Polis i Pattaya sparkad efter utpressning mot turist.

Hej

Dagsböter utdöms ju i Sverige och då får man dessa böter baserade på inkomst, t.ex ett visst brott kan ge 20 dagsböter men för en rik blir beloppet då högre än för en fattig, allt beroende på inkomst.

Mvh isan lover

Nä, IL, i Sverige döms dagsböter på brottets art, inte plånbok så där har du fel.

Dagsböter är en form av böter där antalet dagsböter beror på brottets straffsats och svårighet eller straffvärde, alltså inte hur mycket du har i plånboken!

Nä, IL, i Sverige döms dagsböter på brottets art, inte plånbok så där har du fel.

Dagsböter är en form av böter där antalet dagsböter beror på brottets straffsats och svårighet eller straffvärde, alltså inte hur mycket du har i plånboken!

Föreskriften om böter finns i 25 kap. Brottsbalken. Bestämmelsen kompletteras främst av bötesverkställighetslagen (1979:189). Bestämmelsen om dagsböter finns i (25 kap 2 § BrB). Denna stadgar att: ”Dagsböter skall bestämmas till ett antal av minst 30 och högst 150. Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med 50 till och med 1000 kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Om det finns särskilda skäl, får dagsbotens belopp jämkas.”

Föreskriften om böter finns i 25 kap. Brottsbalken. Bestämmelsen kompletteras främst av bötesverkställighetslagen (1979:189). Bestämmelsen om dagsböter finns i (25 kap 2 § BrB). Denna stadgar att: ”Dagsböter skall bestämmas till ett antal av minst 30 och högst 150. Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med 50 till och med 1000 kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Om det finns särskilda skäl, får dagsbotens belopp jämkas.”

Ok jag ger mig, såg också att det kan dömas i enlighet med din ekonomiska situation, bra där @sss !

Vi kan inte börja selektera bland lagar och förordningar beroende på inkomst, hur skulle det se ut, ett brott är ett brott oavsett och skall dömas efter den skala som finns. Naturligtvis är det så att de med pengar i en domstol och bra advokater kan komma undan även i detta land, så likhet inför lag är bara på pappret????

Men här var ju spörsmålet att bötesbeloppet skall vara i nivå med inkomst rikedom, kan jag aldrig köpa, brottet blir ju inte allvarligare för att du har pengar utan det är ju handlingen som avgör straffet, inte hur mycket du har i plånboken, absurt.

I och för sig har vi redan ekonomiskt styrda lagar, snatta en penna är inte lika allvarligt som ett rån på 2 miljoner i en bank, varför? Jo för värdet bestämmer straffet men gärningen är samma, tanken är samma, jag skall stjäla och tanken borde generera samma straff inte värdet av det stulna!

Väpnat rån och snatteri är två helt olika brottskategorier.

Väpnat rån och snatteri är två helt olika brottskategorier.

Vet jag väl, men du läser ju inte, jag säger att "Tanken" är samma inte tillvägagångssättet eller värdet på det du stjäl, så egentligen är inte det ena brottet värre än det andra.

Vet jag väl, men du läser ju inte, jag säger att "Tanken" är samma inte tillvägagångssättet eller värdet på det du stjäl, så egentligen är inte det ena brottet värre än det andra.

Tilltvingar du dej en penna med vapen i hand så lär det också klassas som väpnat rån, då räknas inte längre värdet på det tillgripna, vilket(värdet) är skillnaden mellan stöld och snatteri.

Tilltvingar du dej en penna med vapen i hand så lär det också klassas som väpnat rån, då räknas inte längre värdet på det tillgripna, vilket(värdet) är skillnaden mellan stöld och snatteri.

Jo jag förstår vad du menar men vi pratar om två olika saker, vad det gäller är lagen. Jag anser det fel att lagen i de flesta fall byggs på värdet inte tanken, för du måste ju hålla med om att om jag stjäl en penna eller 2 miljoner i en bank är tanken samma.

Men jag vet sen århundraden har lagar skapats utifrån de besuttna och de som gynnas mest av dem. Alla kryphål i lagarna, vad tror du de kommer ifrån? Jo de som mest behöver dem för maktutövning och vem är det, jo politiker? De skapar lagarna?

Får väl döpa om dig från Sölve till något riktigt ironiskt... Gillar du kalla mig för Trollet så ok!!!
Men var beredd på att alla dina inlägg skall besvaras med nytt "NICK".. ;)
Eller lägg ner... Och be om ursäkt!!! Up to you!! ;) Tack så mycket!!!
Tjenna pepsitrollet.
Döp mig till vad du vill, jag ber inte om ursäkt för att du tycker kassörskan ska ha högre straff än dina vänner som säljer mat svart vid temlen.
Lika för alla var det jag svarade på.

Kanske en sån här Du menar?

NYHETERmån 14 okt 2013

Han körde 77 km/h på en 50-sträcka.

Trafikboten: 830 000 kronor.

– Man kan ifrågasätta om det är rättvist, säger Anders Wiklöf, 67, till Ålandstidningen.

Anders Wiklöf var på väg till sin sommarstuga på åländska Järsö.

Hastighetsbegränsningen var 50 km/h. Och bara några hundra meter innan vägen övergår till 70 stoppades han av polisen.
ja

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
609
Bangkok Post
B

Tillbaka
Topp