Leva på sin pension i framtiden

 
Hej

Arbetsgivarna gör väl som Kurant och räknar in ö-tid och andra rörliga tillägg som inte är fasta och inte ingår i månadslönen, på det viset kan man ju få det att se bättre ut än det är i verkligheten.

Mvh isan lover
Läs artikeln, för det förstår jag att du inte gjort när du skriver så. Dom har ingen extra ÖT.
 
Hej

Arbetsgivarna gör väl som Kurant och räknar in ö-tid och andra rörliga tillägg som inte är fasta och inte ingår i månadslönen, på det viset kan man ju få det att se bättre ut än det är i verkligheten.

Mvh isan lover

94k som presenteras är mycket riktigt med tillägg inräknade. Det är snittet av utbetald lön. Så övertid, OB och andra tillägg ingår.

Den verkliga medellönen är troligtvis 10k lägre. Facket vägrar svara på den frågan, för det gynnat ju inte sympatierna för deras strejk. Men det finns många andra som gärna pratar. Medellönen är inte så intressant heller, då det finns äldre piloter som gått på gamla avtal och har löner uppåt 200k. De drar såklart upp medellönen.

Det som facket inte verkar förstå är att deras agerande i långa loppet innebär att deras medlemmar blir av med jobbet. Fler linjer kommer läggas ut på underleverantörer sk. wet-lease till SAS Irland och Cityjet.

Hade det nu varit så myckey bättre på andra bolag varför byter man då inte jobb. Jo för att det är rätt bra på SAS.

Giriga är de, nu när SAS äntligen vänt och går med vinst, då skall de ha en stor del av kakan. Deras krav är större än hela vinster. Är det rimligt, att tvinga bolaget tillbaka till förlust.

Nej, facket håller på stt gräva graven åt sina medlemar.
 
Läs artikeln, för det förstår jag att du inte gjort när du skriver så. Dom har ingen extra ÖT.

Nja... inte övertidstillägg men genom att ta extrajobb som är utöver deras schema så får de mertid. Det driver upp löneutbetalningen. I dagligt tal kallar många det felaktigt för övertid.
 
Läs artikeln, för det förstår jag att du inte gjort när du skriver så. Dom har ingen extra ÖT.

Hej

Det stämmer att jag inte har läst artikeln, men jag såg och hörde både arbetsgivare och pilotföreningen uttala sig på nyheterna igår.

Vad jag förstår räknar arbetsgivaren in något slags flygtillägg och kanske även traktamenten för att komma i närheten av dom löner som påstås ifrån deras sida, men det låter ändå högt, gör piloterna ex.vis extra arbetstid utan ö-tids tillägg, men som ändå höjer lönen?

Konstigt att dessa parter inte ens är överens om vad en part får i lön och vad arbetsgivaren betalar ut.

Mvh isan lover
 
Nja... inte övertidstillägg men genom att ta extrajobb som är utöver deras schema så får de mertid. Det driver upp löneutbetalningen. I dagligt tal kallar många det felaktigt för övertid.
Ja men det förutsätter att man tar extrajobb.
Vi har väl liknande, ingen övertid när vi är ombord ordinarie skift men kör man en extratur får man 3x.
Men inte så många som gör här ombord ens 1 gång om året, bara typ jag och skepparn som tar en 2 veckors tur ibland.
Dom som bor i Sverige Norge tycker det är meningslöst med extrajobb, skattar bort det.
 
Hej

Det stämmer att jag inte har läst artikeln, men jag såg och hörde både arbetsgivare och pilotföreningen uttala sig på nyheterna igår.

Vad jag förstår räknar arbetsgivaren in något slags flygtillägg och kanske även traktamenten för att komma i närheten av dom löner som påstås ifrån deras sida, men det låter ändå högt, gör piloterna ex.vis extra arbetstid utan ö-tids tillägg, men som ändå höjer lönen?

Konstigt att dessa parter inte ens är överens om vad en part får i lön och vad arbetsgivaren betalar ut.

Mvh isan lover
Traktamentedelen står det om i artikeln, det är vanligt Svenskt standardtraktamente men står också att dom betalar ju maten själva.
 
94k som presenteras är mycket riktigt med tillägg inräknade. Det är snittet av utbetald lön. Så övertid, OB och andra tillägg ingår.

Den verkliga medellönen är troligtvis 10k lägre. Facket vägrar svara på den frågan, för det gynnat ju inte sympatierna för deras strejk. Men det finns många andra som gärna pratar. Medellönen är inte så intressant heller, då det finns äldre piloter som gått på gamla avtal och har löner uppåt 200k. De drar såklart upp medellönen.

Det som facket inte verkar förstå är att deras agerande i långa loppet innebär att deras medlemmar blir av med jobbet. Fler linjer kommer läggas ut på underleverantörer sk. wet-lease till SAS Irland och Cityjet.

Hade det nu varit så myckey bättre på andra bolag varför byter man då inte jobb. Jo för att det är rätt bra på SAS.

Giriga är de, nu när SAS äntligen vänt och går med vinst, då skall de ha en stor del av kakan. Deras krav är större än hela vinster. Är det rimligt, att tvinga bolaget tillbaka till förlust.

Nej, facket håller på stt gräva graven åt sina medlemar.

Hej

Håller med om att just piloter med sin relativt höga lön inte känns som någon eftersatt grupp, så något större medlidande får dom inte ifrån min sida där,, men var och en kämpar ju för sin sak, så att piloternas fackförening driver sina medlemmars önskemål är ju bara väntat, det är deras uppgift.

Sen säger ju både pilotförening och piloter att den viktigaste frågan egentligen inte är lönen utan schemaläggningen, här har dom mitt stöd och sympati, det system som nu används verkar vara omänskligt.

Mvh isan lover
 
Traktamentedelen står det om i artikeln, det är vanligt Svenskt standardtraktamente men står också att dom betalar ju maten själva.

Hej

Det var en nyhet för mig, tidigare när jag själv reste mycket i mitt tidigare jobb så fick piloterna käka på planen gratis, detta även som passagerare på väg till en flygplats där dom skulle gå på ett plan och börja jobba.

Men SAS kan ju har dragit åt svångremmen under krisåren, läste att dom inte längre fick gratis frukost på hotellen heller.

Mvh isan lover
 
Hej

Det var en nyhet för mig, tidigare när jag själv reste mycket i mitt tidigare jobb så fick piloterna käka på planen gratis, detta även som passagerare på väg till en flygplats där dom skulle gå på ett plan och börja jobba.

Men SAS kan ju har dragit åt svångremmen under krisåren, läste att dom inte längre fick gratis frukost på hotellen heller.

Mvh isan lover
På planet äter dom nog gratis, men dom skall väl ha riktig mat mellan flygen också.
 
Hej

Det var en nyhet för mig, tidigare när jag själv reste mycket i mitt tidigare jobb så fick piloterna käka på planen gratis, detta även som passagerare på väg till en flygplats där dom skulle gå på ett plan och börja jobba.

Men SAS kan ju har dragit åt svångremmen under krisåren, läste att dom inte längre fick gratis frukost på hotellen heller.

Mvh isan lover

Maten på planet beror ju på att de inte kan lämna mitt i arbetspasset för lunchrast.

Frukosten lär ju då avspeglas på traktamentet i enlighet med skattereglerna. Därtill på de fina hotell som flygarna bor har de alldeles säkert högsta status i hotellprogrammen för att få gratis frukost som förmån. Så att komma gnyende om frukosten är bara patetiskt.
 
Hej

Håller med om att just piloter med sin relativt höga lön inte känns som någon eftersatt grupp, så något större medlidande får dom inte ifrån min sida där,, men var och en kämpar ju för sin sak, så att piloternas fackförening driver sina medlemmars önskemål är ju bara väntat, det är deras uppgift.

Sen säger ju både pilotförening och piloter att den viktigaste frågan egentligen inte är lönen utan schemaläggningen, här har dom mitt stöd och sympati, det system som nu används verkar vara omänskligt.

Mvh isan lover

Omänskligt system. Ändå var man med och förhandlade fram och sedan accepterade det 2016.

Varför gick det bra då men inte nu.

Detta är bara girighet. SAS går nu med vinst, den vill man åt.

Strejka några dagar till så är vinsten helt borta. Då blir det nya sparprogram, uppsägningar, nedläggningar av linjer och outsourcing till underleverantörer.

Att fack och arbetsgivare inte kan ha någon samsyn vad som är långsiktigt bra för båda parter kommer oundvikligen leda till en av två saker, uppsägningar eller konkurs.
 
Det finns fortfarande kvar piloter, kabinpersonal och markanställda som går på gamla avtal som är mycket generösa och var ett dilemma för bolaget när man avyttrade sånt som bagagehantering, markservice mm.
Tidigare fick dom som ville sluta vara i luften av olika skäl ett markjobb inom bolaget fram till pensionering men dessa jobb såldes bort.
Många hade ett jobb med bra lön med inga arbetsuppgifter då automatisering av incheckning mm tagit bort vanliga arbetsuppgifter.
Man flyttade service, reprationer till Estland, avyttrade det mesta på marken till andra operatörer men personalen blev kvar.
Jag är inte ens säker på att SAS ens anställer egna piloter längre utan det blir nog via bemanningspooler och dotterbolag.

Sen är väl SAS som företag ett fornminne med tre olika länder som huvudägare, var sitt löneavtal där danskarna gapat mest genom åren och kanske därmed tjänar mest.
Inte lätt med en sån företagsstruktur och kultur på en tuff konkurrensutsatt fri marknad.
 
Hej

Håller med om att just piloter med sin relativt höga lön inte känns som någon eftersatt grupp, så något större medlidande får dom inte ifrån min sida där,, men var och en kämpar ju för sin sak, så att piloternas fackförening driver sina medlemmars önskemål är ju bara väntat, det är deras uppgift.

Sen säger ju både pilotförening och piloter att den viktigaste frågan egentligen inte är lönen utan schemaläggningen, här har dom mitt stöd och sympati, det system som nu används verkar vara omänskligt.

Mvh isan lover

Medlemmars önskemål.
Ja, kanske i detta fallet. Facket brukar dock driva runt i eget intresse och skiter i medlemmarna.
Ofta är det ren kukmäteri med firman.
 
Mitt i strejkstriden gick arbetsgivarsidan ut med att SAS-piloterna i snitt tjänar hela 94 000 kronor i månaden.

Uttalandet har väckt raseri bland piloterna – som hävdar att siffran är falsk.

– Det är ren propaganda. Jag har varit anställd i mer än 10 år och tjänar strax över 50 000 kronor, säger en av bolagets piloter till Aftonbladet.

SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen
Han snackar ju bara skit , fråga Kurant , han vet 555;)
 
Det gäller ju alla här , dvs att du kan mer än oss samtliga tillsammans , vi har ju inte den glaskula du har :)
Nu överdriver du men en handfull verkar inte vara så vassa, inte sällan det kommer svar som att du kan söka själv på nätet från någon stjärna.
Ett tips är också att du kollar upp det du postar så det stämmer så blir det mindre pinsamt när byxorna trillar ner.
Men du kanske har ett uppdrag och en politisk agenda.
Ens ens Trump kan hålla sig till fakta dagligen.
 
Maten på planet beror ju på att de inte kan lämna mitt i arbetspasset för lunchrast.

Frukosten lär ju då avspeglas på traktamentet i enlighet med skattereglerna. Därtill på de fina hotell som flygarna bor har de alldeles säkert högsta status i hotellprogrammen för att få gratis frukost som förmån. Så att komma gnyende om frukosten är bara patetiskt.

Hej

Jag skrev även på resor som passagerare på väg till ett jobb eller på väg hem efter ett avslutat pass.

Att det går alldeles utmärkt att få gratis frukost på hotellet även om företaget man jobbar åt inte vill betala den känner nog mer eller mindre alla som reser i tjänsten till, det finns flera olika sätt att lösa detta på.

Mvh isan lover
 
Omänskligt system. Ändå var man med och förhandlade fram och sedan accepterade det 2016.

Varför gick det bra då men inte nu.

Detta är bara girighet. SAS går nu med vinst, den vill man åt.

Strejka några dagar till så är vinsten helt borta. Då blir det nya sparprogram, uppsägningar, nedläggningar av linjer och outsourcing till underleverantörer.

Att fack och arbetsgivare inte kan ha någon samsyn vad som är långsiktigt bra för båda parter kommer oundvikligen leda till en av två saker, uppsägningar eller konkurs.


Hej

I min värld slutar det dock väldigt sällan eller nästan aldrig med uppsägningar eller konkurs även om arbetsgivarsidan gärna vill framställa det så.

Själv är mitt tips att denna strejk kommer att utmynna i ett bättre schema för piloterna och en måttlig löneförhöjning, vilket inte kommer att påverka lönsamheten på något avgörande vis alls.

Mvh isan lover
 
Din bristande läsförmåga råder jag inte över, så en gång till så du inte blandar ihop dessa: Kaptenerna inom SCA har +80k och några som kör färjor har bra avtal med jobba en vecka och ledig två med full lön.(okänd lön)

För löner över brytpunkten utgår +30% extra tjänstepension enligt de flesta avtal. Vissa har ännu mer via personliga avtal.

Oavsett höga inkomster i ett helt arbetsliv går det inte att få högre Allmänpension än ungefär 21.500kr vid 65år.
Det är ju inget nytt, men det är inga problem att få höga pensioner för de med hög lön trots denna spärr.

46år i hamnen blev min karriär. Stuvare, kranförare, truckförare, arbetsledare, mellanchef för containerverksamheten.
Hur länge har du jobbat i hamnverksamhet?

Jag vill minnas att du för ett par månader sedan skrev att du hade haft ett eget företag i byggbranschen??
 
 

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
A
A
Svar
126
Visningar
10 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp