckverkstäder...
Det är väl svårt att reparera slangen sen, blir väl att byta slangen och kanske däcket!

"legolas " sa:
ja tack för det mina vänner, nu vet jag fanimej inte vad jag skall göra. Är det kass med Blackas ide´med skumbehållare...... Måste jag slänga både innerslang som ytterslang efter användning av skummet?? I så fall så skiter jag nog i det.

Jag googlade lite för att se om skrönan var sann, detta fann jag på ett annat forum (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12119)

Spraymetoden fungerar inte när det sitter kvar en glas eller grusbit i slangen. Den förutsätter också att du cyklar genast på hjulet för att lagningen skall ta ordentligt. Pumpa gärna upp fullt tryck kort efter det att du sprayat. Större risk för att lagningen skall gå upp i blöta än med lapp och solution. Stora hål går inte att laga med sprayburken.

Skum eller punkavätska är ett f*nskap, det kan tillfälligt laga en punka, men vad kladdigt det är när man ska fixa det riktigt sen. Bara att kasta slangen och tvätta fälg och däck innan man kan lägg i en ny slang.

Kan ju vara bra som nödåtgärd, men finns väl en meckare i varje by tycker jag det låter som när man läser din tråd. Kanske dags för solida däck dvs bara gummi som i vissa barnvagnar :)

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Legolas!
Du var ju med på dynamons tid när man alltid hade en liten låda med däckfix i fickan om man fick punka. Visserligen kanske du inte är teknikfreak men det skulle nog till och med du fixa. Eller är det din sociala ådra som hindrar dig, att få chansen att tjöta lite?

På chrome heter det väl bookmarks istället för favoriter allt du hade i explorer kan du få till bara pilla lite.

Jag äter också det mesta av ovanstående och undviker samma saker som ledarn plussat på med Hoy. Dessa musslor tycker jag ser oaptitliga ut, dock älskar den övriga familjen att slafsa i sig dom.

Jotack lego, natten har inneburit variation kan man säga. Sova någon timme och sedan måste frugan öppna mjölkbaren. Själv tar man hand om blöjorna.

Men ingen magknip eller så, det är en snäll liten kille. :)

Äter väl i stort alt. Både från mat vagnar, som även finns i Isaan samt restaurang.

På fem år har jag varit magsjuk en gång då av glass.

Varit på 40 tal stora fäster och där ätit vad som bjuds. Där börjar ju man tillaga dagen innan.

Skulle jag gå och oroa mig får man väl en stroke, nä det under viker jag på grund av, att jag äter mycket chili. Chili är ju rena hälso medicinen.

Kommer ni ihåg debatten för några år sedan om att vi svenskar blir känsligare och känsligare för bakterier på grund av att vi är så noga i köket osv? Vissa av oss kör med antibakteriella medel/disktrasor överallt och vill ha det sterilt och vägrar äta mat som ens kommer nära datummärkningen. Som om det skulle vara bra? Definitivt inte naturligt... Det leder enligt rapporter till minskad tålighet och att man lättare blir dålig. Det naturliga skyddet försvagas.

Att sen sitta här och säga att dom är patetiska och äckliga när dom uppenbarligen klarar sig bättre oss är ju bara urbota korkat...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp