Leva på sin pension i framtiden

Jag vill minnas att du för ett par månader sedan skrev att du hade haft ett eget företag i byggbranschen??
Ja, stämmer.
Jag körde eget parallellt med mitt andra jobb i 6år med 50% tjänstledighet. 2 veckors intervaller med jour och övertider i hamnen och 2 veckor som hantverkare.
Sen när jag gick vid 60år körde jag eget som sysselsättning för att ha något att göra. Lite renoveringar, några friggebodar, ett garage och massor av fönsterbyten. Stor efterfrågan med Rot-avdraget men det blev inga större inkomster och pensioner då det mesta återinvesterades i verktyg och maskiner.
Nu är allt avregistrerat och man har en diger samling verktyg i garaget som minne.

Det är bästa är att SAS läger ner blir billigare för alla. Politiker kan flyga med andra bolag. Eller ta bussen allternativ tåget om det inte är bråttom eller måste vara i tid. De som inte vill pendla bygg några bättre baracker på djurgården så vi kan ha ytterligare en attraktion där titta på politiker. Senaste som kommit fram orsaken till strejken är att de inte vill ha konkurans med billigare arbetakraft. Vad är det för fel på svenskar kan de inte jobba på en fri marknad. Jävla parasiter som skall leva på att svenskar betalar mera än vi borde.

Det är bästa är att SAS läger ner blir billigare för alla. Politiker kan flyga med andra bolag. Eller ta bussen allternativ tåget om det inte är bråttom eller måste vara i tid. De som inte vill pendla bygg några bättre baracker på djurgården så vi kan ha ytterligare en attraktion där titta på politiker. Senaste som kommit fram orsaken till strejken är att de inte vill ha konkurans med billigare arbetakraft. Vad är det för fel på svenskar kan de inte jobba på en fri marknad. Jävla parasiter som skall leva på att svenskar betalar mera än vi borde.

Vad är problemet, är väl bara o höja skatten ;-)

/ SatanG

Hej

Jag vet inte var du får dina fantasilöner ifrån?

Så här såg det ut inom LO lönemässigt 2018 om vi håller oss till verkligheten.

• Medellönen för samtliga anställda var 33 000 kronor i månaden enligt 2017 års lönestatistik. För arbetare var medellönen 26 500 kronor och för tjänstemän 39 300 kronor. Medellönen var alltså 12 800 kronor, eller 48 procent, högre för tjänstemän än för arbetare.
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vR...lonerapport2018_pdf/$File/Lonerapport2018.pdf

Mvh isan lover
He he, jag är tjänstis! :p:thumbsup:

Pensionskapitalet är inte på bankkonton utan ränta, utan till största delen placerade i aktier som hela tiden stiger i värde.
Många företag går ekonomiskt bra i minusräntan, högre export, billigare att investera.

Hej

Att aktier alltid stiger är väl inte riktigt sant, ibland går dom ju faktiskt ned också.

Mvh isan lover

Hej

Att aktier alltid stiger är väl inte riktigt sant, ibland går dom ju faktiskt ned också.

Mvh isan lover
Sällan i kombination med minusränta.

Sen ska man inte bara äga en aktie utan sprida risken med många.

Se på Stockholmsbörsens breda aktieindex, som de senaste fem åren avkastat knappt 66 procent inklusive utdelningar.
Där ligger också pensionsfonderna i värdeökning, kanske högre trots minusränta. :):)

Senast ändrad:
Pensionskapitalet är inte på bankkonton utan ränta, utan till största delen placerade i aktier som hela tiden stiger i värde.
Många företag går ekonomiskt bra i minusräntan, högre export, billigare att investera.
I så fall har jag missförstått Hade för mig att en del av pensionskapitalet från äldre inbetalningar var placerade i statspapper och lån till banker. har inte aktuell info men för några år sedan var fond 1-3 enbart räntebärande. vet inte om de har ändrat placeringsinriktning.

I så fall har jag missförstått Hade för mig att en del av pensionskapitalet från äldre inbetalningar var placerade i statspapper och lån till banker. har inte aktuell info men för några år sedan var fond 1-3 enbart räntebärande. vet inte om de har ändrat placeringsinriktning.
Om du kollar upp AP Fonderna 1-7 så ser du att det främst är aktier, obligationer , valutor och andra placeringar över hela världen.
Wikipedia är en källa som enkelt förklarar detta.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar