Livets vatten WHISKY

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"matteisurin " sa:
tackar för informationen , ska plugga på lite,sen ser jag fram emot en whiskyprovning ? ;)

De ser ja fram emot solna ligger ju inte så långt bort från dig :)

då ska ja låta dig få pröva några Japaner dom gör faktiskt riktigt goda Whiskys men dom e oftast lite starkare 55-65 % dom biter bra kan ja lova :thumbsup:

"glimten66 " sa:
De ser ja fram emot solna ligger ju inte så långt bort från dig :)

då ska ja låta dig få pröva några Japaner dom gör faktiskt riktigt goda Whiskys men dom e oftast lite starkare 55-65 % dom biter bra kan ja lova :thumbsup:

Ser fram emot det också ! :nod: :nod:

Ni är allt bra taskiga mot en förkyld stackare som inte ens får göra baskeluskerna glada.

Jag är själv en stor whiskyälskare (med den stavningen) och det skall gärna vara en Highland Single Malt. En favorit är McAllan Elegancia, sherryfatslagringen gör den väldigt fin i smaken. Men jag dricker med förtjusning även lite rökigare sorter såsom Highland Park (från Orkney, nordligaste destilleriet) och Talisker. Men Lagavulin och Laphroig kan också slinka ner i rimlig mängd.

Det bästa blended tycker jag helt klart är Famous Grouse samt den rökigare varianten Black Grouse. Ganska prisvärda faktiskt.

Sen kan jag berätta att jag och tre kompisar har ett fat Mackmyra som ligger på lagring i Bodås gruva. Mackmyra Elegant lagrad på sherryfat. Är otroligt spänd på att smaka på denna för fösta gången.

Whisky är ju en hel vetenskap, men jag betackar mig för bourbon. Den smakar hemskt, inte alls i min smak.

Trevlig tråd detta, här har vi mycket att diskutera.

Lagavulin och Laphroig de e mina favoriter me men de finns pärlor från alla distrikt tycker ja men på senare tid har ja börjat o pröva dom japanska o dom e inte illa alls & som berra s'äger blended favorten e Famous det är den som ja använder som vardags whisky

Tvekade länge om jag skulle skriva i denna tråd, för jag förstår ju att här är det svårt att platsa eftersom jag är helt analfabet mer eller mindre när det gäller slika saker.

Är urdålig på det här med Viner om det har smak av jord, blåbär eller persika t ex och nu här Whiskey, men jag har ju druckit Whiskey, det har jag gjort och jag har ju druckit Vin också, och smakar det gott så förhoppningsvis är det väl okey grejer.

Men jag kan ju i alla fall säga vad för sorts smak jag gillar och det är ju Burbon och då Four Roses, Jim Beam är ju ingen dum heller och sen tycker jag ju om Irländsk Malt så mycket vet jag och den här Tullamor Dew tyckte jag var jättegod, rund och mild.

Jag har ju aldrig varit någon större fan av färgad sprit direkt, utan mer en pilsnergubbe ;D, däremot snaps och Fernet Branca och sådana grejer gillar jag.

Efter denna tråd så kanske jag skall intressera mig för Whiskey lite mer, bra initiativ Glimten. Dricker ju sällan Whiskey men nu blev jag jävligt intresserad har redan varit inne på massa sidor och lagt till i favoriter ;D

Man får väl bli lite kultiverad på gamla dar ::)

Mvh Peter :wai:

Favorit bland Whiskey beror på tillfället.
Ren som ett järn så blir det en bulleit bourbon, mjuk och fin inte lika acetonsmakande som Jack
Sippandes på en single malt i goda vänners lag så gillar jag glenmoranchies madeirawood finished, denna med en aning rumstempererat vatten så alkoholhalten blir cirka 30%
Njutningen när jag bara vill njuta av en whiskey för smakens skull. Lagavulin eller laphroaig ju äldre desto bättre och gärna caskstrength. Även där vill jag få ner alkohalten till cirka 30%
( ska även erkänna att i min singlemalt linda tyckte att späda ut whiskey med vatten var fjoxxxgt och töntigt, men efter ett antal singlemalt destillery besök blivit påbevisat om motsatsen ;) )

Har besökt Laphroaig destilleriet tillsammans med ett större spritföretag och fick där en häftig historia berättad för mig, laphroaig startade av en man som fick två söner, sönerna splittrades som kompanjoner och den ena brodern startade ett eget destilleri uppströms och tillverkade sin whiskey på exakt samma sätt men under sin egna label Lagavulin. Bara lite onödigt vetande så här liksom på kvällskvisten.

Har lovat mig själv och min fru att vi ska åka dit tillsammans någon gång. Ett av dom vackraste och mest pittoretska ställen jag har besökt

"b-tung " sa:
Favorit bland Whiskey beror på tillfället.
Ren som ett järn så blir det en bulleit bourbon, mjuk och fin inte lika acetonsmakande som Jack
Sippandes på en single malt i goda vänners lag så gillar jag glenmoranchies madeirawood finished, denna med en aning rumstempererat vatten så alkoholhalten blir cirka 30%
Njutningen när jag bara vill njuta av en whiskey för smakens skull. Lagavulin eller laphroaig ju äldre desto bättre och gärna caskstrength. Även där vill jag få ner alkohalten till cirka 30%
( ska även erkänna att i min singlemalt linda tyckte att späda ut whiskey med vatten var fjoxxxgt och töntigt, men efter ett antal singlemalt destillery besök blivit påbevisat om motsatsen ;) )

Har besökt Laphroaig destilleriet tillsammans med ett större spritföretag och fick där en häftig historia berättad för mig, laphroaig startade av en man som fick två söner, sönerna splittrades som kompanjoner och den ena brodern startade ett eget destilleri uppströms och tillverkade sin whiskey på exakt samma sätt men under sin egna label Lagavulin. Bara lite onödigt vetande så här liksom på kvällskvisten.

Har lovat mig själv och min fru att vi ska åka dit tillsammans någon gång. Ett av dom vackraste och mest pittoretska ställen jag har besökt

B-Tung du vet att när de gäller whisky finns inget onödigt vetande ja hade själv hört om den historien men de finns nog många andra som inte har någon aning om de o gärna får höra lite historia när de gäller just whisky

som du säger runt 30% säger många att de ska va men ja tar typ bara en tesked i för att få fram aromen men den som önskar att blanda en fin malt me cola får nog försvinna från stan

Håller med dig, det finns inte för mycket onödigt vetande angående whiskey :nod:

Tack Glimten før denna tråd som jag hoppas blir lagrad/bevarad i minst 12 år + ;D

Jag ær sjælv i start groparna i en helt ny alkohol værld dær Whiskyn har tatt plats som en favorit drink istællet før ren sprit och ær tacksam før att høra era erfarenheter så jag slipper "supa" bort mig i denna djungel av olika mærken och smaker innan jag træffar rætt.

De jag vet ær att røkt whisky har fallt mig i smaken men jag vet dock inte vilka mærken som producerar vad æn så længe.MMMM,,,de blir nog ett inkøp av en flaska till helgen och vad blir då rådet ifrån er erfarna whisky lovers?

Øl kommer dock att vara basen vid fester men de kænns lite bættre att kunna bjuda på en god whisky drink istællet før en burk sofiero om ni fattar.

"helgonet " sa:
Tack Glimten før denna tråd som jag hoppas blir lagrad/bevarad i minst 12 år + ;D

Jag ær sjælv i start groparna i en helt ny alkohol værld dær Whiskyn har tatt plats som en favorit drink istællet før ren sprit och ær tacksam før att høra era erfarenheter så jag slipper "supa" bort mig i denna djungel av olika mærken och smaker innan jag træffar rætt.

De jag vet ær att røkt whisky har fallt mig i smaken men jag vet dock inte vilka mærken som producerar vad æn så længe.MMMM,,,de blir nog ett inkøp av en flaska till helgen och vad blir då rådet ifrån er erfarna whisky lovers?

Øl kommer dock att vara basen vid fester men de kænns lite bættre att kunna bjuda på en god whisky drink istællet før en burk sofiero om ni fattar.

Till helgen - Som glimten också säger så är Famous Grouse att rekommendera, den klart bästa och mest prisvärda "brukswhiskyn". Men som sagt, det hela är en fråga om vad man gillar för smak. Det är just detta som jag tycker är en stor del av tjusningen med whisky - den stora smakvariationen. Det hela kan bero på vilken sinnesstämning man befinner sig i, om man skall dricka whisky som aperitif eller digestivt? Svårt att ge råd eftersom smaken är så personlig.

Sen håller jag också stenhårt på att ta en liten skvätt vatten i en god maltwhisky - det förhöjer absolut smaksensationen. Is bedövar smaklökarna.

"helgonet " sa:

Ett tips kan vara en flaska Bruichladdich Orhanic 2003 en fin Islay single malt eller en Bruichladdich Waves :angel:

men bara en eller två vill du sedan dricka mer gå då över till en bruks whisky så spar du på de goa :)

"glimten66 " sa:
Jo.Be där fanns det mycke som fick munnen att vattnas :)

Jag vill inte öppna den nu, snålvattnet bara rinner. M a o man dräglar som en gammal boxer! ;)

Skulle ju passat med en ordentlig klämtare imorgon på "Folknykterhetens dag". ;D ;D

Det är nu man kan skaffa sig ovänner med att säga:
-Det mesta går ner om man blandar med Cola...

F´låt.... :-[
Jag är väl ingen fanatiker när det gäller Whisky, men vid rätta tillfällen..
Personligen har jag fastnat för Tullamore Dew som jag tycker är prisvärd.
Sedan öppnade jag en flaska Aberlour Vintage 1990 Edition förra veckan, som var RIKTIGT bra.

"zMacen " sa:

Sedan öppnade jag en flaska Aberlour Vintage 1990 Edition förra veckan, som var RIKTIGT bra.

Blanda med Cola - Ja OK om det gäller Thaiwhisky. Men annars: :angry_transparent:

"zMacen " sa:

Ja men då är vi ju två då, som jag nämnde gillar jag den också Tullamore Dew, föll för reklamen och köpte en flaska och den var ju kanongod, tycker jag i alla fall och tydligen du också, känns skönt att man inte är helt ensam i denna fråga ;D, för kan tänka mig att det är lite prestige i detta med Whiskey :laugh:

Mvh Peter :wai:

Det vattnas i munnen nu :thumbsup:Hällde upp en Ardbeg precis,det får nog bli en liten Caol Ila efter denna,jag tyckte mig se en sån i glimtens fina samling.

De e inge fel på Tullamore Dew den e mild o fin de håller ja me om men blanda me cola njaaa de vet ja ju inte ....

Finns ingen dålig whisky de e bara smaken som e olika så enkelt e de :D

"glimten66 " sa:
De e inge fel på Tullamore Dew den e mild o fin de håller ja me om men blanda me cola njaaa de vet ja ju inte ....

Finns ingen dålig whisky de e bara smaken som e olika så enkelt e de :D

Nja, vet inte om jag kan hålla med dig där riktigt. Jag tycker att Johnny Walker Red label är riktigt hemsk, kan knappt ens få ner den med massor av is.

Jag kan berätta en liten historia som hände när jag åkte runt på en busstur i Skottland för ett antal år sedan. Busschauffören var en skotte med väldigt svår dialekt, men jag lyckades samtala lite med honom i alla fall.

Hur som helst så stannade vi i den högst belägna byn i Storbritannien som heter Braemar. Ett besök här kan jag varmt rekommendera för den sanne whiskyälskaren, här finns nämligen en butik som heter "The Whisky Castle". Den whisky finns inte som dom inte har i sitt sortiment, man kände sig som ett litet barn i en godisbutik ungefär.

Jag köpte i alla fall en flaska fin maltwhisky (kommer inte ihåg vilken) och gick ut i bussen. Chauffören undrade då - "What did you buy now, Johhny Walker Red label"? No, sa jag. That one tastes terrible. - "Well then there is hope for you" sa han. "That shit is only for tourists" och så lade han upp ett jättegarv. ;D

Då var isen verkligen bruten och vi var världens kompisar resten av resan! :laugh:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp