Lite tankar om framtiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Vad är denna garanti värd ..? Inte alls menat som ett påhopp , men kan man lita på denna , det måste ju nästan vara en statlig Thaibank .....
satt ju på banken i går eftermiddag och pratade om bla. Thailand , det går bra för Thailand , dock ser Bankekonomiun lite skakig ut med alla bilar , MC samt tomma hus som bankerna sitter med,.... samma skit som USA pysslade med förut , att dom inte lär sig ........

Fö, inte fan kan jag skatta för räntan på Thaibanken, eller hur funkar det rent praktiskt . har inget emot det , men i så fall så skattar ju ju som farang per automatik i Thai om jag sätter in kapital ...
Thailand ser ju upp till USA, de vill ju göra som jänkarna ... så det är väl inte konstigt att man anammar det dåliga också?

"Birger " sa:
Det här var en av de roligaste trådarna på länge och Pontha, som startade med reavinstbeskattningen, sitter väl och skrattar så han gråter när han följer hur tråden vindlar i väg.... snart ett helt nystan!

Alla Phontas trådar har ju svävat iväg, nu fick vi visst inte skriva sönder Fisketråden ...

"Birger " sa:
På en punkt känner jag att jag själv varit lite otydlig: jag har ingenting emot att betala samma skatter som alla andra, att solidariskt bidra efter förmåga till vår gemensamma välfärd. Jag är visserligen egenföretagare, så jag står utanför det mesta av välfärden, men ändå. Jag betalar inkomstskatt, moms, bensinskatt och allt vad I viljen att människan skola betala.

Det jag inte gillar och inte accepterar är att tillhöra en minoritet som utsätts för konfiskativa och diskriminerande särbeskattningar, det är inte lika kul. För om jag bor i hyresrätt och sparar mina skattade pengar på banken, så är det färdigskattat där. Men om jag väljer att investera mina skattade pengar i en egen bostad, så skall jag först betala skatt på 0,75% av taxeringsvärdet varje år, det är den "hyra" samhället tar för att låta mig få ha en egen kåk. Sedan skall jag betala 22% på ev. reavinst när jag säljer. Har jag ägt kåken i trettio år, så är det egentligen bara sådär en [se x_]% av huset som varit mitt, resten har samhället knaprat åt sig bit för bit.

Man smygkonfiskerar alltså min egendom, det som är vad jag sparat i alla år och som jag tänkt använda när jag slutat jobba.

Förtjust? Inte särskilt. Accepterar? Inte om jag kan undvika det! Dåligt samvete? Inte det ringaste. Nu skall jag lägga in en smuggelsnus och göra en grogg på hembränt....
Här kan jag hålla med dig nästan ... särbehandlad, inte bara du som är fastighetsägare ... men jag gillar inte heller reavinstbeskattning på sitt boende (så länge det inte är spekulation) ... dock så flyr jag inte undan den, däremot försöker jag ju få ned den, med att bevisa vilka renoveringar som är gjorda etc.

Gillar tråden också ... alltid kul att diskutera och tur att inte alla tycker samma ... :)

Vad händer om direktören på Thaibanken helt plötsligt får för sig att sno åt sig slantarna från en farangs konto.
Vad har man för möjlighet eg att driva en sådan sak i Thailand och få rätt?
Vi vet ju hur det är med rättsäkerheten i övrigt för faranger..
Om man har ett par milj baht på kontot så kan dirren köpa rätt mycket goa kompisar i rättsväsendet och ändå få en bra slant över..

Den här tråden har verkligen fått mig att inse att man inte ska ha stora belopp på en Thaibank..

"ledarn " sa:
Bankränta drar dom med automatik både i Sverige som Thailand..
Aha jag trodde vi pratade plus ränta, inte att de drar pengar för att du sparar ... :D

Antar att du menar att de drar skatten från räntan ....

Varför låsa pengar på ett bankkonto? Gör jag aldrig!!! Sparar i fonder...tex nu har jag en del pengar i SEB indexfond Sverige. Har gett...och kommer att ge mkt bättre avkastning än att låsa på ett bankkonto i Thailand...eller Sverige!
Jag kommer ju att ha kvar mitt sparande i fonder, aktier även om jag bor i Thailand på Svensk bank! :nod:

Trevlig valborg!

Areeya

[[flash=200,200]http://quote author=ledarn link=topic=5706.msg102189#msg102189 date=1367313245]
Inte jag heller... Allt kan försvinna vid en eventuell Bank konkurs.. :thumbsup: :thumbsup:

Därför köper jag och frugan all mark vi får tag på i byn...
Den försvinner inte i alla fall och duger mycket bra som pensionsfond...
Tyvärr är den inte avdragsgill :laugh: :laugh:[/flash]

Bara inte frugan försvinner ... för då gäller inte den garantin heller :mad:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp