Livets vatten WHISKY

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
SKÅL Berra ja tar en Glenmoranie Lasanta me dig så du inte behöver dricka ensam ;)
:beer:

"Berralund " sa:
Jag får väl snart börja tulla lite på mitt lager av bättre sorter också! :)

Så ska de låta brukar ta 1 eller 2 av dom lite finare vill ja sen ha mer så blir de på dom billigare för då känner man ändå inte all smak :)

sant så sant vet inte hur många gånger man suttit me polarna o dragit i sig ett par dyra som man sen får ångra nästa dag:(

"glimten66 " sa:
sant så sant vet inte hur många gånger man suttit me polarna o dragit i sig ett par dyra som man sen får ångra nästa dag:(

Och till råga på allt så har det hänt att en "bonnläpp" hällt Coca Cola i de dyra dropparna. Jag höll på att få ett vansinnesutbrott!! :mad:

Kan inte mycket om whiskey, men så länge den inte är för rökig är det gott tycker jag.

En favorit som en kompis visat mig är Islay Mist!

"Byscha " sa:
Kan inte mycket om whiskey, men så länge den inte är för rökig är det gott tycker jag.

En favorit som en kompis visat mig är Islay Mist!

Du lär dig, Byscha. Jag gillade inte rökiga tidigare heller, men nu kan jag med förtjusning sitta och smutta på Laphroaig t ex trots att den smakar tjära. 8)

"Berralund " sa:
Du lär dig, Byscha. Jag gillade inte rökiga tidigare heller, men nu kan jag med förtjusning sitta och smutta på Laphroaig t ex trots att den smakar tjära. 8)

Sant som du säger gillade inte rökiga ibörjan men nu e de några av mina största favoriter

Sen Berra dom som blandar fin whisky me cola :'( de e en döds synd fasen då kan dom ta vilken skit som helst men inte en fin malt....

"glimten66 " sa:
Sant som du säger gillade inte rökiga ibörjan men nu e de några av mina största favoriter

Sen Berra dom som blandar fin whisky me cola :'( de e en döds synd fasen då kan dom ta vilken skit som helst men inte en fin malt....

Ja, precis lika stor dödssynd som det är att lägga is i en fin malt. Några droppar vatten som smakförhöjare - yummi!! :p

"Berralund " sa:
Ja, precis lika stor dödssynd som det är att lägga is i en fin malt. Några droppar vatten som smakförhöjare - yummi!! :p

De håller ja me dig om Amen, lite vatten för all arom :)

Hmmm..
Och jag som alltid trott att en liten isbit är några droppar vatten.. ;)

Famous Grouse får det bli i morgon pga eran rekommendation av denna whisky.
Jag återkommer med min upplevelse av Famousen senare under helgen.

Vad gæller is och vatten som ni tar upp som tillsats/smakupplevelse.
Hur vet man vilken whisky som ær læmpligt før denna utspædning ?

Tænk på att jag ær ifrån Finland och hatar ordet,,,,,utspædning ;D

Helgonet ta en tesked lite drygt bara funkar på alla sorter men famues dricker ja som den e men har du inte prövat innan så ta lite vatten i

glimten66

"helgonet " sa:
Famous Grouse får det bli i morgon pga eran rekommendation av denna whisky.
Jag återkommer med min upplevelse av Famousen senare under helgen.

Vad gæller is och vatten som ni tar upp som tillsats/smakupplevelse.
Hur vet man vilken whisky som ær læmpligt før denna utspædning ?

Tænk på att jag ær ifrån Finland och hatar ordet,,,,,utspædning ;D

Rent generellt är det Single Malt som det är "förbud" att lägga is i. I blended såsom Famous Grouse kan man lägga is, men det är en smaksak.

Det är egentligen inte fråga om utspädning, en liten skvätt vatten lyfter fram smakämnena i whiskyn medan is blockerar desamma.

Själv har jag numera aldrig is i en Scotch, det är vattendropparna som gäller.

Tackar før dom snabba svaren Berralund och Glimten.
Jag återkommer som sagt om betyget men førhoppningsvis inte i en alltfør djup och røkig dimma ;D
Jag ska testa ett glas med en tesked vatten, resp 1 glas med 1-2 isbitar i, och de 3:e glaset helt rent før då ær væl ændå smakløkarna på væg att luckras upp :)

"helgonet " sa:
Tackar før dom snabba svaren Berralund och Glimten.
Jag återkommer som sagt om betyget men førhoppningsvis inte i en alltfør djup och røkig dimma ;D
Jag ska testa ett glas med en tesked vatten, resp 1 glas med 1-2 isbitar i, och de 3:e glaset helt rent før då ær væl ændå smakløkarna på væg att luckras upp :)

Tänk nu på att whisky e civiliserad dryck ;) så endast två fingrar högt i glaset ;D
nu e de inte koskenkorva :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp