Leva på sin pension i framtiden

Läser om SAS och den kommande strejken och oenigheter över lönerna.

SAS påstår att snittlönerna är 93k för deras piloter (utbetalda löner) och facket använder 34k i pilotlön och att vissa piloter tjänar 97k är helt ointressant enligt facket.
13% löneökning är kraven.

Känns väl som debatterna i denna tråd om löner,

Deras löner kontra utbildningskostnader är inte direkt skyhöga. Att bli pilot är nog mer ett kall än något man gör för att bli snuskigt rik... Finns enklare jobb som inte kräver att du har en sjusiffrig skuld när du börjar på din ingångslön...

Deras löner kontra utbildningskostnader är inte direkt skyhöga. Att bli pilot är nog mer ett kall än något man gör för att bli snuskigt rik... Finns enklare jobb som inte kräver att du har en sjusiffrig skuld när du börjar på din ingångslön...
Så är det inom de flesta jobb med höga löner, man måste vara välutbildade.
Civilingenjör, läkare, advokat alla har fått kämpa i både tid och pengar för att nå sina mål.
Men det har inte varit förgäves.

På senare tid är det rätt vanligt att större företag erbjuder både anställning, praktik och lön under utbildningen vid högskolor och universitet mot att dom ska jobba åt företaget en viss tid.
Rekrytering av rätt kompetens kostar stora pengar.

Så är det inom de flesta jobb med höga löner, man måste vara välutbildade.
Civilingenjör, läkare, advokat alla har fått kämpa i både tid och pengar för att nå sina mål.
Men det har inte varit förgäves.

På senare tid är det rätt vanligt att större företag erbjuder både anställning, praktik och lön under utbildningen vid högskolor och universitet mot att dom ska jobba åt företaget en viss tid.
Rekrytering av rätt kompetens kostar stora pengar.
Så du anser inte att politiker har höga löner?

Riksdagsman har ca 65k i arvode. Inte lön. Det finns juridiska skillnader.

De flesta kommunala politiker använder riksdagsarvodet som "mall". Har man en heltidstjänat kommunalt får man 100% av arvodet, halvtid = 50% osv.

Denna modell använder många av Sveriges 290 kommuner. Storstadsregionerna kan ha högre nivåer då det är större arbetsbörda.

En politiker har ingen arbetstid, han/hon har ett uppdrag att utföra. Det innebär oftast betydligt fler än 40tim/vecka, kvällar och helger. Ingen OB utgår för detta.

Nu finns det ingen utbildning för att bli politiker men de allra flesta har lagt många många år, oftast 10+ innan de når en position som betalar sig väl. Under de åren har det varit ideellt arbete eller med väldigt lågt arvode.

Detta är ett av skälen till att vi har de politiker vi har. Det är en för lång och osäker karriärväg. Så eliten är inte intresserad av dessa positioner. Därtill den utsatthet som finns som politiker, du är alltid påpassad och alltid "i tjänst".

Riksdagsman har ca 65k i arvode. Inte lön. Det finns juridiska skillnader.

De flesta kommunala politiker använder riksdagsarvodet som "mall". Har man en heltidstjänat kommunalt får man 100% av arvodet, halvtid = 50% osv.

Denna modell använder många av Sveriges 290 kommuner. Storstadsregionerna kan ha högre nivåer då det är större arbetsbörda.

En politiker har ingen arbetstid, han/hon har ett uppdrag att utföra. Det innebär oftast betydligt fler än 40tim/vecka, kvällar och helger. Ingen OB utgår för detta.

Nu finns det ingen utbildning för att bli politiker men de allra flesta har lagt många många år, oftast 10+ innan de når en position som betalar sig väl. Under de åren har det varit ideellt arbete eller med väldigt lågt arvode.

Detta är ett av skälen till att vi har de politiker vi har. Det är en för lång och osäker karriärväg. Så eliten är inte intresserad av dessa positioner. Därtill den utsatthet som finns som politiker, du är alltid påpassad och alltid "i tjänst".
Helt sant! Jag har som jag har nämnt en granne som är riksdagsledamot och hon är nästan aldrig hemma. En dag i Stockholm, nästa i Bryssel, sedan till New York följt av Stockholm igen därefter Strasbourg. Har hon tur får hon en eller två helger hemma per månad. Inget uppdrag för en latmask alltså, jag är inte avundsjuk överhuvudtaget. Så det arvodet är inte särskilt högt för den arbetsbelastningen, att gå igenom en massa material inför beslut är även det tidsödande.

Söker man sånt bidrag nånstans eller?

Det stämmer, som @kurant säger, att man måste vara med i socialförsäkringssystemet för att få förlossningsbidrag/barnbidrag.
Barnbidraget är 600 Baht/månad t.o.m. 6 års ålder. Inget är gratis utan det är pengar som återkommer om man, tillsammans med arbetsgivaren, betalat in till systemet alltså.
Återbetalning, om man gjort förlossningen på privatsjukhus, ligger på ca 20k numera. i skatteavdrag.
Inte hundra, dålig telefonsignal när jag ringde från hytten men så förstod jag det.

/ SatanG

Jac lämnar dina fantasier för sig själva. Att räkna in OB, övertid, jourtillägg osv är inte representativt för lönen. Man jobbar inte så hela livet... det finns massor av sätt att slå hål på din drömvärld. Att hitta diagram och grafer för läkare som är bland de bäst betalda yrkerna i Sverige hjälper inte ditt case. Lila lite hjälper IL's LO statistik, då den också bara visar en del av de arbetande i Sverige. Total statisk från SCB t.ex. är relevant och den visar klart att du fantiserar.

Återigen att 500st hamnarbetare i Göteborg kan mygla till sig en massa tillägg och ersättningar gör dem inte representativa för svenska folket.

Visst finns det några som tjänar bra. Men de är inte många som har dina 50-70k/månad... max 10% av Svenskarna... 90+ då är du på sista procenten av de högst betalda.

Till din bekantskap som kör taxi säger jag bara att han är riktigt dum i huvudet. Om, jag säger om, han nu har den lönen du påstår. Då får han skatta 55%+ på sina små taxipengar... han hade tjänat mer på att skotta snö och klippa gräs åt grannarna svart... eller plocka pantburkar i parken.

Nejdu... dags att vakna ur din drömvärld...

Ja och hade jag 80k i månadslön skulle jag fan inte köra taxi på fritiden.

Ja, inte i din värld i alla fall, du hade ju löner på +40k i många år innan du gick i pension har du ju skrivit många gånger.
Nu jobbar du fortfarande för att överleva :cool:
Javisst gör jag det , med en helv massa slantar på okänt konto ,, säkert :):) Något du själv fantiserat ihop , om du varit observant och läskunnig så har jag ett flertal ggr skrivit att jag inte rör mina besparingar annat än till speciella saker som MC samt resor ,, fö rör jag inte dessa , Litar inte ett skit på sittande regering , Svenska Staten kan när som helst avsluta pensionutbetalningar , ,, Slut i Maggans kista snart gissar jag på med dessa tomtar vid rodret , Då har jag inga problem att leva 15- 20 år till om det bara hänger på ekonomin , och ändock ha en bra slant åt frugan och barnen när jag skall vidare

Ja och hade jag 80k i månadslön skulle jag fan inte köra taxi på fritiden.
Kanske om man har udda intresse.
Jag vet en styrman som tjänar bra men kör buss på fritiden, men det är hobby.
Hans stora intresse är kollektivtraffik, han är intresserad i allt som har med bussar, tåg och spårvagnar att göra.
Vi mönstra av i Norge en gång och ett par skulle ta bussen, jag skämta, fråga han, han har säkert tidtabellen i huvudet, visade sig att det hade han ;)

Läser om SAS och den kommande strejken och oenigheter över lönerna.

SAS påstår att snittlönerna är 93k för deras piloter (utbetalda löner) och facket använder 34k i pilotlön och att vissa piloter tjänar 97k är helt ointressant enligt facket.
13% löneökning är kraven.

Känns väl som debatterna i denna tråd om löner,
Mitt i strejkstriden gick arbetsgivarsidan ut med att SAS-piloterna i snitt tjänar hela 94 000 kronor i månaden.

Uttalandet har väckt raseri bland piloterna – som hävdar att siffran är falsk.

– Det är ren propaganda. Jag har varit anställd i mer än 10 år och tjänar strax över 50 000 kronor, säger en av bolagets piloter till Aftonbladet.

SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen

Mitt i strejkstriden gick arbetsgivarsidan ut med att SAS-piloterna i snitt tjänar hela 94 000 kronor i månaden.

– Det är ren propaganda. Jag har varit anställd i mer än 10 år och tjänar strax över 50 000 kronor, säger en av bolagets piloter till Aftonbladet.

Dom har valt fel yrke, en halv styrmanslön efter 10 år som piloter. ;)

Tveksamt, åtminstone Svetsarn är den högst betalde statsministern/president i Europa. Dessutom lär han vara den överlägset lägst utbildade. :eek:

Arma land ...
Högst betalda kan det vara sant? Nåja bara för att man inte är duktig på intergraler mm så behöver man inte vara dålig då det finns folk under som sköter sådant. En statsminister skall vara duktig talare och föra fram partiets budskap. En sådan har vi inte haft på decennier.

Dom har valt fel yrke, en halv styrmanslön efter 10 år som piloter. ;)
Vi jämför ju yrken i Sverige nu då skall det vara Svensk flagg på häcken.
Som jag skrev jag gick par vikarieturer på Svensk båt innan jag började här, det är 10 år sen hade 25.000 som 2dre styrman, fick jobb här och 43.000 som 3dje styrman.
Svenska styrmänn är inte överdrivet bra betalda, med den svaga kronan ligger dom väldigt lågt internationellt, är kanske därför det börjar flaggas Svenskt igen.
Men Svenska piloter är ju mycket sämre betalda än dom Norska med, kanske där +90k lönen i snitt kommer ifrån, sas Norge har dom nåt sånt.
Piloterna valde fel land bara.

SAS får flagga ut till Bahamas istället för Irland.

Lön i SEK är inte bra men NOK är ännu sämre över fem år.

Hej

Arbetsgivarna gör väl som Kurant och räknar in ö-tid och andra rörliga tillägg som inte är fasta och inte ingår i månadslönen, på det viset kan man ju få det att se bättre ut än det är i verkligheten.

Mvh isan lover

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3