Less på lilla landet lagom (Sverige)

• Trådstartare Trådstartare MrPancake
  • Start datum Start datum

M

MrPancake

Gäst
För er som följer min tråd: Min resa och upplevelse.

Ni har säkert förstått att jag fatta ordentligt med tycke för detta paradis vi alla känner till som Thailand.
Jag har länge vart rätt less på Sverige. Självklart har de sina fördelar.
Efter valet har man ju inte direkt fått nytt hopp (men nog om de, ingen politik tråd) :)

Jag måste självklart hem och smälta min resa och ta in allting.
Väga för och nackdelar. Även låta min och tjejens relation växa lite mer.
Men är rätt övertygad om att jag kommer vilja flytta hit.

Tjejen vill bo kvar i Sverige några år för att spara pengar medans jag helst vill döförklara mig själv och slippa åka hem (inte seriös)
Så ja, kort sagt är hon den smarta av oss.

Förutom de självklara att lämna familjen (vänner kan jag skaffa nya) så är de två saker dom blir jobbigast att ge upp. Som ni sett på bilderna gillar jag tatueringar och visst de finns tatuerare här men svårt att hitta en som man gillar. Men ja kan ju också boka upp tider vid dom tillfällen man åker hem till Sverige på besök.
Största problemet är min bil. Känns jobbigt att ge upp den men samtidigt måste kanske livet gå vidare. Efter lite efterforskningar verkar de som att de skulle kosta mig en mindre förmögenhet att ta hit den... :( tungt..

Så den stora frågan, vad ska man livnära sig med här? Jag vill ju självklart helst bo i Buriram där tjejen har sin familj.
En svensk lön vore ju en dröm men som hantverkare är de ju svårt att jobba på distans :p

Till er med erfarenhet i ämnet: Vad är era tips?

Ursäkta för långt inlägg (igen) men bara att ni vänjer er. Jag tänker att mina inlägg blir mer personliga då och trevligare att läsa..

Tipset är att lyssna på tjejen, bo i Sverige, spara pengar och kom hit på långsemester.
Fixa ett uppehälle här är lättare sagt än gjort, du får inte ens jobba gratis som hantverkare här.

Sen ska du veta att det är inte lika paradisaktigt när man bor här på heltid, lååångt ifrån.
Just nu är du i en romantisk euroforisk dröm, den kommer snabbt att slås i spillror när du flyttar hit och inser hur mycket du irriterar dig på och hur krångligt allt är, spec om man inte har en full plånbok utan att jobba.

Jobba stenhårt i Sverige April till November och spara så mycket du orkar, innebär sälj bilen och inga mer gaddningar i sverige, fråga sen din chef om det är ok med långledigt över vintern så åker du hit i dec till slutet på mars och får känna på hur det är att vara här lite längre och kanske kan fixa lite jobb kontakter.

Lyssna inte för mycket på pb, själv älskar jag varje minut här och thai är inte dummare än oss tycker de är helskönt folk att ha med att göra.

Sen folk tjötar om bättrar sig inte Thailand så flyttar vi till Kambodja, Laos eller Vietnam grattis 3 kommunistiska millitärdiktaturer.
Tror ni kommer få mycket lyckligare forum inlägg där.
Om det är sådan jävla skit här i detta land undrar jag va fan gör ni här bland alla dessa så otrolift korkade thai?

Själv e jag så jävla trött på gnälliga trångsynta farang så sitter hellre på ett bord med thai

Lyssna inte för mycket på @Jonas nu, det är en annan sak om man jobbar som vi gör, särskilt om rederiet står för flygbiljetterna. Det som främst hindrar mig och min familj är dock barnen som vi vill hålla kvar i den svenska skolan trots alla problem där.

Jag tycker att @pb s koncept är klockrent och hade det varit praktiskt möjligt så hade vi defenitivt gjort så.

Hahaha @Berralund hade du varit här nu hade jag gjett dig en morgon köss.
Du är för härlig, men olika livsupplevelser jag skulle aldrig kunna tänka mig ta ungen till Sverige till det inrutade landet.

Helt onödig tråd eftersom ja tydligen inte ska lyssna på någon av er!! 5555+

Förstår ju självklart att leva här och va här på semester e skilda saker. Precis de jag nämde att jag måste hem och smälta in allt.

Att jobba i Sverige och va här på lång semester är förmodligen de bästa, inser ju jag också. Bara kul att höra sig för lite.
Får jag dock möjlighet att flytta hit permanent är de absolut något jag gärna testar på.
Vart man än bor så kommer vardagen ikapp än och man finner alltid nåt att störa sig på. Just nu är de otroligt mycke i Sverige ja stör mig på så ett miljöombyte hade inte vart fel.

Är väl samma där hemma. Folk som flyttar till Sverige och bara gnäller. Vafan gör dom då där? :)

Ang att få ledigt av chefen är nog inga problem eftersom de är jag själv :) (enskild firma)

Dilemmat tycker ja är att man vill inte slösa pengar på resor hit samtidigt som man sparar för att ev bo här permanent men man har heller inte ekonomin att flytta nu. :p (moment 22)

Hade jonas bott o jobbst där nere kanske han inte varit så optimistisk nu bor han ju bara där en månad sen åker han till jobb i Europa har flera som bor o jobbar där nere i tror ingen anser thailand 100%
O jonas cambodja tror jag kommer att gå om thailad otroligt fina stränder där borta o dom gör allt för att vi ska trivas där

Inte så noga med fina stränder, hade det varit mitt huvudmål så hade jag inte valt det här ställlet.

Sen återkommande om och om igen bara nere 1 månad jobbar i 1 månad har vi sjömän inte rätt till 1 hem?
Här bor jag här finns allt jag har förhelvette är jag turist här och på jobbet?

Det här är mitt hem jag bor här med till 100% när jag inte arbetar, kommer inte ner på 1 turist tur.

Känner inte Jonas så kommer inte yttra mig om just han. ;)

Men alla är vi ju olika.
Tror som sagt att var man än bor kommer vardagen snart ikapp än och man finner något att störa sig på. Är lite så vi människor fungerar. För hur ska man kunna uppskatta de som är bra om man inte ser vad som är dåligt? :)

Är väldigt less på Sverige som sagt. Svårt att hitta fördelar. Därför skulle ett miljö ombyte vara skönt.
Om jag sen efter 1år känner att Sverige lockar igen är omöjligt att veta. Jag kan lika gärna trivas som fisken i vattnet.
Vi är som sagt alla olika!

Frågan va ju inte hur vida ja skulle trivas eller inte utan vad för alt till sysselsättning som finns. Då ja vet att de är svårt eftersom man inte får göra vad som helst enligt lag.

Blir bara så trött på att bli kallad turist hela tiden.
Jag har ett fullt fungerande familjeliv gjorde dock misstag första gngn och flyttade norr över.
Nu har jag ordnat det lite annorlunda och vårat familjeförhållande är nog rätt Svenskt.

Menar är @Berralund turist med varje gng han kommer hem till Skåne.

Har aldrig vart min grej komma hit ner hänga i barer, men trots det säger jag älskar livet här när man väl funnit rätt.

Sen folk tjötar om bättrar sig inte Thailand så flyttar vi till Kambodja, Laos eller Vietnam grattis 3 kommunistiska millitärdiktaturer.
Tror ni kommer få mycket lyckligare forum inlägg där.
Om det är sådan jävla skit här i detta land undrar jag va fan gör ni här bland alla dessa så otrolift korkade thai?

Själv e jag så jävla trött på gnälliga trångsynta farang så sitter hellre på ett bord med thai

Jonas , nu är kanske du inte rätt person att döma på det sättet , du har själv råkar djäkligt illa ut pga av Thaisens taskiga moral ,dessutom bor du inte här på heltid , hemma en månad borta en månad räknas ej som fastboende . Det finns defakto en massa skit att reta sig på här , men det finns även i Sverige . Som PB säger , att som farang försörja sig här äe inte lätt , sen bör du tala Thai , gör du det Jonas ,... ?

Thailand är skönt som fn , mest pga klimatet , foket är inte alls så balla och trevliga som du försöker framtona Jonas , det är du nog väldigt ensam som farang att tycka ,, rättssystemet är ett korrumperat haveri likaså , trafiken samt trafikmoral skall vi inte tala om ,eller hur Jonas , du som inte vill korsa Sukhumvit....
Thailand är Thailand med fördelar och nackdelar , var och en måste nog forska fram vad man tycker efter ett par års fastboende ....

Men @Phonta visst måste man räknas som fastboende även om man jobbar till sjöss eller har ett jobb utomlands. Med ditt resonemang skulle jag alltså inte vara fastboende i Sverige när jag jobbar som jag gör på ett danskflaggat fartyg? ?

Jonas , nu är kanske du inte rätt person att döma på det sättet , du har själv råkar djäkligt illa ut pga av Thaisens taskiga moral ,dessutom bor du inte här på heltid , hemma en månad borta en månad räknas ej som fastboende . Det finns defakto en massa skit att reta sig på här , men det finns även i Sverige . Som PB säger , att som farang försörja sig här äe inte lätt , sen bör du tala Thai , gör du det Jonas ,... ?

Thailand är skönt som fn , mest pga klimatet , foket är inte alls så balla och trevliga som du försöker framtona Jonas , det är du nog väldigt ensam som farang att tycka ,, rättssystemet är ett korrumperat haveri likaså , trafiken samt trafikmoral skall vi inte tala om ,eller hur Jonas , du som inte vill korsa Sukhumvit....
Thailand är Thailand med fördelar och nackdelar , var och en måste nog forska fram vad man tycker efter ett par års fastboende ....
Är du dum på riktigt eller, tror du inte även jag är tvungen till vardagsbestyr är fan inget hotell har hyr in mig på?

Sen har jag inte råkat jäkligt illa ut pga. Thais taskiga moral tvärtom fick jag jäkligt stort stöd från Thai och gick igenom det utan större förlust.
En otrohetsaffär är inte hela thailand, men förstår av din kommentar att du kanske gjort en egen historia av den.

Hahahaha, vilken hetta det blev i tråden :D:D

Du har nog koll på Thailand på ditt sätt Jonas men när du är hemma är du ju ledig hela tiden och bara går runt å glassar, Du behöver inte beblanda dig med ex myndigheter och sånt som ex jag måste göra som driver företag här. Byråkratin i Thailand är allt annat än bra, där är Sverige rena paradiset för där vet man iaf vad som gäller.

Jag trivs mycket bättre här än i Sverige annars hade jag naturligtvis inte bott här, men det betyder inte att det bara är toppen här, precis som att det inte betyder att allt är skit för att det finns sånt man inte gillar..
Nämn ett ställe som är 100% perfekt?

Det jag eg menade är att Thailand är långt ifrån det paradis man kan tro när man är här på en kort semester för första gången, där tror jag att även du håller med Jonas?

Ang Cambodja så tror jag faktiskt att det landet kommer starkt så småningom, har en kompis här som älskar Thailand och har bott här 6 mån/år i 15 år, han var nyligen på en tripp till Cambodja och blev helt såld, betydligt mycket billigare, finare stränder, goa tjejer mm. Några års utveckling till där och att Thailand blir dyrare och mindre vänligt så vänder det.

Hahahaha, vilken hetta det blev i tråden :D:D

Du har nog koll på Thailand på ditt sätt Jonas men när du är hemma är du ju ledig hela tiden och bara går runt å glassar, Du behöver inte beblanda dig med ex myndigheter och sånt som ex jag måste göra som driver företag här. Byråkratin i Thailand är allt annat än bra, där är Sverige rena paradiset för där vet man iaf vad som gäller.

Jag trivs mycket bättre här än i Sverige annars hade jag naturligtvis inte bott här, men det betyder inte att det bara är toppen här, precis som att det inte betyder att allt är skit för att det finns sånt man inte gillar..
Nämn ett ställe som är 100% perfekt?

Det jag eg menade är att Thailand är långt ifrån det paradis man kan tro när man är här på en kort semester för första gången, där tror jag att även du håller med Jonas?

Ang Cambodja så tror jag faktiskt att det landet kommer starkt så småningom, har en kompis här som älskar Thailand och har bott här 6 mån/år i 15 år, han var nyligen på en tripp till Cambodja och blev helt såld, betydligt mycket billigare, finare stränder, goa tjejer mm. Några års utveckling till där och att Thailand blir dyrare och mindre vänligt så vänder det.

Öh ursäkta mig men tror du jag kommer hit och slår mig ner på en solstol?
Som sagt var vi är 3 i familjen jag har nog lika mycket om inte mer med myndigheter här nere.
Som jag skrev jag kommer inte ner och sätter mig i en bar utan lever väl mer ett familjeliv här.
Kan lova att det krävs mer än att sätta sig på soffan med flickvän/fru.
Jag har nu skrivit om 3 dagar på 3 veckor vi glassade och det gör mig visst till storfräsare, hemlös, turist, vet ingenting. Men proffs med hobby liv vet allt.

Liknande trådar

K
Svar
2
Visningar
888
Kun Song
K
I
Svar
54
Visningar