Naken falang vandrade omkring i Pattya och greps av polis.

Hej

Cover-Picture-2025-09-29T095252.webp

Mvh isan lover

Det är ju trevligt när folk bjuder på sig själva, eller nja kanske inte alltid.
Jag tänkte på det där med "Farang".
Vad står det för?
Viting från Europa, eller kan det även stå för viting över huvud taget.
Kan en Farang komma från Australien, eller rent av USA?

Det är ju trevligt när folk bjuder på sig själva, eller nja kanske inte alltid.
Jag tänkte på det där med "Farang".
Vad står det för?
Viting från Europa, eller kan det även stå för viting över huvud taget.
Kan en Farang komma från Australien, eller rent av USA?
Det står för "utlänning" oavsett härkomst har jag fått info om i Thailand.

Tycker bara är västerlänningar dom kallar farang.
Kineser, ryssar, japaner, koreaner, indier för landsnamnen.
Svarta kallade dom i byn för farang dam.
Jag fick det svaret av en lärarinna i Chiang Mai som talade mkt bra engelska.
Jag varken pratar eller förstår thai mer än vissa fraser och dom börjar försvinna i minnet.
Så jag kan inte fråga på språket.
Kan ju bli annat svar då,,,vem vet.

Det står för "utlänning" oavsett härkomst har jag fått info om i Thailand.
Jo det vet jag, men det finns ju faktiskt utlänningar som t.ex. kallas araber, ryssar och kineser kallas väl liksom inte för faranger trots att de är utlänningar?
En annan sak som jag funderat på är att när jag var ute och åkte med mina thai vänner och vi hamnade på någon plats som styrdes av militären så slängde vakten en blick på mig och vi blev avvisade.
Och det är ju helt i sin ordning, men finns det verkligen inga thailändare som ser ut som en europe?

Hur kan man vara så säker på att jag inte var thailändsk?
Ni är ju bevisligen många som flyttat dit.
Jag talade om för min vän Pinanong att det i Sverige fanns många som ser ut som henne.
Hon tittade på mig med stor misstro, och verkade förkasta hela tanken.
"Nåååå...."

Jag fick det svaret av en lärarinna i Chiang Mai som talade mkt bra engelska.
Jag varken pratar eller förstår thai mer än vissa fraser och dom börjar försvinna i minnet.
Så jag kan inte fråga på språket.
Kan ju bli annat svar då,,,vem vet.
Jag tar bara från vad jag hör när dom pratar om utlänningar, indier är indier, ryssar är ryssar, kineser är kineser, koreaner är koreaner, västerlänningar är faranger, svarta amerikaner farang damm, svarta afrikaner niggo.
Har inte frågat utan vad jag hör när dom pratar om olika utlänningar.

Jo det vet jag, men det finns ju faktiskt utlänningar som t.ex. kallas araber, ryssar och kineser kallas väl liksom inte för faranger trots att de är utlänningar?
En annan sak som jag funderat på är att när jag var ute och åkte med mina thai vänner och vi hamnade på någon plats som styrdes av militären så slängde vakten en blick på mig och vi blev avvisade.
Och det är ju helt i sin ordning, men finns det verkligen inga thailändare som ser ut som en europe?

Hur kan man vara så säker på att jag inte var thailändsk?
Ni är ju bevisligen många som flyttat dit.
Jag talade om för min vän Pinanong att det i Sverige fanns många som ser ut som henne.
Hon tittade på mig med stor misstro, och verkade förkasta hela tanken.
"Nåååå...."
Jag kan som sagt inte språket så det är svårt att höra allt dom säger om folk.
Att en Thai skulle se ut som en europe tar nog många generationer så det tror jag inte på.
Det verkar mkt lätt för dom att se att man inte är Thai. precis som vi lätt ser asiater.
Min tjej sa ofta farang om utlänningar och black man om någon afrikan.
Jag tror sånt här skiljer beroende på var i landet man är.
Jag bor inte i Thailand.

Jag tar bara från vad jag hör när dom pratar om utlänningar, indier är indier, ryssar är ryssar, kineser är kineser, koreaner är koreaner, västerlänningar är faranger, svarta amerikaner farang damm, svarta afrikaner niggo.
Det stämmer säkert som du skriver.
Men jag gissar att det finns en hel del lokala skillnader på hur dom säger detta.

Jag kan som sagt inte språket så det är svårt att höra allt dom säger om folk.
Att en Thai skulle se ut som en europe tar nog många generationer så det tror jag inte på.
Det verkar mkt lätt för dom att se att man inte är Thai. precis som vi lätt ser asiater.
Min tjej sa ofta farang om utlänningar och black man om någon afrikan.
Jag tror sånt här skiljer beroende på var i landet man är.
Jag bor inte i Thailand.
Men är det helt uteslutet att bli thailändsk medborgare om man inte ser ut som en asiat?

Ja jag har samma upplevelse. Araber och liknande kan kallas för käg. Koreaner gaoli som det heter på thai i övrigt som du beskriver det. Ryssar lassia 5555 Jag brukar kalla svarta för ham si dam så får man sig ofta ett gott skratt tillbaka :)

Det stämmer säkert som du skriver.
Men jag gissar att det finns en hel del lokala skillnader på hur dom säger detta.
Hej

Min erfarenhet är att alla ljushyade människor kallas för falanger oavsett var dom kommer ifrån.

Färgade människor har jag ofta hört kallas "kaffe" människor med tanke på färgen.

Araber brukar ju kallas "arab" även på Thai och Lao.

Indier har jag hört kallas "smutsiga" människor.

Mvh isan lover

Hej

Min erfarenhet är att alla ljushyade människor kallas för falanger oavsett var dom kommer ifrån.

Färgade människor har jag ofta hört kallas "kaffe" människor med tanke på färgen.

Mvh isan lover

Araberna fick man ofta höra att dom är smutsiga och aldrig sover. Dom måste väl upp och lägga röven i vädret mot Mecka även under nätterna. I övrigt så var, är araberna bra kunder i ex south Pattaya på grund av good money.

BTT

Hej

Mvh isan lover
Pratar thai sinsemellan om utlänningar på turistorter där människor från alla världens hörn håller till så säger dom russian om ryssar och farang om andra vita, det är min erfarenhet från nutid.
Kanske inte för 30 år sen men var väl inte så mycket ryssar då?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp