Pension, en mardröm eller en dröm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Har talat med ett flertal personer som inte har så långt till pensions åldern. En del längtar och räknar dagar som jag en annan del vill inte sluta jobba för dom vet inte vad dom ska göra.
Det är en sak som jag inte kan förstå.
Hur är det med er?
Har ni fulltecknat med planer eller vet ni inte vad ni ska göra av tiden.
Jag själv har nog planer så det skulle räcka till ett liv till.
Jag vill flytta köpa hus i Thailand och göra allt som jag inte hinner nu för att man måste tassa till jobbet.
Tänk vad skönt att kunna tänka, att det behöver jag inte göra nu det kan jag ta i morgon.
I dag skiner solen då skiter vi i dammsugning och knallar ut i skogen eller så bara hälla sej i en solstol med en bra bok.

Pension för mig är definitivt en dröm. Jag kan inte räkna dagar eller veckor - här är det år som gäller. Och en sak är 100 % säker, jag kommer inte att jobba en dag längre än vad som är nödvändigt. Så roligt är det inte.

Sysselsättningen därefter kommer inte att bli något problem med den underbara familj jag har, det kommer att vara fullt upp! :)

Skönt att höra. Det måste vara en dröm att ha hela sin familj att slösa tid på då.
Frugan har redan börjat planera hur mycket flextid och semester som jag ska spara för att kunna sluta så tidigt som möjligt utan att förlora tjänstepensionen för 2013.
Tur att nån håller ordning :D

Orsaken var att jag just läste om lösningar på Världskrisen vi just nu befinner oss i.

Artikel
Di.ses Viktor Munkhammars förslag att höja pensionsåldern för att lösa skuldkrisen har skapat läsarstorm. Många läsare ondgör sig över idén.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=292850&rlt=1&pid=244735__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FArtiklar%2F2011%2F9%2F9%2F244757%2FTeknisk-analys-Borsen-ar-nara-botten%2F%3FArticleView%3DCommentsList%26SortBy%3DOldestFirst%26PageIndex%3D4

Jag behöhver bara titta i rummet intill, dvs. på frun som blev pensionär för ett tag sen. Hon gör nu saker i sin takt och har till all lycka blivit fri sin migrän som gjorde sej påminnd då och då.
Är man gift eller har en flickvän ( har man det när man är 67 ???) och man trivs ihop så är nog livet efter pensionen inget problem.

"Khuntan " sa:
Orsaken var att jag just läste om lösningar på Världskrisen vi just nu befinner oss i.

Artikel
Di.ses Viktor Munkhammars förslag att höja pensionsåldern för att lösa skuldkrisen har skapat läsarstorm. Många läsare ondgör sig över idén.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=292850&rlt=1&pid=244735__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FArtiklar%2F2011%2F9%2F9%2F244757%2FTeknisk-analys-Borsen-ar-nara-botten%2F%3FArticleView%3DCommentsList%26SortBy%3DOldestFirst%26PageIndex%3D4
Ja där vart det liv i luckan. Kul att läsa alla kommentarer :)

"legolas " sa:
Det här med pension är ju ett "äventyr" som man har hört talats om allt sedan man började att arbeta 1967. Gemensamt för i stort sett alla, är att de berättat för alla vitt och brett om hur himla mycket de har att göra, och att det absolut inte kommer att bli några problem med pensions-tiden.

Människor som alltså arbetar och står i på arbetet till 100%, människor som jag VET absolut inte har en endaste hobby, dessa människor skall plötsligt börja fylla sitt liv med innehåll och plötsligt ha en massa hobbies och de skall göra sak efter sak efter sak.

Visst, jag förstod ju till slut att detta var kvalificerat skitprat ifrån många håll, och snacket kom ifrån människor som aldrig i hela sitt liv förr haft ett endaste intresse vid sidan av att hänga med frun i kjolarna, och handla med henne, och gräva i trädgården, och resten av tiden så har han arbetat.

Det är också bland denna kategori som man finner de människor som dör av ganska snabbt. Vad de dör av vet väl ingen riktigt säkert. Men kroppen tror väl att livet är slut troligtvis när kroppen inte längre hasar sig till jobbet vareviga dag. Jag tror att vi människor har lätt för att bedra oss själva i många fall, och det är synd för då hamnar man kanske i fällan p.gr.a. att man är fullständigt blind och absolut inte gör någonting åt sin situation.

Jag vill också säga så ingen känner sig träffad i onödan att det finns många människor som framgångsrikt klarar av att vara pensionär, men det är människor som är ärliga emot sig själva och emot sin omgivning och som också är ganska öppna och har hobbies och intressen i livet.

Att gå från 100% arbete plus hänga med till snabbköpet på fritiden, till att hamna i en situation där man förlorar 100% av arbetet och bara har snabbköpet att se fram emot, det dödar snabbt och effektivt många människor, så lycka till, till oss alla när vi rullar över till att bli pensionärer.

Just därför gäller det att trappa ner ca 20 år innan pensionen slår in. Då är man van med 15% sysselsättning varje dag.
Själv så jobbar jag 15 dagar och är ledig 13 dagar. Första fem dagarna gör jag inte många knop. Veckan efter så jobbar jag i lagom takt och sista 2-3 dagarna så är väskan redan packad och jag går i hemresetankar.

Har ca 33år kvar till pension men börjar redan trappa ner. Gäller att vara tidigt ute 8)

"andrejsdenruskige " sa:
Just därför gäller det att trappa ner ca 20 år innan pensionen slår in. Då är man van med 15% sysselsättning varje dag.
Själv så jobbar jag 15 dagar och är ledig 13 dagar. Första fem dagarna gör jag inte många knop. Veckan efter så jobbar jag i lagom takt och sista 2-3 dagarna så är väskan redan packad och jag går i hemresetankar.

Har ca 33år kvar till pension men börjar redan trappa ner. Gäller att vara tidigt ute 8)
Det är rätta takter, förbereda sej i god tid. :)

Det vore ett sant mirakel om jag lever vid 65 års ålder. Jag återkommer när det är dax.

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur livet blir som Pensionär. Nu är jag ju bara 27( ;) ) ... Så jag har ju ett antal år att tänka över saken 8)

"Gazton " sa:
Det vore ett sant mirakel om jag lever vid 65 års ålder. Jag återkommer när det är dax.

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur livet blir som Pensionär. Nu är jag ju bara 27( ;) ) ... Så jag har ju ett antal år att tänka över saken 8)
Då får vi hoppas att tottovovvarna springer in en slant så du kan gå till års skiftet ;D

"Gazton " sa:

hahah, ja precis så känner jag mig också, jag blir aldrig äldre en 27 år ;D ;D

Mvh Peter :wai:

Tänk er vad skönt, när man kommer fram till kassan på ICA och har tid att språka med kassörskan och inte behöva jäkta som resten av kön bakom ;D

Med tanke på hur dom hemska siffrorna ser ut i det oranga kuvertet, blir det nog en mardröm. Men eftersom jag nu längre inte har några stora krav på livet, förutom lugn och ro och en kall öl ordnar det sig nog också om man kommer upp i den respektingivande åldern av 65

"matteisurin " sa:
Med tanke på hur dom hemska siffrorna ser ut i det oranga kuvertet, blir det nog en mardröm. Men eftersom jag nu längre inte har några stora krav på livet, förutom lugn och ro och en kall öl ordnar det sig nog också om man kommer upp i den respektingivande åldern av 65

:wai:
Frustration.frustration och fan med dess skit. Jag hade skrivit en lång tråd om detta och så lyckades jag schabbla bort den. >:(
Så irriterande,lindrigt sagt! Nåväl jag får köra än en gång. I en minskad variant. Skit också!

Det oranga kuvertet är ingen höjdare,det är sant. Min plan,som skall förverkligas är följande. Jag skall på ca 5 år ha sålt mitt hus och företag. Avvecklat allt och drar därefter till min flickvän,om det nu gäller fortfarande. Annars någon annanstans i Thailand. Det är ju så att min pension är ca 4 gånger högre där än i Sverige. Jag tänker inte leva som ¨fattigpensionär¨. NEVER!

Så om 5 år når jag 60 bast. Då är det dags. Då har jag tänkt att först leva på pengarna som mitt hus och mitt företag har gett. Sen vid 65 eller om stålarna räcker längre, kanske 68 börja ta ut min pension från staten. Då är det ett hyfsat belopp i alla fall. Jag har min plan redo. Hoppas att allt kan förverkligas för jag känner nu att jag vill bränna krutet på ett annat liv än det nuvarande.
Oavsett vad som blir så måste man ha en plan eller en dröm att leva för. Illutionslös kommer jag aldrig att bli!
Salmon

"salmon " sa:
Frustration.frustration och fan med dess skit. Jag hade skrivit en lång tråd om detta och så lyckades jag schabbla bort den. >:(
Så irriterande,lindrigt sagt! Nåväl jag får köra än en gång. I en minskad variant. Skit också!

Det oranga kuvertet är ingen höjdare,det är sant. Min plan,som skall förverkligas är följande. Jag skall på ca 5 år ha sålt mitt hus och företag. Avvecklat allt och drar därefter till min flickvän,om det nu gäller fortfarande. Annars någon annanstans i Thailand. Det är ju så att min pension är ca 4 gånger högre där än i Sverige. Jag tänker inte leva som ¨fattigpensionär¨. NEVER!

Så om 5 år når jag 60 bast. Då är det dags. Då har jag tänkt att först leva på pengarna som mitt hus och mitt företag har gett. Sen vid 65 eller om stålarna räcker längre, kanske 68 börja ta ut min pension från staten. Då är det ett hyfsat belopp i alla fall. Jag har min plan redo. Hoppas att allt kan förverkligas för jag känner nu att jag vill bränna krutet på ett annat liv än det nuvarande.
Oavsett vad som blir så måste man ha en plan eller en dröm att leva för. Illutionslös kommer jag aldrig att bli!
Salmon

Låter som en bra plan Salmon. Känns lite som hur jag har tänkt. Nu har jag längre tid på mig och redan börjat se om mitt hus, men i det stora hela tänker jag detsamma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar