Multiple entries spouse visa

driftern

Medlem
Vad betyder det igentligen? Hur länge varar ett sådant visum,det ända jag hittar är 90 dagar/entrie kan jag använda samma visum i ett år bara jag lämnar landet var 90 dag eller???

Vad betyder det igentligen? Hur länge varar ett sådant visum,det ända jag hittar är 90 dagar/entrie kan jag använda samma visum i ett år bara jag lämnar landet var 90 dag eller???
Ja det kan du.
Visumets giltighetstid är ett år. Det betyder INTE att du får vara i Thailand ett år då visumet inte har är direkt kopplat till det.
Det det betyder är att under den giltighetstiden kan du anlända till Thailand och få en stämpel med tillåtelse stanna i Thailand under 90 dagar.
Du kan alltså även komma till Thailand på sista dagen av visumets giltighetstid och få en 90 dagars stämpel.
Din vistelse kan alltså totalt bli upp till 15 månader på ett sådant visum.
Det är inte heller någon gräns på hur många resor du gör in i landet, varje gång får du 90 dagar oavsett om du använder dem.
Du måste alltså göra en sk Gränsstuds var 90 dag för att fortsätta vara i Thailand.
Observera att du också har möjlighet söka förlängning på vistelsen i Thailand hos immigration för 1900 bath. Normalt när du gjort sista inresan du kan och du vill tänja på vistelsen här lite till.

Det finns heller inga krav på ekonomi på det visumet.
Däremot bör man alltid tänka på att ha 20 000 bath i kontanter på sig vid gränspassage då detta är en av sakerna passpolisen ibland använder som kontroll. Nej det räcker inte med att de finns på bank, du får inte heller gå till bankomat hämta om du inte har.
Måste vara kontant, i bath, eller dess motsvarighet i annan valuta som t.ex. dollar,
Inte ofta de kollar detta, men om de gör, då är du rökt om de inte finns.
Normalt kollar de detta i fall de finner misstänkt och då är det oftast vid landgränser.

Senast ändrad:
En annan sak att tänka på om du planerar använda ett sådant här visum och göra dessa BorderBounce, är att vissa gränspassager kräver att du är borta ur Thailand under en natt före du får komma tillbaks.
Det här finns inte i Thai lag, men vissa gränsstationer har på egen hand infört detta.

En som jag vet använder detta system är Aranyaprathet/Poipet, alltså gränsen mot Kambodja.
Där bör du vara beredd på att sova över på ett hotell i Kambodja före du kan komma tillbaks till Thailand.

På denna station har jag blivit kontrollerad angående kontanta medel 20 000 bath och hade det inte på mig.
Jag hade inte ens plånboken på mig, den låg i frugans handväska och där fanns pengarna.
Jag vill minnas det blev fyra timmar inlåsning medan min fru förhandlade med dem och ömsom med mig. Hon fick skriva på ett papper att hon var garant.
Dom sket helt i att pengarna fanns i min plånbok som min fru hade. Jag måste ha dem på mig enligt dem, annars gäller det inte.
De sade att de gjorde ett undantag för mig då jag var gift med thai, men hotade med att om jag någonsin kom tillbaks till den gränsstationen skulle jag inte räkna på ett bra bemötande.
Jag bytte till Extension of Stay efter det och har inte varit där igen.
Den stationen är ökänd och man skall inte räkna på det behandlandet som normalt på andra. Men det finns fler sådana.

Kom ihåg att du (eller eg din värd) måste göre en adressrapport TM30 på immigration inom tjugofyra timmar du anlänt din destination.

Dessa uppgifter kommer från 2018/2019, så hyfsat nya.

Här tillkommer en sak som jag inte känner till, hur detta hanteras under Pandemin.
Normalt krävs ju fjorton dagar karantän vid varje inresa. Utan att veta, gissar jag att man åker på denna karantän för varje gång.

När det gäller multi entry spouse är det @SatanG som är guru, då hans fru har/har haft ett sådant.

Men oftast brukar det bara krävas 10-15min googling för att få svar på frågor av denna typ, då det finns klara regler att läsa.

Guru :)
Jag hajar inte ens om TS menar multiple entry till schengen för sin fru eller multiple entry för honom till Thailand?

/ SatanG

Hur länge tänker du befinna dig i Thailand?
Det kan vara bättre med ett Single Entry Visa.
Ta med dig dina senaste skatteuppgifter.
Gå till Svenska ambassaden i Bangkok och begär ett inkomstintyg baserat på detta.
Om ni inte är gifta i thailand utan bara i Sverige, ta med familjebeviset får folkbokföringen och på ambassaden be dem ge dig ett intyg at ni är gifta i Sverige. Är ni redan gifta i Thailand, gå till ert kommunkontor och få ett färskt intyg på det.
När 30 dagar återstår av det uppehälle du fick på din ankomst, gå till immigration och ansök om ett års Extension of Stay.
Om du har behov att resa utanför Thailand, köp till Multiple ReEntry.
Med det här sättet får du ett år där du inte behöver bry dig om vare sig visum eller att studsa gränsen. Du reser fritt in och ut ur landet, utan att behöva visum.
Det enda du skall göra är att så fort din vistelse närmar sig 90 dagar, att du gör en 90 dagars rapport att du fortfarande är kvar i landet, den kallas TM47, den gör du om på löpande 90 dagar, eller om du lämnat landet och kommit tillbaks, 90 dagar efter senaste ankomsten.
Vad du bör välja beror helt på vilken din situation är.

Istället för inkomstintyg, kan du omedelbart du anländer i thailand sätta in 400 000 bath på egen bankbok och ha de pengarna stående två månader före du ansöker extension. Men fråga din immigration för vissa kräver tre månader.
Räcker inte tiden kan du förlänga din vistelse för 1900 bath och sedan söka ett års Extension.

Ja det kan du.
Visumets giltighetstid är ett år. Det betyder INTE att du får vara i Thailand ett år då visumet inte har är direkt kopplat till det.
Det det betyder är att under den giltighetstiden kan du anlända till Thailand och få en stämpel med tillåtelse stanna i Thailand under 90 dagar.
Du kan alltså även komma till Thailand på sista dagen av visumets giltighetstid och få en 90 dagars stämpel.
Din vistelse kan alltså totalt bli upp till 15 månader på ett sådant visum.
Det är inte heller någon gräns på hur många resor du gör in i landet, varje gång får du 90 dagar oavsett om du använder dem.
Du måste alltså göra en sk Gränsstuds var 90 dag för att fortsätta vara i Thailand.
Observera att du också har möjlighet söka förlängning på vistelsen i Thailand hos immigration för 1900 bath. Normalt när du gjort sista inresan du kan och du vill tänja på vistelsen här lite till.

Det finns heller inga krav på ekonomi på det visumet.
Däremot bör man alltid tänka på att ha 20 000 bath i kontanter på sig vid gränspassage då detta är en av sakerna passpolisen ibland använder som kontroll. Nej det räcker inte med att de finns på bank, du får inte heller gå till bankomat hämta om du inte har.
Måste vara kontant, i bath, eller dess motsvarighet i annan valuta som t.ex. dollar,
Inte ofta de kollar detta, men om de gör, då är du rökt om de inte finns.
Normalt kollar de detta i fall de finner misstänkt och då är det oftast vid landgränser.
detta med 20 000 bath kände jag inte till, har gjort många visa studs vid nong khai och bara gått runt tullhuset aldrig några problem
har även stutsat mae sai till burma var aldrig inne i burma stog bara på bron även vid kambodja men där tog en yngling (mot ersättning) (ej att rekommendera)(ska aldrig göra igen) mitt pass och fixade en stämpel

detta med 20 000 bath kände jag inte till, har gjort många visa studs vid nong khai och bara gått runt tullhuset aldrig några problem
har även stutsat mae sai till burma var aldrig inne i burma stog bara på bron även vid kambodja men där tog en yngling (mot ersättning) (ej att rekommendera)(ska aldrig göra igen) mitt pass och fixade en stämpel
Alltid man får lära sig något nytt.
Som jag sade används detta mest i fall de tycker är misstänkt.
T.ex. personer som lever på Visa-run, d.v.s. återkommande studsar ut ut landet för att återkomma med ett nytt visum köpt på ambassad.
Thailand anser att man skall ha det visum som passar för vistelsen och accepterar inte Visa-run hur länge som helst. I vart fall när det gäller återkommande turist och B.
De som köper nytt Non-O har de än så länge sett genom fingrarna med.
Kravet på 20 000 kontant står i lagen som ett krav för att få komma in i landet, men används som sagt normalt inte.
Skulle bli enorma köer om de kollade detta på alla.

Nej de där Visa hjälparna man stöter på vid gränsstationerna skall man undvika, inget nyttigt de gör som du inte kan göra själv. Lättare plånbok får du dock om vikten är ett problem ;)

Jag är sedan flera år aktivt med i Thai Visa Advice UK på Facebook. Den är för närvarande en av de mest pålitliga platserna för korrekt information.
Att undvika om man inte nöjer sig med bara 80% korrekt information är den svenska versionen.
Lasse där sitter och raderar thai myndighetsinformation om den inte stämmer med det han sagt, så ibland är det komiskt där. Kanske lättare att få skriva och läsa på svenska dock. Lasse utgår mer från sin erfarenhet och sedan tolkat.
Han har rätt i det mesta han säger.
UK delen utgår från lagarna som styr och tar sedan upp avvikelser baserat på immigrationskontor.
Mer saklig och stämmer helt.

Det jag förmedlat i den här tråden är baserat på min personliga erfarenhet och förtydligat med info från Thai Visa Advice UK.
Som jag säger, jag rekommenderar dem starkt. Duktiga.

Thai visa advice

För er som gör 90 dagars online så är systemet nere för service fram till den 26/3
Detta gället för övrigt också TM30 då den ligger i samma servrar.

Senast ändrad:
Alltid man får lära sig något nytt.
Som jag sade används detta mest i fall de tycker är misstänkt.
T.ex. personer som lever på Visa-run, d.v.s. återkommande studsar ut ut landet för att återkomma med ett nytt visum köpt på ambassad.
Thailand anser att man skall ha det visum som passar för vistelsen och accepterar inte Visa-run hur länge som helst. I vart fall när det gäller återkommande turist och B.
De som köper nytt Non-O har de än så länge sett genom fingrarna med.
Kravet på 20 000 kontant står i lagen som ett krav för att få komma in i landet, men används som sagt normalt inte.
Skulle bli enorma köer om de kollade detta på alla.

Nej de där Visa hjälparna man stöter på vid gränsstationerna skall man undvika, inget nyttigt de gör som du inte kan göra själv. Lättare plånbok får du dock om vikten är ett problem ;)
att gå omkring med så mycket pengar på sej inbjuder ju till att bli rånad och även bli "tvingad" att muta
undrar hur myndigheterna tänkt där? måste vara kvar föra internet och kontokort tiden

att gå omkring med så mycket pengar på sej inbjuder ju till att bli rånad och även bli "tvingad" att muta
undrar hur myndigheterna tänkt där? måste vara kvar föra internet och kontokort tiden
Ja definitivt.
Jag tycker de skulle godkänna kreditkort.
Det finns ett system mot kreditkortsföretagen där du verifierar ett belopp.
Misstänker de går genom traditionella API för det, alltså ger en summa och du sätter i kortet. Den påbörjar sedan transaktionen och får ok för den, men avbryter i det läget.
Då blir inga pengar dragna och eftersom systemet gett ok, så finns pengarna.
En del siter där du registrerar ditt betal/kontokort är lika.
PayPal verifierade ditt kort med en transaktion på en dollar förut.
Men nu när jag bytte land vart jag tvungen stänga det kontot och öppna ett nytt.
När jag då registrerade mitt kort gjorde den en transaktion på 0.
Alltså har kortföretagen detta redan ordnat.
Kontanter på sig på flygplatser och andra gränsposter etc, där de redan varnar för ficktjuvar. Dåligt och gammalmodigt.

Rånad för 20.000 baht. Skojar du eller... var å varannan thai som har bussinez har ju 100.000+ i fickan för jämnan... å inte blir de rånade...

Har aldrig gått ut i Pattaya eller Bangkok med mindre än 20k på fickan... inte blivit rånad ännu.

Sist jag stod i kön till konsulatet i Savannakhet så snacka jag med en kanadensare (har jag för mig han va), hans polare hade blivit nekad att komma in i Thailand vid passkontrollen för han saknade 20k baht i kontanter att visa upp.
Själv aldrig råkat ut för det men regeln finns och möter man en nitisk tjänsteman kan det bli problem.

Sist jag stod i kön till konsulatet i Savannakhet så snacka jag med en kanadensare (har jag för mig han va), hans polare hade blivit nekad att komma in i Thailand vid passkontrollen för han saknade 20k baht i kontanter att visa upp.
Själv aldrig råkat ut för det men regeln finns och möter man en nitisk tjänsteman kan det bli problem.
Bra att veta man vet ju aldrig när man råkar ut för nån nitisk jäkel som inte fått något på länge (om du förstår) (välkommen tillbaka555

Bra att veta man vet ju aldrig när man råkar ut för nån nitisk jäkel som inte fått något på länge (om du förstår) (välkommen tillbaka555
Jag har inte vart avstängd, inte vad jag vet iaf?
Har jag vart det, har jag missat det.
Inte vart inne på ett tag.
Bara trött på att hänga för mycket på forum, men idag har jag köpt 4 öl, så då tänkte jag hänga här lite.

Det är samma här, har nog gjort 10-12 resor mellan Nakhon Phanom och Thakhek och har aldrig blivit kollad om jag haft pengar eller varit bort 24 timmar. En gång hade jag köpt en dunk med 5 liter vin som tullmannen skakade på sedan log han och jag fick gå.

Hur länge tänker du befinna dig i Thailand?
Det kan vara bättre med ett Single Entry Visa.
Ta med dig dina senaste skatteuppgifter.
Gå till Svenska ambassaden i Bangkok och begär ett inkomstintyg baserat på detta.
Om ni inte är gifta i thailand utan bara i Sverige, ta med familjebeviset får folkbokföringen och på ambassaden be dem ge dig ett intyg at ni är gifta i Sverige. Är ni redan gifta i Thailand, gå till ert kommunkontor och få ett färskt intyg på det.
När 30 dagar återstår av det uppehälle du fick på din ankomst, gå till immigration och ansök om ett års Extension of Stay.
Om du har behov att resa utanför Thailand, köp till Multiple ReEntry.
Med det här sättet får du ett år där du inte behöver bry dig om vare sig visum eller att studsa gränsen. Du reser fritt in och ut ur landet, utan att behöva visum.
Det enda du skall göra är att så fort din vistelse närmar sig 90 dagar, att du gör en 90 dagars rapport att du fortfarande är kvar i landet, den kallas TM47, den gör du om på löpande 90 dagar, eller om du lämnat landet och kommit tillbaks, 90 dagar efter senaste ankomsten.
Vad du bör välja beror helt på vilken din situation är.

Istället för inkomstintyg, kan du omedelbart du anländer i thailand sätta in 400 000 bath på egen bankbok och ha de pengarna stående två månader före du ansöker extension. Men fråga din immigration för vissa kräver tre månader.
Räcker inte tiden kan du förlänga din vistelse för 1900 bath och sedan söka ett års Extension.
Det är inte aktuellt ännu på ett tag (om inte lottoguden är med mig)men vi är mitt upp i vårt husbygge och och ska flytta ner permanent vad det lider. Jag är bara så anti mot att ha en massa pengar på ett konto som jag aldrig kan röra,ja jag vet att jag kan röra dom men du förstår nog vad jag menar. Sen har jag inget emot att göra en tur över gränsen lite då och då sen är ju frågan om hur detta visa fungerar i längden. Kan tillägga att frugan är thai och vi är gifta här hemma i Sverige

Liknande trådar

Tillbaka
Topp