Erfarenheter pension i Thailand

Hej

Så kan man välja att se på det utifrån.

Själv ser jag det mer som att jag har tagit lärdom och intryck av dom på pengar fattiga men på fritid och vänner rika människor jag har vistats med periodvis.

Jag hoppade av ekorrhjulet redan som 55 åring, men hade redan då länge prioriterar fritid och socialt umgänge med familj och vänner länge, numera gör jag lite som mina vänner i Isaan, lever lite enklare, gör vad jag vill, har tid för pojken och fiskar bl.a hummer istället för att sträva efter nästa miljon.

Livet är för kort för att slösas bort.

Mvh isan lover

Ja, som rik så har du ett val. Har man pengarna så kan man slappna av.
Jag förmodar att du skänker bort alla dina egendomar och allt kapital så att du kan leva på existensminimum. Förstå vilken lycka och livskvalitet du skulle få.

Problemen man har som rik eller fattig är nog ungefär de samma till antalet men tveklöst är det värre om problemet är att man inte har råd till mat, husrum eller vård gentemot om problemen består i huruvida man ska köpa en privatjet eller en yacht.

Har man inte ärvt en massa miljoner så har man förmodligen jobbat rätt hårt för att spara ihop sina miljoner så tveklöst kan det vara så att en person som har färre miljoner faktiskt haft ett bättre liv. Framförallt i ett land som Thailand så skulle dock inte jag sova särskilt väl om jag inte visste att jag kan bekosta dottern en bra skola och familjen bra vård även om jag skulle råka ut för en olycka; och för att ha den säkerheten så behövs ett antal miljoner på banken.

Hade det inte varit bättre att slänga pengarna i sjön, ge f*n i jobbet ge bort allt du äger och se din dotter skörda ris?
Nåja, som en man med god ekonomi så har du ju valet att göra det.

Det är just ordet "val" som är nyckelordet.

Nu menar du såklart generellt...

Men med just Atom så är arvingen inte talanglös... antagligen är dotterAtom mer talangfull än pappaAtom... ;)
Då lär det bli bra "pay back" med ränta till farsan.
Dock är inte talang alltid samma som rikedom.
Vissa talangfulla är rätt dåliga på att tjäna pengar...

Att lita på folk är en gråskala och inte en enda i hela världen kommer upp i 100% hos mig.
Jag har jobbat ihop min pension själv och om jag skulle lita så mycket på min tjej att jag sätter min existens på spel genom att riskera min ekonomi så vore jag ju sanslöst korkad eller hur?
När man litar så mycket på sin tjej så litar man ju inte bara på henne utan även på hennes familj mm, allt kan hända...
Ta bara det som hänt nu med ändringar i visumkraven, skitmånga som fått problem tack vare det och nu vill ha tillbaka pengarna som dom satt i hus men se det går inte. Vem vet vad dom hittar på nästa gång?

En annan anledning att jag litar mindre på Thai är att jag är utlänning och får väldigt dålig backning av lagen här om det händer nåt, jag kan inte språket och det är svårt att skriva avtal mm som verkligen ger ett riktigt skydd. Dom enda som tjänar på det är advokaterna här.

Hur lätt är det att jobba ihop nytt kapital om man blir blåst som pensionär?
Otroligt svårt skulle jag säga, spec som falang i Thailand.

Men har man inget att förlora så är det ju lätt att gå all in.
Håller med dig men det finns ytterligare aspekter som kan inträffa. En dam kan bli sjuk i en sjukdom, som leder till döden. När damen är försvunnen kanske släkten har synpunkter som inte är trevliga. Detta gäller med eller utan gemensamma barn.

Jag har själv varit med om att planera för ett liv med min fru och tre barn. Tiden före och efter det att hon fått sin dom av läkarna var inte rolig. Eftersom jag var i Sverige och insatt i hur byråkratin och livet funkar klarade jag mig hjälpligt. Givetvis fick jag frågor om det kommande arvet från släkten. Jag hänvisade till svensk lag.

Ett råd till TS. Det räcker inte att enbart planera för livet enligt min erfarenhet. Tyvärr kan det hända andra saker. Det är viktigt att inte ge upp. Barnen måste tas om hand. Nu har jag sedan några år påbörjat ett andra liv.

Liknande trådar

M
Svar
20
Visningar
3 K
mangokid
M
T
Svar
1
Visningar