Favorit bland Whiskey beror på tillfället.
Ren som ett järn så blir det en bulleit bourbon, mjuk och fin inte lika acetonsmakande som Jack
Sippandes på en single malt i goda vänners lag så gillar jag glenmoranchies madeirawood finished, denna med en aning rumstempererat vatten så alkoholhalten blir cirka 30%
Njutningen när jag bara vill njuta av en whiskey för smakens skull. Lagavulin eller laphroaig ju äldre desto bättre och gärna caskstrength. Även där vill jag få ner alkohalten till cirka 30%
( ska även erkänna att i min singlemalt linda tyckte att späda ut whiskey med vatten var fjoxxxgt och töntigt, men efter ett antal singlemalt destillery besök blivit påbevisat om motsatsen
)
Har besökt Laphroaig destilleriet tillsammans med ett större spritföretag och fick där en häftig historia berättad för mig, laphroaig startade av en man som fick två söner, sönerna splittrades som kompanjoner och den ena brodern startade ett eget destilleri uppströms och tillverkade sin whiskey på exakt samma sätt men under sin egna label Lagavulin. Bara lite onödigt vetande så här liksom på kvällskvisten.
Har lovat mig själv och min fru att vi ska åka dit tillsammans någon gång. Ett av dom vackraste och mest pittoretska ställen jag har besökt