Lite tankar om framtiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Jag tror att du blandar ihop vilja och förmåga.
Vilja är det man väljer att göra eller inte göra.
Förmåga är det man kan göra oavsett vad man väljer att göra.

En handikappad saknar vissa förmågor, alltså skall vi inte ställa orimligt höga krav på honom för att ta del av resurserna.

När man har förmågan men ändå väljer att inte göra något så gör man ingen insats. alltså får man begränsad del av de gemensamma resurserna.

Att leva på bidrag kan vara ett val man gör eller så kan det vara orsakat av att man saknar vissa förmågor. Är det ett val man gör trots att man har förmågan att arbeta så skall man inte ha något stöd från samhället.

Nej, min uppfattning är inte att det är så lätt att leva på bidrag i Sverige idag. Problemet är att ju svårare du gör det att få bidrag desto fler som verkligen behöver det faller utanför ramen och får inte det stöd dom är berättigade till.

Det där med företagaren förstod jag inte , 70-80 timmar / vecka och jobbar inte,,,

Nej...lite svårtytt det där med företagaren..han blandar nog ihop "konfekten"..men antar att han menar att en företagare inte kan välja bort
att arbeta 70-80 timmar/vecka. Men det var ju inte det du menade...med att välja...och om man är företagare som jobbar 70-80 timmar i veckan har man ju valt detta själv...eller dålig planering kanske ???

Areeya

"mackes " sa:
Jag tror att du blandar ihop vilja och förmåga.
Vilja är det man väljer att göra eller inte göra.
Förmåga är det man kan göra oavsett vad man väljer att göra.

En handikappad saknar vissa förmågor, alltså skall vi inte ställa orimligt höga krav på honom för att ta del av resurserna.

När man har förmågan men ändå väljer att inte göra något så gör man ingen insats. alltså får man begränsad del av de gemensamma resurserna.

Att leva på bidrag kan vara ett val man gör eller så kan det vara orsakat av att man saknar vissa förmågor. Är det ett val man gör trots att man har förmågan att arbeta så skall man inte ha något stöd från samhället.

Nej, min uppfattning är inte att det är så lätt att leva på bidrag i Sverige idag. Problemet är att ju svårare du gör det att få bidrag desto fler som verkligen behöver det faller utanför ramen och får inte det stöd dom är berättigade till.
[/quote
Hur menar du nu?,tror du det är skillnad på arbetskraften hos personer med
funktionsnedsättning.

67 % med funktionsnedsättning jobbar mot 78 % som är helt friska.

att komma dragande att handikappade saknar vissa förmågor!

var nog inte det jag trodde du skulle bemöta mitt inlägg med,

"magnusjansson " sa:
Hur menar du nu?,tror du det är skillnad på arbetskraften hos personer med
funktionsnedsättning.
67 % med funktionsnedsättning jobbar mot 78 % som är helt friska.
att komma dragande att handikappade saknar vissa förmågor!
var nog inte det jag trodde du skulle bemöta mitt inlägg med,

Nu hakade du upp dig på en detalj i min förklaring, tydligen en känslig detalj.
Så jag tar tillbaka den meningen och formulerar om.

Vi skall inte ställa orimligt höga krav på människor för att de skall få deltaga i det allmänna men det skall inte heller vara helt kravlöst, d v s krav efter förmåga.

T ex får du a-kassa om du aktivt söker jobb och inte har förmågan att få något. Men du får ingen a.kassa om du väljer att inte jobba.

Jag tror jag förstod det där med företagaren efter Areeyas förklaring. Om företagaren inte vill jobba 70-80 timmar så anställer han någon som gör det. Om han måste jobba så mycket för att det skall fungera så fungerar inte företaget och då får han söka sig ett 40-timmars jobb.

"ledarn " sa:
Detta är väl grundtanken med detta "bidrag" väl...??

Men hur många tror du/ni är det som fuskar tro ??
Tyvärr hjälper ju Arbetsförmedling till, skicka på yrkesutbildningar som inte fungerar ... min fru skulle gå på en utbildning där man kombinerar praktik inom vård och omsorg med svenska ... två halvdagar i veckan skulle man vara i skolan, praktik sa de första dagen att de inte bryr sig om (det var ju det min fru vill ha), ingen annan i klassen blev ledsen utan bara sa ok, räcker det inte att vi kommer en dag i veckan istället för två halvdagar ... de fick a-kassa eller andra bidrag min fru fick ett aktivitetsstöd på ca 4000 kr/månad innan skatt. Jag kontaktade arbetsförmedlingen, deras svar var nonchalant att du går ju inte utbildning och har inte rätt att ifrågasätta denna.

Min fru gick då till en SYO och kollade vilka utbildningar det finns för att läsa vidare så hon får en sjysst utbildning, eller bättre ...

Hon ringde Arbetsförmedlingen som då skulle skicka ett intyg på att hon hoppat av kursen, så hon skulle få börja på en riktig utbildning ... den kom ju inte så jag fick ringa igen ... nej du kan inte ringa det handlar ju inte om dig ... så fick min snälla fru be dem kan ni inte skicka intyget så jag kan komma vidare ...

Finns många lyckosökande företag inom arbetslöshetsbranschen som skor sig, och arbetsförmedlingen håller dem ryggen för vad ska de göra annars ...

Det här var en av de roligaste trådarna på länge och Pontha, som startade med reavinstbeskattningen, sitter väl och skrattar så han gråter när han följer hur tråden vindlar i väg.... snart ett helt nystan!

På en punkt känner jag att jag själv varit lite otydlig: jag har ingenting emot att betala samma skatter som alla andra, att solidariskt bidra efter förmåga till vår gemensamma välfärd. Jag är visserligen egenföretagare, så jag står utanför det mesta av välfärden, men ändå. Jag betalar inkomstskatt, moms, bensinskatt och allt vad I viljen att människan skola betala.

Det jag inte gillar och inte accepterar är att tillhöra en minoritet som utsätts för konfiskativa och diskriminerande särbeskattningar, det är inte lika kul. För om jag bor i hyresrätt och sparar mina skattade pengar på banken, så är det färdigskattat där. Men om jag väljer att investera mina skattade pengar i en egen bostad, så skall jag först betala skatt på 0,75% av taxeringsvärdet varje år, det är den "hyra" samhället tar för att låta mig få ha en egen kåk. Sedan skall jag betala 22% på ev. reavinst när jag säljer. Har jag ägt kåken i trettio år, så är det egentligen bara sådär en sextio% av huset som varit mitt, resten har samhället knaprat åt sig bit för bit.

Man smygkonfiskerar alltså min egendom, det som är vad jag sparat i alla år och som jag tänkt använda när jag slutat jobba.

Förtjust? Inte särskilt. Accepterar? Inte om jag kan undvika det! Dåligt samvete? Inte det ringaste. Nu skall jag lägga in en smuggelsnus och göra en grogg på hembränt....

Javisst , frågan är om det inte är skatteflykt att ha kapitalet på Thaibank med 3 % ränta .. då skattar jag ju inte för ränteinkomsten ....i Sverige menar jag , man snuvar ju Svenska staten och alla giriga människor som kräver att man skall göra rätt för sig ;D ;D ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Javisst , frågan är om det inte är skatteflykt att ha kapitalet på Thaibank med 3 % ränta .. då skattar jag ju inte för ränteinkomsten ....i Sverige menar jag , man snuvar ju Svenska staten och alla giriga människor som kräver att man skall göra rätt för sig ;D ;D ;D ;D ;D
var får du 3% någonstans som falang??

"magnusjansson " sa:
var får du 3% någonstans som falang??

Samma bank som min fru får 3 procent på ett låst sparkonto med ett fritt uttag per år . Fler uttag så faller räntan direkt ner till det normala ...

Ok, jag var runt senast och dom sa att dom inte ger ränta till falanger, det kanske är ett krav att man bor där, fix ränta är något du ska titta på, tror du kan få upp till5 procent på dom , finns bindningstider från 6 mån och upp.

"magnusjansson " sa:
Ok, jag var runt senast och dom sa att dom inte ger ränta till falanger, det kanske är ett krav att man bor där, fix ränta är något du ska titta på, tror du kan få upp till5 procent på dom , finns bindningstider från 6 mån och upp.

Står på Kasikorns hemsida att falang också kan spara på låst konto med samma ränta som Thai, men sen är det ju som det är i thailand skiljer sig ifrån kontor till kontor. 5% låter högt vi fick 3% och då är det låst i 2 år, Men tror inte du kan komma med turist visa och få ett sparkonto.

Tror jag skall gå in på några stycken nästa vecka och fråga , om jag plockar in en mille THBT så bör jag få minst 3 % , det fick gumman min på BKK Bank . Inga problem alls ..... Och jag bor ju där permanent ...

Fö. Så fick jag ett SMS från husköparen i går , han åkte ut till kåken direkt , stormförtjust , såååå fint städat och kaffe fanns det haha ;D ;D Riktigt roligt att ha med såna människor att göra .. Nu på morgonen 4 grader varmt och regntunga skyar, Svenska sommaren har gjort sitt intåg Hahaha.......

"Birger " sa:
Det här var en av de roligaste trådarna på länge och Pontha, som startade med reavinstbeskattningen, sitter väl och skrattar så han gråter när han följer hur tråden vindlar i väg.... snart ett helt nystan!

På en punkt känner jag att jag själv varit lite otydlig: jag har ingenting emot att betala samma skatter som alla andra, att solidariskt bidra efter förmåga till vår gemensamma välfärd. Jag är visserligen egenföretagare, så jag står utanför det mesta av välfärden, men ändå. Jag betalar inkomstskatt, moms, bensinskatt och allt vad I viljen att människan skola betala.

Det jag inte gillar och inte accepterar är att tillhöra en minoritet som utsätts för konfiskativa och diskriminerande särbeskattningar, det är inte lika kul. För om jag bor i hyresrätt och sparar mina skattade pengar på banken, så är det färdigskattat där. Men om jag väljer att investera mina skattade pengar i en egen bostad, så skall jag först betala skatt på 0,75% av taxeringsvärdet varje år, det är den "hyra" samhället tar för att låta mig få ha en egen kåk. Sedan skall jag betala 22% på ev. reavinst när jag säljer. Har jag ägt kåken i trettio år, så är det egentligen bara sådär en [se x_]% av huset som varit mitt, resten har samhället knaprat åt sig bit för bit.

Man smygkonfiskerar alltså min egendom, det som är vad jag sparat i alla år och som jag tänkt använda när jag slutat jobba.

Förtjust? Inte särskilt. Accepterar? Inte om jag kan undvika det! Dåligt samvete? Inte det ringaste. Nu skall jag lägga in en smuggelsnus och göra en grogg på hembränt....
Du betalar bara skatt på vinsten du gör när du säljer kåken.Gör du en förlust får du pengar tillbaka.Det tycker jag är generöst av Farbror staten.När du gör vinst på dina aktier vill du inte betala skatt på den vinsten heller?Räntan du får på dina bankbesparingar vill du inte heller dela med dig av skatten på räntan? :police:

Fan Gunnarg ..

Morgonsur? Eller jobbar du kanske i realiteten som skrivbordmurvel på skattemyndigheten .......

Dom skall få sina papper ...skithuspapper ...... ;D ;D ;D

Lego :thumbsdown:

Jobbar kanske även Du på Skattemyndighetens ekonomiska kriminalrotel med en massa såna här :police: ;)

"Jonas " sa:
Står på Kasikorns hemsida att falang också kan spara på låst konto med samma ränta som Thai, men sen är det ju som det är i thailand skiljer sig ifrån kontor till kontor. 5% låter högt vi fick 3% och då är det låst i 2 år, Men tror inte du kan komma med turist visa och få ett sparkonto.

Jo då på kasikon får ALLA konto, bara man kan ta sig in genom dörren ;D ;D ;D ;D ;D

Vad är denna garanti värd ..? Inte alls menat som ett påhopp , men kan man lita på denna , det måste ju nästan vara en statlig Thaibank .....
satt ju på banken i går eftermiddag och pratade om bla. Thailand , det går bra för Thailand , dock ser Bankekonomiun lite skakig ut med alla bilar , MC samt tomma hus som bankerna sitter med,.... samma skit som USA pysslade med förut , att dom inte lär sig ........

Fö, inte fan kan jag skatta för räntan på Thaibanken, eller hur funkar det rent praktiskt . har inget emot det , men i så fall så skattar ju ju som farang per automatik i Thai om jag sätter in kapital ...

Diskuterar vi ränta på svenska banker eller thailändska ... tycker det låter som lite äpplen och päron ...

Jag antog från början menade ledaren svensk bankränta, eller?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp