Var beskattas svensk pension?

Du kan ordna minid som utlänning (elektroniskt id) som fungerar hos skatteetaten och NAV.
Sen har du sjömanspension också i Norge som kan tas ut mellan 62-67 års ålder.
Jag har rätt till 77 månader norsk sjömanspensjon och en Innskuddspensjon från DNB men båda ger så lite pengar att det nog blir fråga om enskottsutbetalningar för mig. När det gäller sjömanspensjonen kan jag eventuellt få det löpande utbetalt mellan 65-67 år men då vill PTS i Norge ha ett underlag för all min fartstid på EU/ESS fartyg som inte syns på PTS. Jag har mer än nog sådan så skall räkna på om det gör någon större skillnad för min del.

Tack för tipset angående ”minid” :) kan jag få ett sådant utan att personligen behöva resa till Norge?

Jag har rätt till 77 månader norsk sjömanspensjon och en Innskuddspensjon från DNB men båda ger så lite pengar att det nog blir fråga om enskottsutbetalningar för mig. När det gäller sjömanspensjonen kan jag eventuellt få det löpande utbetalt mellan 65-67 år men då vill PTS i Norge ha ett underlag för all min fartstid på EU/ESS fartyg som inte syns på PTS. Jag har mer än nog sådan så skall räkna på om det gör någon större skillnad för min del.

Tack för tipset angående ”minid” :) kan jag få ett sådant utan att personligen behöva resa till Norge?
Jag ordnade det över nätet, fick hemskickat engångskoder där jag var folkbokförd och vid första inloggningen registrerade jag telefon så nu loggar jag in med den.

Jag

I tillägg så kan man också t.ex. ha Kapitalförsäkringar som har fördelen att det inte behöver betalas någon skatt på när pengarna betalas ut. Jag har sådana i t.ex, Skandia som ligger i s.k. Traditionell Förvaltning och jag som kan ta ut om jag skulle önska allt på en och samma gång bara man fyllt 55 år. I mina andra Kapitalförsäkringar samt Tjänstepensioner så finns det som villkor också ifrån 55 års ålder men att man får lov att ta ut pengarna under en period av minimum 5 år som kortast.

När det gäller norsk pension så har jag nyligen pratat med NAV i Norge om vad som gäller ”Alderspensjon” (motsvarande Allmän pension i Sverige). Denna betalas vanligtvis ut från att man fyllt 67 år och när man önskar att ta ut denna via först kontakta Pensionsmyndigheten i Sverige som i sin tur kontaktar NAV i Norge. För min del skall jag betala 15% ”Kildeskatt” till Norge och ingen skatt i Sverige enligt rådande dubbelbeskattningsavtal mellan Norge och Sverige fick jag veta. När jag ringde NAV så berättade jag att jag inte har motsvarande som Bank ID för att kunna legitimera mig per telefon och jag behövde bara lämna några uppgifter så tog de hand om att hjälp mig med mina frågor.
Vilka kapitalförsäkringar är låsta till 55års ålder? Mig veterligen är ett K skal öppet för insättningar och uttag utan begränsningar. Ingen avdragsrätt vid insättning och ingen skatt på kapitalvinster, kapitalet schablonbeskattas istället.

Tänker du på gamla IPS, individuellt pensionssparande?

Vilka kapitalförsäkringar är låsta till 55års ålder? Mig veterligen är ett K skal öppet för insättningar och uttag utan begränsningar. Ingen avdragsrätt vid insättning och ingen skatt på kapitalvinster, kapitalet schablonbeskattas istället.

Tänker du på gamla IPS, individuellt pensionssparande?
Nej i mitt fall så har mycket av pensionsinsättningarna gjorts till kapitalförsäkringar istället för tjänstepensioner till stor del och dessa ligger i Skandia, SEB samt Movestic och avtalen för dessa säger att de får ej tas ut förrän man blivit 55 år. Men jag är 62 år så har passerat den gränsen. Jag hade dock tidigare en kapitalförsäkring i Folksam som jag startade själv men som jag avslutade för några år sedan och den var enligt ursprungsplanen menad att betalas ut vid 60 år, men jag avslutade denna ett par år tidigare men kunde tagit ut denna även innan 55 år. Jag har jobbat internationellt på fartyg och i offshore sektorn och inte haft ett land jobb sedan jag var 21 år…

Nej i mitt fall så har mycket av pensionsinsättningarna gjorts till kapitalförsäkringar istället för tjänstepensioner till stor del och dessa ligger i Skandia, SEB samt Movestic och avtalen för dessa säger att de får ej tas ut förrän man blivit 55 år. Men jag är 62 år så har passerat den gränsen. Jag hade dock tidigare en kapitalförsäkring i Folksam som jag startade själv men som jag avslutade för några år sedan och den var enligt ursprungsplanen menad att betalas ut vid 60 år, men jag avslutade denna ett par år tidigare men kunde tagit ut denna även innan 55 år. Jag har jobbat internationellt på fartyg och i offshore sektorn och inte haft ett land jobb sedan jag var 21 år…
Jag har liknande i SEB via SMBF, har dock begärt om flytt till Avanza nu.

Ah, offshore, då blir det "enklare" mer raka rör.

Det fanns en knepig lösning som användes tidigare av svenska bolag och anställda, Kapitalförsäkring på grund av pensionsutfästelse för direktpension. Det var inget som slog. Den var naturligtvis inte "skattefri".

Senast ändrad:

Har liknande upplägg i SEB, Maersk betalade 24% av bruttolönen in i en KF som får tas ut från 55.
Fyller snart 55 mem tror den får stå kvar där.
Har även, som dig, Skandia traditionell KF. Dels egenköpt som löser ut efter 15 år, då blir jag 62. Samt några KF livförsäkringar på mina föräldrar som farsan ordnade när han sålde sitt företag 1988.

Använder även Nordnet för hela familjen men där är det ingen tidslåsning.

/ SatanG

Har liknande upplägg i SEB, Maersk betalade 24% av bruttolönen in i en KF som får tas ut från 55.
Har även, som dig, Skandia traditionell KF. Dels egenköpt som löser ut efter 15 år, då blir jag 62. Samt några KF livförsäkringar på mina föräldrar som farsan ordnade när han sålde sitt företag 1988.

/ SatanG
Är du bara 47 år, 62 om 15 år, rena barnet ju, trodde du var äldre än mig?
Den på SEB kan du väl flytta till Avanza och förvalta själv?

/ SatanG
Jo ungefär samma upplägg för mig i % med skillnad att mina insättningar i kapitalförsäkringarna härstammar från IT-avtal i bolag som både finns fortfarande och inte finns längre och som står på KF:arna samt mitt namn och personnummer naturligtvis. På Movestic och SEB så kan jag göra egna val och ligger defensivt i korta räntefonder som t.ex. SEB Likviditetsfond sedan februari 2020. Blev dock mera defensiv redan hösten 2019 med utländska placeringar i t.ex. aktier i USA ( repo rate spike i USA i september 2019) då detta talade om för mig att något verkar vara allvarligt fel!
Jag planerar att börja ta pension ur KF:arna och vänta med att ta pension från allmän pension samt tjänstepension tills det år jag fyller 68 år av skatteskäl eftersom det blir dubbla grundavdrag då och lägre skatt. Är dock anställd fortfarande men sjukskriven sedan sommaren 2022 men har tänkt och håller på att tänka igenom hur jag gör om jag inte längre är sjukskriven och inte kan resa ut och jobba igen för så blir det…

vänta med att ta pension från allmän pension samt tjänstepension tills det år jag fyller 68 år av skatteskäl eftersom det blir dubbla grundavdrag då och lägre skatt
Hur beskattningen och grundavdrag ser ut i framtiden finns inga garantier för.

Hur stora och bra grundavdrag man får måste man i in skattetabell för att se effekten av.
Det är dubbelt vid vissa inkomstintervaller mot inkomst av tjänst.

Jo ungefär samma upplägg för mig i % med skillnad att mina insättningar i kapitalförsäkringarna härstammar från IT-avtal i bolag som både finns fortfarande och inte finns längre och som står på KF:arna samt mitt namn och personnummer naturligtvis. På Movestic och SEB så kan jag göra egna val och ligger defensivt i korta räntefonder som t.ex. SEB Likviditetsfond sedan februari 2020. Blev dock mera defensiv redan hösten 2019 med utländska placeringar i t.ex. aktier i USA ( repo rate spike i USA i september 2019) då detta talade om för mig att något verkar vara allvarligt fel!
Jag planerar att börja ta pension ur KF:arna och vänta med att ta pension från allmän pension samt tjänstepension tills det år jag fyller 68 år av skatteskäl eftersom det blir dubbla grundavdrag då och lägre skatt. Är dock anställd fortfarande men sjukskriven sedan sommaren 2022 men har tänkt och håller på att tänka igenom hur jag gör om jag inte längre är sjukskriven och inte kan resa ut och jobba igen för så blir det…

Bra där, det gäller att planera och göra vad man kan.

/ SatanG

Lägger in en låst Aftonbladet premium artikel publicerad idag 23 oktober så att alla kan läsa denna (utan bilderna).

Jobba heltid hela livet – inget avtryck i pensionen​

PremiumDet krävs en lön på 45 000 kronor eller mer för att arbete ska ge avtryck i pensionen.

För de med lägre inkomster lönar det sig knappt att slita för pensionen, enligt en ny rapport från SPF Seniorerna.

Man får inte ut mer än den som aldrig varit inne på arbetsmarknaden.

– Jag sitter här och är nervös för att min hyra ska gå upp igen, säger

pensionären Anette Engfors, 69, som jobbar extra som städare.

Respektavstånd är ett begrepp som allt oftare hörs i debatten om våra pensioner. Kortfattat handlar det om skillnaden i pension mellan den som arbetat och betalat skatt ett helt yrkesliv, och den som inte haft någon eller mycket liten arbetsinkomst.

Enligt en Novusundersökning från 2020 (på uppdrag av SPF Seniorerna) anser svenskarna att minst 20 procent högre pension är en rimlig skillnad mellan den som arbetat sig igenom ett långt yrkesliv, och den som av olika skäl inte gjort det.

Men utvecklingen pekar i dag åt ett helt annat håll, hävdar pensionärsorganisationen SPF Seniorerna i rapporten ”Lönar det sig att arbeta för pensionen?”

”Kommer inte att löna sig”​

För den som tjänat bra och hade en slutlön på 45 000 kronor eller mer, vilket rör en av fyra svenskar i dag, kan man se att arbetet premieras i pensionshänseende.

Låg- och medelinkomsttagare däremot, det vill säga tre av fyra svenskar, kan inte räkna med att livslånga arbetsinsatser påverkar pensionsnivån jämfört med den som enbart lever på grundskyddet med garantipension och bostadstillägg.

– För merparten kommer det alltså inte att löna sig. Många svenskar betalar in till pensionen med arbetstid och slit och upplever sen att den pension man får är en stor besvikelse. Det är ett kraftigt underbetyg för ett pensionssystem tänkt att bygga på arbete, säger Eva Eriksson, förbundsordförande i SPF Seniorerna.
Vi är på god väg mot ett folkpensionssystem där den allmänna pensionen blir densamma oavsett vad man sysslat med under de yrkesaktiva åren, menar Eriksson.

Räkneexempel man tagit fram visar hur respektavståndet minskat på senare år i takt med politiska beslut som syftat till att förstärka ekonomin för de pensionärer som har det sämst ställt.

Grundskyddet har höjts och man införde inkomstpensionstillägget. Bostadstillägget har höjts och maxbeloppet är i dag 7 290 kronor. Det är förstås positivt att de med lägst pension får det bättre, det är de flesta överens om.

Problemet är att den inkomstrelaterade allmänna pensionen inte alls hängt med. Det är en olycklig utveckling som skapar misstro, befarar SPF Seniorerna.

– Människor slutar lita på systemet när de upptäcker att de inte kan leva på sin pension. Samt ifrågasätter, med rätta, meningen med att arbeta för pensionen och arbeta längre upp i åldrarna.

Exempel: En undersköterska som jobbat i 40 år med en slutlön på 30 000 kronor kommer att hamna 1 400 kronor lägre i pension per månad än garantipensionären med fullt bostadstillägg.

Jobbar extra som städare​

69-åriga Anette Engfors i Helsingborg gick i pension året hon skulle fylla 66. Under sitt yrkesliv jobbade hon bland annat som bokningsansvarig och som säljare i försäkringsbranschen.

Hon är ensamstående och har en allmän pension på 16 500 kronor i månaden efter skatt, inklusive ett bostadstillägg. Dessutom 2 000 kronor i tjänstepension i något år till.

– Jag sitter här och är nervös för att min hyra ska gå upp igen. Förra gången höjdes den med 500 kronor och i dag betalar jag 8 000 i månaden. Nu pågår hyresförhandlingar för 2024 och man vet ju inte hur det ska sluta, säger Anette.

För att ha råd att ägna sig åt sitt stora intresse, ridning, jobbar hon extra som städerska.

– När jag slutar jobba extra så blir det katastrof, jag får sluta med allting. Priserna på mat, el, försäkringar, telefon, allt har gått upp så mycket. Allting är extremt dyrt.

Anette Engfors skriver under på kritiken mot att det lönar sig för dåligt att arbeta för pensionen för stora yrkesgrupper.

– Det är för jäkligt, har man jobbat och betalat in skatt hela livet här i Sverige ska det synas också.

Så hur ska man göra det mer lönsamt att jobba för pensionen? Förbundsordförande Eva Eriksson menar att politikernas lappa-och-laga med skattesänkningar, olika tillägg och utdelning av överskott inte räcker, utan måste ersättas av mer långsiktiga åtgärder.

Som höjd pensionsavgift och insatser på arbetsmarknaden så att folk orkar jobba ända upp till de riktåldrar som nu införs.

– Vill man verkligen ha ett inkomstbaserat pensionssystem så finns inga genvägar, då måste avsättningarna till inkomstpensionen höjas och komma både dagens och framtidens seniorer till del, säger Eva Eriksson.

5 EXEMPEL: SÅ MYCKET BLIR DET I PENSION 2023​

1. Garantipensionär född 1955 med fullt bostadstillägg.
Aldrig arbetat.
Inkomst efter skatt: 16 600 kronor.
2. Undersköterska född 1955.
Arbetat heltid i 40 år.
Slutlön: 30 000.
Total pension efter skatt: 15 200.
3. Förskollärare född 1955.
Arbetat heltid i 40 år.
Slutlön: 35 000.
Total pension efter skatt: 16 450.
4. Sjuksköterska, grundutbildad, född 1955.
Arbetat heltid i 40 år.
Slutlön: 40 000.
Total pension efter skatt: 17 500.
5. Byggingenjör född 1955.
Arbetat i 40 år.
Slutlön: 45 000.
Total pension efter skatt: 19 200

Exemplen 2-5 har arbetat heltid i 40 år mellan 25 och 65 års ålder, och har tjänstepension SAF-LO som tas ut livsvarigt. Slutlöner motsvarar 2023 års lönenivå. Total pension = allmän pension + tjänstepension.

Källa: SPF Seniorerna.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp