Att vara fattig ställer till samma problem förutom att man inte kanske har några större summor att placera i aktier.
Med låg lön så får man slita 8 dagar i veckan och jobba röven av sig och kanske knappt se sin familj.
Dessutom kanske man inte ens är säker på att man kan behålla huset, skicka sina barn till skolan eller ha nog pengar till sjukvård.
Jag hävdar att det är bättre att vara rik än fattig.
Hej
Det skulle man kanske tro, men min erfarenhet är inte denna, rika lever för att jobba, fattiga jobbar för att leva heter det ju och enligt mig ligger det mycket i detta.
Jag har ju träffat, umgåtts med och även bott hos relativt fattiga och lågavlönade familjer i olika länder och jag är lite förvånad över hur deras liv ofta ser ut.
Dels har dom redan gett upp hoppet om att bli rika så någon saknad eller dröm om detta finns knappast, dom lever ett ganska ansvarslöst dag för dag liv.
Sen har dom något som andra mer välbeställda ofta ser som lyx och det är tid, man kan lägga massor av tid på familj, barn och vänner, man gör mycket tillsammans och utvecklar dom sociala sidorna i grupp.
Dom är inte beroende av någon karriär utan kan komma och gå lite som dom vill på arbetsplatser, tar pengarna slut jobbar man, har man pengar stannar man hemma i hängmattan.
Stress och måsten existerar knappast i deras värld, man tar dagen som den kommer, vad klockan är, vilken veckodag, månad eller år det är saknar fullständigt betydelse.
Får man tag i pengar så jobbar man inte, sätter man sprätt på pengarna, pappan kan bjuda grannarna på öl och barnen käkar snabbmat och godis utan en tanke på morgondagen.
Till vardags äter dom dock ofta säsongsbetonad, nyttig och billig mat, den består till stor del av grönsaker, frukt och ris, man äter mindre kött och fett vilket gör att dom inte behöver gå på dieter och gym för att hålla vikten.
Märkligt nog är fattiga och lågavlönade ofta generösa med det lilla dom har, man ser det som självklart att bjuda på och dela det man har hur lite det än är, man slaktar utan att blinka den sista tuppen och bjuder på den utan tanke på vad man ska äta imorgon.
När mat och pengar är slut går man ut och fångar ätbara djur, fiskar, kräldjur, skaldjur och insekter i skogen och på fälten, plockar svamp, örter, frukt och bär som man både kan sälja och äta, detta hjälper alla ifrån mor och far föräldrar, föräldrar och barn till med, kunskaperna förs på så vis vidare ifrån generation till generation.
Den sociala gemenskapen blir väldigt väl utvecklad och betydelsefull vid ett sånt här liv.
Mvh isan lover