Många expats fattiga?

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En undersökning av 1 429 expats ekonomiska situation visade att 23% av dom hade en inkomst på mellan 25 000 och 45 000 baht per månad, 100 expats sa sig leva på mindre än 25 000 baht per månad, enligt artikeln borde dessa benämnas som fattiga.


In the far ranging survey of a respectable 1,429 expats in the kingdom respondents were asked to reveal their monthly income.

Almost a quarter (23%) were said to be trying to get by on less than 45,000 baht a month. Many of these may be earning less as the parameter was 25-45K.




Many people would see this as subsistence level for living alone - let alone taking care of a Thai girlfriend, wife and kids.

Or, heaven forbid, the extended family.

Almost 100 respondents didn't even come up to this level of relative poverty.

They were trying to survive on less than 25,000 baht - about what a recently graduated twenty something Thai person might try to scrape by on in Bangkok.”

Many expats live in Thailand on less than 45,000 baht a month

Mvh isan lover
 
Inte förvånande men skrämmande. Hur dom klarar sina visumförlängningar när myndigheterna tycker man ska 65.000b/m för att bo i landet?
 
Med en allt starkare Thbt så kommer detta att få förödande konsekvenser för många Faranger . En normalpension i Sverige ligger på ca 15000 sek brutto , Engelsmännen har absolut inte så höga pensioner , Tyskarna har ofta bättre men vet en del som har betydligt sämre .. Kommer att bli väääldigt tomt i Thailand på västerlänningar tror jag
 
Inte förvånande men skrämmande. Hur dom klarar sina visumförlängningar när myndigheterna tycker man ska 65.000b/m för att bo i landet?

Hej

Förmodligen har ganska många av dom anknytning till landet via fru och barn, känner själv inte till något fall i vårt område där en ansvarstagande förälder har utvisats eller nekats visum p.g.a detta.

Mvh isan lover
 
Så fungerar det i uppgjorda lopp, men skulle IM börja kräva intyg på netto som det står i regelverket så blir det galopp på upploppet och diskning för massor av faranger.
Och hur vet du nettot. är ju först när du gjort deklaration.
Nu står ju det i intyget att inkomsten är före skatt.
Tror nog att Im vet vad dom gör.
Men man kan ju tro att du blir väldigt nöjd, skadeglädje kallas det väl om man kan medverka till att sätta många i klister.
För står inte hur du tänker.
 
Hej

Förmodligen har ganska många av dom anknytning till landet via fru och barn, känner själv inte till något fall i vårt område där en ansvarstagande förälder har utvisats eller nekats visum p.g.a detta.

Mvh isan lover
Jag känner till en engelskman man som åkte ut för att hans pension var för låg, gift med thai med barn och hus.
Han ville inte betala IM 20.000 extra som dom krävde så han fick bara 5 dagars förlängning. Khon Kaen IM.
De flesta med låg inkomst hänger väl kvar genom att betala och låna av agenter för sina uppehållstillstånd.
 
Och hur vet du nettot. är ju först när du gjort deklaration.
Nu står ju det i intyget att inkomsten är före skatt.
Tror nog att Im vet vad dom gör.
Men man kan ju tro att du blir väldigt nöjd, skadeglädje kallas det väl om man kan medverka till att sätta många i klister.
För står inte hur du tänker.
Nettot ser jag ju på vad jag får ut per månad.
Utskrivna med SINK deklarerar ju inte, och om konsulat och ambassad skriver intyg på brutto så är det ju inte några pengar du får i värkligheten alls.
Inte har jag skadeglädje men jag hyser agg mot fuskare och bidragstagare.
 
Jag känner till en engelskman man som åkte ut för att hans pension var för låg, gift med thai med barn och hus.
Han ville inte betala IM 20.000 extra som dom krävde så han fick bara 5 dagars förlängning. Khon Kaen IM.
De flesta med låg inkomst hänger väl kvar genom att betala och låna av agenter för sina uppehållstillstånd.

Hej

Själv tycker jag att det låter näst intill overkligt att myndigheterna skulle splittra en familj av detta skäl, hur ska den ensamma mamman klara av att försörja, uppfostra och ta hand om barnen på egen hand, kanske saknar hon i värsta fall inkomst helt, det är ju omänskligt, finns det inte internationella konventioner som förbjuder sånt här?

Mvh isan lover
 
Nettot ser jag ju på vad jag får ut per månad.
Utskrivna med SINK deklarerar ju inte, och om konsulat och ambassad skriver intyg på brutto så är det ju inte några pengar du får i värkligheten alls.
Inte har jag skadeglädje men jag hyser agg mot fuskare och bidragstagare.
Ser du inte vad jag skriver, i intyget står det ju på engelska att detta är före skatt. Kan väl då rimligt vis inte ha att med FUSK att göra. IM tolkar inte du.

Alla sinkar inte men det hade du väl ingen aning om.
 
Hej

Själv tycker jag att det låter näst intill overkligt att myndigheterna skulle splittra en familj av detta skäl, hur ska den ensamma mamman klara av att försörja, uppfostra och ta hand om barnen på egen hand, kanske saknar hon i värsta fall inkomst helt, det är ju omänskligt, finns det inte internationella konventioner som förbjuder sånt här?

Mvh isan lover

Jag trodde inkomstkravet inte gällde när visat baseras på thailändskt barn men kanske jag hade fel?

/ SatanG
 
Jag trodde inkomstkravet inte gällde när visat baseras på thailändskt barn men kanske jag hade fel?

/ SatanG
Söker du visa O spouse/family så är det 0 baht som måste visas upp.

Söker man uppehållstillstånd med 90 dagars rapportering baserat på giftermål är det 400.000 baht.

Så enkelt löst bara att åka till Savannakhet söka VISA O M spouse/family 1 årigt så behöver man inte visa inkomst.
 
Senast ändrad:
Hej

Själv tycker jag att det låter näst intill overkligt att myndigheterna skulle splittra en familj av detta skäl, hur ska den ensamma mamman klara av att försörja, uppfostra och ta hand om barnen på egen hand, kanske saknar hon i värsta fall inkomst helt, det är ju omänskligt, finns det inte internationella konventioner som förbjuder sånt här?

Mvh isan lover
I detta fall har frun god inkomst och barnet är inte hans utan han fick det på köpet. Finns nog inga internationella konventioner som tillåter IM tjänstemän kräva mutor eller att barn ger frikort till uppehållstillstånd.
Nu var den mannen ingen trevlig man så det påverkar nog.....
 
Hej

Själv tycker jag att det låter näst intill overkligt att myndigheterna skulle splittra en familj av detta skäl, hur ska den ensamma mamman klara av att försörja, uppfostra och ta hand om barnen på egen hand, kanske saknar hon i värsta fall inkomst helt, det är ju omänskligt, finns det inte internationella konventioner som förbjuder sånt här?

Mvh isan lover
Haha det är Thailand vi diskuterar , inte PK Sverige som föder hela jordens befolkning . Varför tror du det finns fattiga i Thailand :rolleyes:
 
Söker du visa O spouse/family så är det 0 baht som måste visas upp.

Söker man uppehållstillstånd med 90 dagars rapportering baserat på giftermål är det 400.000 baht.

Så enkelt löst bara att åka till Savannakhet söka VISA O M spouse/family 1 årigt så behöver man inte visa inkomst.
Men visarun kommer man inte ifrån utan inkomst intygande , men det funkar absolut
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp