Nivån på den Thailändska skolan.

Nu tjänade en lågstadielärare faktiskt mer än 6 tusen runt 2000, vår granne här var Byskolelärare och hade i alla fall enligt vad hans fru här nu säger sig minnas minst runt 8000 bath /månaden. De hade ungefär samma vad en nyexaminerad polis hade, ca 8000 - 10000 bath och det var inte dåligt betalt, ingenn fattigdom , du fablerar igen Broder , du vet ingenting om livet i Thai, inte ens om dåtiden

Dom tjejer jag skriver om jobbade på en privat språkskola i Pattaya.

Dom på byskolan tjänade säkert mer.

BTT

8 timmar om dagen 6 dagar i veckan och 6000 baht i månaden på 90 talet när du var där var väl knappast fattigt??
Kanske 2024 men knappast 1994.
Svärmor och svärfar får väl ut runt 500 baht i månaden var men dom har mat runt sig och gratis boende.
Inte går det någon nöd på dom, välnärda och socialt rika.
Dom hade fått komma och bo med oss om dom ville men dom trivs bäst med det livet i byn.
Barn som svälter i afrika är fattiga, välnärda barn med fri skolgång och en smart phone i Isaan är inte fattiga.

För 6000 baht på 90 talet fick man ju knappt en helkväll på stan.

BTT

Hej

Så vad är din förklaring till att en miljon barn hittills i år har avbrutit sin skolgång ?

Mvh isan lovef
Det är mai pen rai, många ser det inte som så viktigt med skolan.
Frugan kan vara så många gånger, mai pen rai, need sabai can not go school everyday.
Jag får ofta påpeka vikten av att lära sig medans hon har bymentaliteten ibland, det är viktigare att vara utvilad, man skall inte slita ut sig.

Det är mai pen rai, många ser det inte som så viktigt med skolan.
Frugan kan vara så många gånger, mai pen rai, need sabai can not go school everyday.
Jag får ofta påpeka vikten av att lära sig medans hon har bymentaliteten ibland, det är viktigare att vara utvilad, man skall inte slita ut sig.
Hej

Mai pen rai finns och påverkar vardagen, men personligen tror jag absolut inte att det är huvudanledningen till att en miljon barn har avbrutit sin skolgång hittills i år, vi får väl se vad regeringen kommer fram till nu när dom ska analysera situationen och vidta åtgärder för att minska avhoppen.

Mvh isan lover

Hej

Mai pen rai finns och påverkar vardagen, men personligen tror jag absolut inte att det är huvudanledningen till att en miljon barn har avbrutit sin skolgång hittills i år, vi får väl se vad regeringen kommer fram till nu när dom ska analysera situationen och vidta åtgärder för att minska avhoppen.

Mvh isan lover
Kanske inte en miljon, men 637 921 barn.

Hej

Så det är den enda förklaringen, vi får väl se om regeringen kommer fram till samma sak, själv är jag tveksam till att det skulle vara den stora och avgörande anledningen.

Mvh isan lover
Dina vittnesmål om droger i skolan ner till 12 årsåldern och fulla lärare i tjänst bidrar nog också.
Tvivlar på att regeringen känner till sanningen.

Dina vittnesmål om droger i skolan ner till 12 årsåldern och fulla lärare i tjänst bidrar nog också.
Tvivlar på att regeringen känner till sanningen.
Hej

Ja helt klart är det så och just problem med alkohol och droger tog jag med bland dom problem jag tror påverkar avhoppen i skolan, att lärare precis som poliser och andra yrkesgrupper kan dricka alkohol på arbetstid och även stanna hemma och lämna klassen utan lärare förekommer ju och det får vi väl räkna in som en del i den undermålga utbildningen.

Mvh isan lover

På samma sätt som du kom fram till att samma orsaker ligger bakom alla en miljon. Antar jag.
Hej

Fast jag trodde ju till skillnad mot dig att det finns flera olika orsaker till dom många avhoppen, det tycker jag är troligare men sätta någon siffra på hur många dom är av respektive orsak vågar jag mig inte ens på att gissa.

Mvh isan lover

Hej

Fast jag trodde ju till skillnad mot dig att det finns flera olika orsaker till dom många avhoppen, det tycker jag är troligare men sätta någon siffra på hur många dom är av respektive orsak vågar jag mig inte ens på att gissa.

Mvh isan lover
Det är jag som vet till skillnad mot dig att det finns många olika orsaker till dom många avhoppen. Eftersom det inte finns någon statistik så går det inte att sätta en siffra på respektive orsak.
Därav är det felaktigt att hävda att alla en miljon avhopp är p.g.a. en enda orsak.

Lågt betalda fattiga lärare! Du vet inte vad en lärare har i lön i Thailand, vad hade en lärare i lön under den tidien du fabliserar om, du vill få det till att du levt ihop med Thai i 9 år ? Kom igen nu , och ge fasen i att googla

Du tjatar jämt om att Joe Biden är en senil grönsak men hur är det själv med bland annat läsförståelsen? Hur många gånger har du inte läst om att jag jobbade på en privat språkskola i Pattaya och ändå trodde du att jag jobbade på en byskola.
Men även en ultrakonservativ radikalhöger Sverigedemokrat kan ju ha vissa brister.

BTT

För 6000 baht på 90 talet fick man ju knappt

Tja jobbar man 8 timmar per dag 6 dagar i veckan och får ut 6000 baht så kan man väl betraktas som ganska fattig?

Eller måste dela på ett rum för 3500 baht med fyra andra för att hyran är för hög.

Eller inte ens har 10 baht till en songtaew hem till rummet.

BTT
min sambo( bor nu i sverige sen 2015)r hyrde rum i pattaya för 3100 bath + el varje månad 2013 bredvid big c pattaya måste vart i diplomat kvarterna dina kompisar bott

Liknande trådar

Tillbaka
Topp