A
Anonym
Gäst
"mackes " sa:Jag tror att du blandar ihop vilja och förmåga.
Vilja är det man väljer att göra eller inte göra.
Förmåga är det man kan göra oavsett vad man väljer att göra.
En handikappad saknar vissa förmågor, alltså skall vi inte ställa orimligt höga krav på honom för att ta del av resurserna.
När man har förmågan men ändå väljer att inte göra något så gör man ingen insats. alltså får man begränsad del av de gemensamma resurserna.
Att leva på bidrag kan vara ett val man gör eller så kan det vara orsakat av att man saknar vissa förmågor. Är det ett val man gör trots att man har förmågan att arbeta så skall man inte ha något stöd från samhället.
Nej, min uppfattning är inte att det är så lätt att leva på bidrag i Sverige idag. Problemet är att ju svårare du gör det att få bidrag desto fler som verkligen behöver det faller utanför ramen och får inte det stöd dom är berättigade till.
Det där med företagaren förstod jag inte , 70-80 timmar / vecka och jobbar inte,,,
Nej...lite svårtytt det där med företagaren..han blandar nog ihop "konfekten"..men antar att han menar att en företagare inte kan välja bort
att arbeta 70-80 timmar/vecka. Men det var ju inte det du menade...med att välja...och om man är företagare som jobbar 70-80 timmar i veckan har man ju valt detta själv...eller dålig planering kanske ???
Areeya