Norsk pension Lag för utländska sjöman

E

EV

Gäst
Det är mycket diskusjoner om skatt och pension till utländska sjöman på norska fartyg .
Foto : Spanske sjöman som har arbetat på norska fartyg , till sak mot den norska stat
dom får inte norsk pension . Dom har inte betalat till Folketrygden 4,7 % av inkomsten .
Kan det vara av intresse för sjöman på forumet till dömes Jonas .
Dette säger Lagen om pension för utländska sjöman på norska fartyg.

Personer bosatt i de nordiska länderna är skattpliktig till Norge för inkomsten ombord
i utenländsregistrerad fartyg som är charter till Norska företag .
Om du skatter till Norge är du inte automatisk medlem av folketrygden och har rätt
till pension . där må du registrera dig sjölv i folketrygden .

www.skatter.se/?q=node/3442

2015-09-02 09.12.02.jpg

2015-09-02 09.13.52.jpg

• Like
Reactions: BMP
Det är mycket diskusjoner om skatt och pension till utländska sjöman på norska fartyg .
Foto : Spanske sjöman som har arbetat på norska fartyg , till sak mot den norska stat
dom får inte norsk pension . Dom har inte betalat till Folketrygden 4,7 % av inkomsten .
Kan det vara av intresse för sjöman på forumet till dömes Jonas .
Dette säger Lagen om pension för utländska sjöman på norska fartyg.

Personer bosatt i de nordiska länderna är skattpliktig till Norge för inkomsten ombord
i utenländsregistrerad fartyg som är charter till Norska företag .
Om du skatter till Norge är du inte automatisk medlem av folketrygden och har rätt
till pension . där må du registrera dig sjölv i folketrygden .

www.skatter.se/?q=node/3442

2015-09-02 09.12.02.jpg

2015-09-02 09.13.52.jpg
Nej inte så intressant för mig jag är inte på Norskt fartyg, inga planer att börja på Norskt pga. skatteskäl.

Svensk bosatt i Sverige på Bahamas fartyg faller under Svensk skattelag, Sverige har inget skatteavtal med Bahamas, och det är flaggen på fartyget som gäller enligt Svensk skattelag när det gäller till vilket land du skall betala skatt.

Kan vara därför kanske som alla Svenskar på dessa fartyg som är bosatta i Norden är anställda via Svenska fackförbundet för att inte bli dubbelbeskattade, vilket som dom är ej skatteskyldiga till Norge, trots att kontoret som har hand om skötseln av fartygen ligger i Norge.

Jag är bosatt i Thailand och Anställd i Bahamas där fartyget är flaggat så jag faller under deras skattelag och Sveriges /
Thailands skatteavtal för sjömänn anställda i 3dje land (samma som gäller för piloter och flygpersonal)
.
Svensk på Norskflaggat fartyg blir skattepliktig till Norge, och det är en förmånlig skatt på ca. 25%.7

Vi går på spotmarknaden men lastar oftast i England, Norge och Danmark, och lossar i hela Europa sällan i Norge kanske 1 gång per år, inte chartrade av något Norskt oljebolag.
Sen bor jag ju inte i Norden utan Thailand så är skattebefriad då fartyget är Bahamas registrerat så får spara till pension själv plus lite hjälp från rederiet ;)

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar