Mistänkt terrordåd i Stockholm.

Inte alltid så bra, se bara hur det gick gällande Anna Lind, där hängde dom ut den förste anhållne, med bild, livshistoria, ja allting.
Så visa det sig att han var helt oskyldig.
Är av åsikten att inga skall hängas ut innan dom är bevisat skyldiga och dömda.

Fråga till Jonas

Polis och åklagare har fattat beslut om att anhålla honom. Han har under förhör efter gripandet medgett vissa av anklagelserna.

Av vilka skäl tycker du att media inte skall visa flera foton av honom?

Om domstol framöver skulle frikänna honom är det väl en viktig uppgift för media att informera allmänheten om detta.
I sådana fall utgår dessutom stora skadestånd.

Jag har sett den bilden på andra medier också, inget unikt och ingen nyhet.

De foton som visas på Avpixlat etc nu är närbilder nästan som passfoton.

Fotot ovan från rulltrapan gick polisen ut med för att få hjälp med vittnen och med att hitta honom. Ganska ovanligt det senaste åren, tex vid gruppvåldtäkter eller mord.

Hur tänkte dom här Åhlens?
Känns lite opassande, köra en REA direkt.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24691210.ab

17861900_1723498180997581_185279513065878559_n.jpg
Jag fick hela emailet och reagerade inte på detta, de fördömde dådet och självklart måste livet får fortsätta. De har dock beslutat att inte sälja dessa varor!

Så här såg hela emailet ut:

Åhléns City Stockholm
öppnar imorgon, söndag, kl 11

Vi på Åhléns beklagar djupt det fruktansvärda dåd som inträffat, och våra tankar är med de drabbade och deras anhöriga.

Vårt viktigaste fokus är att ta hand om våra medarbetare och att ge dem det stöd som de behöver. Vi är tacksamma för att de, givet omständigheterna, mår bra. Vi samarbetar fortsatt med polisen och följer deras rekommendationer.

Imorgon söndag öppnar vi Åhléns City Stockholm kl 11. Då startar en utförsäljning av rökskadade produkter som finns på tunnelbaneplanet och gatuplan. Halva priset på skadade produkter inom sport, accessoarer, skor och skönhetsprodukter. Plan 1-4 håller fortsatt stängt under söndagen men är åter öppet på måndag till ordinarie pris.

Åhléns är en del av det öppna samhället, och vi kommer aldrig att ge vika för de onda krafter som vill ändra på det. Imorgon fortsätter vi vår verksamhet och välkomnar som vanligt alla våra kunder.

Och här en ursäkt för de som missförstod:
Vi vill be våra kunder om ursäkt för ett dåligt beslut.

Igår skickade vi ut ett mejl till våra kunder där vi informerade om vår plan att öppna Åhléns City idag söndag, med information om nedsatt pris på skadade varor.

Drivna ur en önskan att öppna så fort som möjligt gick vi ut med mailet om att öppna redan idag söndag. Att öppna så snabbt var endast genomförbart med produkter som var skadade.

Vi är djupt olyckliga både över beslutet och över mailet. Vi var pressade och agerade för snabbt i en situation som är förfärlig och overklig för oss alla. Vår drivkraft att öppna var sprungen ur tanken om att stå upp för öppenhet och inte låta onda krafter få styra våra liv. Det har aldrig handlat om att tjäna pengar på den oerhört tragiska händelse som drabbat Stockholm, det är inget vi varken står för eller något som våra medarbetare skulle acceptera att vi satte i främsta rummet i den här svåra situationen. Vi vill återigen be våra kunder om ursäkt.

Vi har nu fattat beslut om att skjuta på öppnandet ytterligare en dag. Vi öppnar inte varuhuset idag med skadade varor, utan ägnar ytterligare en dag åt att tillsammans med våra medarbetare jobba med återställande av varuhuset för att istället öppna på måndag helt utan skadade varor.

Vi vill fortsatt rikta våra tankar till de drabbade och deras nära och kära.

Under 6 år hade jag min arbetsplats på Bryggargatan, ca 100 m från Åhlens , och använde nästan dagligen den sidoingång som terroristen körde in lastbilen i.

Sidoingången som du nämner och där lastbilen körde in, är ombyggd sedan några år tillbaks och fanns inte kvar. Räddade säkert många liv då den del av varuhuset lastbilen körde in i är en del ganska lite folk rör sig då det endast är några utvalda märken där och lite off. Hade ingången varit kvar hade det blivit fler döda och skadade. Tur att lastbilen inte körde mot den stora ingången som också är en mötesplats.

Läste att en väktarbil såg lastbilen på håll och körde Drottninggatan fram och varnade alla med sitt signalhorn. Han räddade säkert många liv. Det finns hjältar vid såna här tillfällen. Jag jobbar på Regeringsgatan ca 200 meter från det inträffade. Jag skulle suttit hemma och jobbat i fredags, men min fru skulle bjuda in kompis på lunch så jag tog mig till kontoret och skulle gått hem kl tre, men kom inte iväg då jag hade massa kvar att stå i ... min fru sa tänk om du gått hem som du skulle .. då hade du kanske inte levt pga mig ...

Fråga till Jonas

Polis och åklagare har fattat beslut om att anhålla honom. Han har under förhör efter gripandet medgett vissa av anklagelserna.

Av vilka skäl tycker du att media inte skall visa flera foton av honom?

Om domstol framöver skulle frikänna honom är det väl en viktig uppgift för media att informera allmänheten om detta.
I sådana fall utgår dessutom stora skadestånd.
Har han erkänt så är det ju en annan sak, säger bara att man skall vara försiktig i inledningsskedet så inte fel person hängs ut, idagens sociala mediavärld så är man många gånger snabb med att hänga ut människor vilket kan få förödande konsekvenser för en människa om man blir felaktigt uthängd.
Om han nu erkänt och bevisen är så starka så är det dock en annan sak.

Har han erkänt så är det ju en annan sak, säger bara att man skall vara försiktig i inledningsskedet så inte fel person hängs ut, idagens sociala mediavärld så är man många gånger snabb med att hänga ut människor vilket kan få förödande konsekvenser för en människa om man blir felaktigt uthängd.
Om han nu erkänt och bevisen är så starka så är det dock en annan sak.
Polisen gick ju ut med bild ganska snart efter, då de tittat på övervakningsbilderna och man ser på någon av dessa att han blöder. man vill ju höra denna personen. Sen ryktas det att han erkände vid gripandet.

Polisen gick ju ut med bild ganska snart efter, då de tittat på övervakningsbilderna och man ser på någon av dessa att han blöder. man vill ju höra denna personen. Sen ryktas det att han erkände vid gripandet.
Ja nu var det inte att polisen gör fel jag åsyftade, självklart skall dom skicka ut bilder på en efterlyst för ett alvarligt brott.
Jag menar att man skall vara försiktig som privatperson och hänga ut bilder i sociala media, det kan bli väldigt fel, finns ju flera exempel på det.
Att polisen gör det är en helt annan sak.

Senast redigerad av en moderator:
Jag fick hela emailet och reagerade inte på detta, de fördömde dådet och självklart måste livet får fortsätta. De har dock beslutat att inte sälja dessa varor!

Så här såg hela emailet ut:

Åhléns City Stockholm
öppnar imorgon, söndag, kl 11

Vi på Åhléns beklagar djupt det fruktansvärda dåd som inträffat, och våra tankar är med de drabbade och deras anhöriga.

Vårt viktigaste fokus är att ta hand om våra medarbetare och att ge dem det stöd som de behöver. Vi är tacksamma för att de, givet omständigheterna, mår bra. Vi samarbetar fortsatt med polisen och följer deras rekommendationer.

Imorgon söndag öppnar vi Åhléns City Stockholm kl 11. Då startar en utförsäljning av rökskadade produkter som finns på tunnelbaneplanet och gatuplan. Halva priset på skadade produkter inom sport, accessoarer, skor och skönhetsprodukter. Plan 1-4 håller fortsatt stängt under söndagen men är åter öppet på måndag till ordinarie pris.

Åhléns är en del av det öppna samhället, och vi kommer aldrig att ge vika för de onda krafter som vill ändra på det. Imorgon fortsätter vi vår verksamhet och välkomnar som vanligt alla våra kunder.

Och här en ursäkt för de som missförstod:
Vi vill be våra kunder om ursäkt för ett dåligt beslut.

Igår skickade vi ut ett mejl till våra kunder där vi informerade om vår plan att öppna Åhléns City idag söndag, med information om nedsatt pris på skadade varor.

Drivna ur en önskan att öppna så fort som möjligt gick vi ut med mailet om att öppna redan idag söndag. Att öppna så snabbt var endast genomförbart med produkter som var skadade.

Vi är djupt olyckliga både över beslutet och över mailet. Vi var pressade och agerade för snabbt i en situation som är förfärlig och overklig för oss alla. Vår drivkraft att öppna var sprungen ur tanken om att stå upp för öppenhet och inte låta onda krafter få styra våra liv. Det har aldrig handlat om att tjäna pengar på den oerhört tragiska händelse som drabbat Stockholm, det är inget vi varken står för eller något som våra medarbetare skulle acceptera att vi satte i främsta rummet i den här svåra situationen. Vi vill återigen be våra kunder om ursäkt.

Vi har nu fattat beslut om att skjuta på öppnandet ytterligare en dag. Vi öppnar inte varuhuset idag med skadade varor, utan ägnar ytterligare en dag åt att tillsammans med våra medarbetare jobba med återställande av varuhuset för att istället öppna på måndag helt utan skadade varor.

Vi vill fortsatt rikta våra tankar till de drabbade och deras nära och kära.

Ja, ganska naturlig reaktion, de är ju affärsmän, se pengar i varje situation, den enes..., den andres bröd det är ju så det fungerar i en cynisk värld.

Är ju fint, sitter nu och tittar på manifestationen från Sergels Torg. Kärleksmanifestationen kallar de detta, ja det är ju fint och rart.

Jag kanske låter cynisk och hård men det är ju just vid sådana här tillfällen vi skall visa vår medmänsklighet och våra hjärtan, sen går folk hem och sätter sig vid sina köksbord och förbannar delar av världen, ni vet vad och är lika egoistiska i sin syn på sin omvärld som innan.

Förstår ni nu varför vi aldrig får lösning på människans problem.

Ja det är fantastiskt fint att svenskarna kan enas och visa ett sådant deltagande när något så fruktansvärt inträffar. Man blir alldeles rörd och tagen, var ju själv precis där för knappt 3 veckor sedan med frugan och vår lille son. :'(

Lite bilder nu på morgonen. Många står och gråter. TV bolag från hela Europa sänder live. Visa bilaga 58904Visa bilaga 58905Visa bilaga 58906Visa bilaga 58907
Mycket fint det man gör med blommor på Polisbilen Dom behöver allt stöd i dag
Lite bilder nu på morgonen. Många står och gråter. TV bolag från hela Europa sänder live. Visa bilaga 58904Visa bilaga 58905Visa bilaga 58906Visa bilaga 58907

Att ha så vidöppna gränser för massinvandring som Sverige har innebär tyvärr att även många outbildade och kriminella kommer till Sverige på falska grunder.

Det blir nästan som att den svenska makteliten spelar rysk roulett med svenska folket som insats , och då blir det tyvärr en del som förlorar livet eller skadas och får sina liv förstörda.

Jag är förvånad över att Sveriges folk och politiker tillåter att detta får fortsätta.
Miljontals fattiga människor försöker nu illegalt ta sig till Europa och Nord Amerika, så det är bara att hoppas att detta inte kommer att drabba våra samhällen, våra vänner och familjer allt för mycket i framtiden.

Vill visa ett exempel.

Denna video är från Medelhavet utanför Lybien.

Några båtar på väg till Europa med unga män från Afrika. Inga äldre, barn eller kvinnor.

Väl inne i EU i Italien eller Spanien kan de sedan röra sig ganska fritt inom EU. En del av dem kan ta sig hela vägen till Sverige eftersom Sverige har generösa villkor för flyktingar.

Man kan förstå deras besvikelse om de efter något år i Sverige får avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, och hotas med utvisning. De kan ställa till många problem i Sverige, liksom mannen från Uzbekistan som körde lastbilen för att döda oskyldiga svenskar på Drottninggatan i Stockholm.

Afrikanen som mördade oskyldiga svenskar på Ikea i Västerås var i den situationen.

Enligt min mening borde ingen av dem släppts in i Sverige utan noggran kontroll av deras bakgrund först, dvs visum.

Anser att regeringarna Reinfeldt och Löfven i denna fråga ställt till enorma problem i det svenska samhället och borde ställas till svars för detta.

Om Löfven har någon heder borde han utlysa nyval och låta svenska folket säga sin mening NU!

Om Löfven har någon heder borde han utlysa nyval och låta svenska folket säga sin mening NU!

HA! Sen när har en Socialdemokrat självmant ställt sig till Arbetsförmedlingens förfogande efter ofulländat uppdrag i partiet och som minister för Sverige, aldrig...
Mona Salin, är just en sådan minister, så många blunders, men inte tusan har hon avgått frivilligt, men "time out" har det blivit ofta och varje gång någon gör fel så blir det en time out..

Fyy f--n!

Vad vackert! Har inte sett det innan.. Dekorerar polisbilar med blommor... Gör man samma sak med polisbilarna i Malmö där smågangstrarna tar död på folk nästan varje dag? I Stockholm 4 st döda.. I Malmö dödas massor per år... Konstigt.. Har inte sett liknande manifestationer därifrån... Var är demonstrationerna ??? Var är blommorna?? Varför kommer inte kungen dit som i Stockholm? Vad man ser är en liiiiten notis i tidningen.. Ytterligare ett mord bara... Vem f...n bryr sig?? Inte i Stockholm... Samma typer som dödar...
Vad är skillnaden?? VAD ???

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
2 K
A
M
Svar
2