Livets vatten WHISKY

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fan berra den va bra så får de bli kan ja ju använda dom mindre glasen o ändå få i mig mer ju ;) :laugh:

"glimten66 " sa:
Tänk nu på att whisky e civiliserad dryck ;) så endast två fingrar högt i glaset ;D
nu e de inte koskenkorva :)

Märker här en tendens till lite skola i detta med whiskey! Ni som är whiskeykännare kan ni inte ha en liten skola om detta, vad är blended (är väl blandad antagligen, men med vadå t ex), singelmalt, (dubbelmalt finns det? ;D), burbon, ja det finns säkert mer och vad de är gjorda av (korn, malt, majs eller vad det nu är , rökig ickerökig, vad det är för skillnad på alla dessa beteckningar och typ de olika smakerna?

Som sagt var jag är ju ingen kännare, gillar ju Burbon då med Ginger Ale och mycket is en varm sommardag :)

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Märker här en tendens till lite skola i detta med whiskey! Ni som är whiskeykännare kan ni inte ha en liten skola om detta, vad är blended (är väl blandad antagligen, men med vadå t ex), singelmalt, (dubbelmalt finns det? ;D), burbon, ja det finns säkert mer och vad de är gjorda av (korn, malt, majs eller vad det nu är , rökig ickerökig, vad det är för skillnad på alla dessa beteckningar och typ de olika smakerna?

Som sagt var jag är ju ingen kännare, gillar ju Burbon då med Ginger Ale och mycket is en varm sommardag :)

Ja jag med och varför heter det broken horse neck?

"helgonet " sa:
Famous Grouse får det bli i morgon pga eran rekommendation av denna whisky.
Jag återkommer med min upplevelse av Famousen senare under helgen.
Vad gæller is och vatten som ni tar upp som tillsats/smakupplevelse.
Hur vet man vilken whisky som ær læmpligt før denna utspædning ?
Tænk på att jag ær ifrån Finland och hatar ordet,,,,,utspædning ;D

Helgonet!
Farmors gåsa sås=Famous Grouse(blended)

Är i mitt tycke en ganska snäll Wiskey smakmässigt sett, den går alldeles utmärkt att kyla ner med ett par tre isbitar utan att tappa smaken.
När det kommer till singel malt så ska vara försiktig och följa instruktioner som ges, blended malt wiskey är redan förstörd(hehehe)så att säga, men går att rädda...
Burbon och andra tillredningar i wiskey format, är och förblir en personlig upplevelse, vi andra kan bara instruera och vägleda dig på din upptäcksfärd i wiskeylandets värld...

Jo-Be

"insayt " sa:

Peter!!

Använd dig av denna länk här nedanför, du kan söka här på olika sorter du önskar finna: Islya, Highland, lowland, Scottish, Irish o.s.v.
Denna länk är väldigt utförlig och innehållsrik, kan även finna information om wiskeyn's tillkomst, smak, färg och mycket mycket mer...

Jo-Be

http://www.thewhiskyexchange.com/

Burbon är gjord på majs och smakar helt annorlunda än de skotska som är gjorda på malt.

En blended whisky är precis som det låter blandad av två eller flera Single Malts. Famous Grouse är ett exempel, i den ingår bl a Macallan och Highland Park.

Smaken på en Single Malt beror oftast på dess ursprung. En whisky från Speyside är ofta mild och "lättdrucken". Sen finns det andra highland malts som är mer komplexa i smaken.

Dom rökiga hittar man oftast på Skottlands västkust, framför allt på ön Islay. Där finns märken som Laphroaig, Ardbeg och Lagavulin som har kraftig röksmak, t o m smak av tjära. En sådan whisky dricks oftast "digestivt", d v s efter maten. Och gärna i små mängder och med en liten skvätt vatten i.

Det finns naturligtvis massor med information på nätet och dessutom mycket litteratur i ämnet för den som är intresserad.

"Jo-Be " sa:
Peter!!

Använd dig av denna länk här nedanför, du kan söka här på olika sorter du önskar finna: Islya, Highland, lowland, Scottish, Irish o.s.v.
Denna länk är väldigt utförlig och innehållsrik, kan även finna information om wiskeyn's tillkomst, smak, färg och mycket mycket mer...

Jo-Be

http://www.thewhiskyexchange.com/

Tack Jo-Be, skall jag genast göra, sådana här njutningar är ju alltid intressant och det kräver att man tittar djupt i glaset! :)

Try it you like it... :)

four roses.jpg

jackdaniel-174_thumb.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Highland_Park_Single_Malt
Highland Park is also one of the ingredients of The Famous Grouse blend.

Så de är därför som Sean Connery snackar som han gör,,,Dricker Whisky och slåss med svärd uppe på daltopparna i jakt på Highlander,,,,there can only be one,,,,,,,,Whisky ;D
I am Connor MacLeod of the Clan MacLeod.

Jo-Be:Famouse grouse är i mitt tycke en ganska snäll Wiskey smakmässigt sett.Alltså en bra "inlärningswhisky" för oss nybörjare som jag tolkar det.
Vad gäller is/vatten--tesked eller droppar.Vilka whiskyn tillåter INTE denna utspädning?

Citat:Tänk nu på att whisky e civiliserad dryck ;) så endast två fingrar högt i glaset .
Jepp - och det är därför som jag plasserar dom ifrån toppen och nedöver istället för nedöver och upp. ;D
Detta kampsport uttryck har jag lärt mig.När du vet reglerna,anpassa reglerna till dig,,,inte dig efter reglerna... ;)

Jag har lärt mig denna vits som jag vill ge vidare till er livsnjutare till Whisky,

Tänk på detta ni som upplever ångest att,,:
När en nykterist vaknar upp på morgonen så,,,,,,,ja,,,,,,dagen blir inte bättre än så. ;D

Tyvärr så måste jag säga att en kommentar och smakupplevelse av Famous grouse får bli i ett senare skede,förklaringen hittar ni på topicen:saker som kan fara åt helvete.

Ja efter en halva Rosebank utan is så kan ja faktiskt ta o öppna en famues nu smakar allt lika :)

vet inte de dom första va underbara men nu smakar allt lika så :(

den funkar lika bra den har faktiskt alltid gillat den men vet att många inte gör de

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp