Vilka medlemmar bor i Pattaya?

 
Enligt uppgift ovan så åker man i fängelse.......

En Polare till mig har en kåk där grannen inte betalar.

När han ska åka in eller ut öppnar inte vakten, det måste han göra själv. Ingen sophämtning heller, de misstänker att han smyger runt efter mörkrets inbrott och slänger in grannarnas soptunnor...

Enligt uppgift ovan så skrev jag att man kanske åker i fängelse om man inte kan betala och blivit dömd i domstol. Konstigt nog kan det bli konsekvenser om man blir dömd/skadeståndsskyldig i domstol.
Skrev också att jag inte tror man kan bli vräkt.

Att man kan förlora servicen i moobans låter väl rimligt men då är det ju något som beslutats av styrelsen/föreningen och sannolikt inte en domstol. Svårt att se skillnaden kanske?

Det räcker inte att visa boardingkortet iaf :)

/ SatanG
 
Samma info vi fått men kanske olika på moo ban och vid tex leasing äger man ju inte marken så kanske där det kan resultera i fängelse?
I de flesta moderna rättsordningar "får" man inte fängelse för att man inte kan, eller vill, betala sina skulder.

Det är inget brott att inte betala sina skulder. Om det inte är typ bedrägeri. Och då får man fängelse och är skyldig att betala tillbaka.

I condo så kan, och det sker, Jurisdic Person kräva "executive auktion" av condot för att täcka skulden.

I ett Moo Baan har jag inte sett att det går att få till stånd en tvångsförsäljning för att täcka skulden. Bara att skita i att betala och det blir inga pengar till han som öppnar grinden.
 
I de flesta moderna rättsordningar "får" man inte fängelse för att man inte kan, eller vill, betala sina skulder.

Det är inget brott att inte betala sina skulder. Om det inte är typ bedrägeri. Och då får man fängelse och är skyldig att betala tillbaka.

I condo så kan, och det sker, Jurisdic Person kräva "executive auktion" av condot för att täcka skulden.

I ett Moo Baan har jag inte sett att det går att få till stånd en tvångsförsäljning för att täcka skulden. Bara att skita i att betala och det blir inga pengar till han som öppnar grinden.

Enkelt, undrar varför folk betalar :)

/ SatanG
 
Enkelt, undrar varför folk betalar :)

/ SatanG
Då ser det ut som i många thaivillages på east side där folk slutat betala, inga vakter, öppna bommar, inget underhåll.
Kollade på villagens line här, där låg några regler uppsatta, här översatta.
Ser nu att står om husbeslag med.

Screenshot_20240418_214415_Google.jpg


Screenshot_20240418_214327_Google.jpg
 
Bra.

Vad händer i domstolen då? Får betala vad de är skyldiga eller går det att få huset tvångssålt?
I fallet som jag refererade var skötseln dålig. Personalomsättninge var hög då de inte fick lön och därför slutade.

Tror inte att företaget var särskilt intresserade av gå till domstol. Husägarna hade en jurist inkopplad och då lovade företaget att nu skulle det minsann lösa alla problem men tror att det är problem.
 
I fallet som jag refererade var skötseln dålig. Personalomsättninge var hög då de inte fick lön och därför slutade.

Tror inte att företaget var särskilt intresserade av gå till domstol. Husägarna hade en jurist inkopplad och då lovade företaget att nu skulle det minsann lösa alla problem men tror att det är problem.
PS.

Någon samfällighet fanns inte utan det gemensamma sköttes av exploatören. Fanns någon osåld / obebyggd tomt i området
 
I de flesta moderna rättsordningar "får" man inte fängelse för att man inte kan, eller vill, betala sina skulder.

Det är inget brott att inte betala sina skulder. Om det inte är typ bedrägeri. Och då får man fängelse och är skyldig att betala tillbaka.

I condo så kan, och det sker, Jurisdic Person kräva "executive auktion" av condot för att täcka skulden.

I ett Moo Baan har jag inte sett att det går att få till stånd en tvångsförsäljning för att täcka skulden. Bara att skita i att betala och det blir inga pengar till han som öppnar grinden.

I Thailand är "landägarrätten" stark så nog omöjligt att kasta ut någon för att de inte betalar allmänna avgifter. Vi säljer vår condo nu och köparen bad om att få se "juristic person's", typ bostadsrättsföreningens, finanser och var förvånade att över 99% var betalda. Anledningen ska tydligen vara att även om det är svårt att stämma en ägare som inte betalar, så är det väldigt lätt att få dem "svartlistade" och i ett land där kontanter försvinner snabbt så är det inte lätt om ens kreditkort och scanningmöjligheter försvinner.
 
I Thailand är "landägarrätten" stark så nog omöjligt att kasta ut någon för att de inte betalar allmänna avgifter. Vi säljer vår condo nu och köparen bad om att få se "juristic person's", typ bostadsrättsföreningens, finanser och var förvånade att över 99% var betalda. Anledningen ska tydligen vara att även om det är svårt att stämma en ägare som inte betalar, så är det väldigt lätt att få dem "svartlistade" och i ett land där kontanter försvinner snabbt så är det inte lätt om ens kreditkort och scanningmöjligheter försvinner.
Enligt vad jag fann på villagens Line sida och använde google translate kan husövertagande komma att ske efter 3 månaders försening, står nåt om Bi Pratom 48, vet inte vad det är.
Se bifogat foto översatt från villagens Line sida gällande försening.

Screenshot_20240418_214327_Google.jpg
 
Enligt vad jag fann på villagens Line sida och använde google translate kan husövertagande komma att ske efter 3 månaders försening, står nåt om Bi Pratom 48, vet inte vad det är.
Se bifogat foto översatt från villagens Line sida gällande försening.

Screenshot_20240418_214327_Google.jpg

Det borde givetvis vara så men en regel är alltid underställd en lag och jag är tämligen säker på att ingen thailändare någonsin förlorat sin mark för att de inte betalt allmänna avgifter till ett privat företag.

Men som jag skrev, numera finns andra påtryckningsmedel och det är att svartlista dem hos alla banker vilket gör att de inte kan använda sina kort eller scanning och då är man rätt handikappad i dagens Thailand.
 
Igår funka inte vårat key card till gaten, vakterna klia sig i huvudet visste inte varför.
Frågade frugan har du betalat, det är det enda ansvar du har?
Nja kom det lite undanflyktande kanske missat.
Kanske missat jag skrev ju till dig när ombord om du betalt!
Visade sig inte betalat på 4 månader så fick ordna det imorsse, nu funkar kortet igen.
 
Igår funka inte vårat key card till gaten, vakterna klia sig i huvudet visste inte varför.
Frågade frugan har du betalat, det är det enda ansvar du har?
Nja kom det lite undanflyktande kanske missat.
Kanske missat jag skrev ju till dig när ombord om du betalt!
Visade sig inte betalat på 4 månader så fick ordna det imorsse, nu funkar kortet igen.
Tur i oturen att du var hemma när det slutade att fungera.
Tänk om det hänt om några dagar och du redan hade åkt iväg på jobb.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
2 K
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp