Polis i Pattaya sparkad efter utpressning mot turist.

Om du läst artikeln så hade du förstått, men googleöversätter man så blir det lätt missförstånd.
Det han gjort är att tvinga sig till kyssar och kladdat på henne, alltså betyder extorting framtvinga i denna artikel.
Sen står det ju klart och tydligt att hennes vän kom och betalade borgen för att hon skulle släppas fri.
Det står Extortion and molesting.
20.000tb i extortion
Och molest ( antasta) kyss o tafs.
Du får lära dig lite engelska.

Jag bryter inte mot lagen men tillbringar mycket tid i bilen 2-5 timmar om dagen minst så nog har jag kört genom många kontroller.
Jag har redan vevat ner rutan och har körkortet framme när jag kommer fram till poliskontrollen så 99% av fallen vinkar dom bara förbi mig.

Det finns ju en del då som jobbar ensamma eller i par mitt i natten ute på en landsväg. Visst hjälper det att visa thai kk men det finns fler saker man kan medvetet eller omedvetet göra fel. En snut tog mig för att jag körde i högerfilen (vänstetfilen var så himla gropig) han börja pladdra att det kostar "egentligen" en massa tusen i böter. Och att polisstationen låg så långt bort och dit hade vi inte tid att åka. Jag sa att jag vet att stationen ligger ca ett par km rakt fram och jag skall vara här i tre månader så visst hade jag tid att åka dit och betala om det nu verkligen var ett brott att undvika håligheter...
Det tog ca en kvart och han tom. skacka med min tjej i telefon att det va så jobbigt att betala böter på stationen men till sist stannade han en annan och vinkade iväg mig...

Sist vi åkte till Udon var det nog 5 kontroller och minst tre av dom var "extraknäckare" som jobbade i par ute mitt i natten. Vi snackade med en polischef som gav sitt direktnummer om vi stötte på ett par såna skulle vi ringa honom och anmäla vart dom befann sig.
Naturligvis stötte vi inte på fler efter det

Fråga din fru eller någon annan thaiare, så får du säkert det förklarat i hur borgen fungerar i Thailand.

Hej

Jag tror vi pratar om två olika slags borgen, dels den legitima som finns reglerad i lagen som du är inne på, men många människor och då både Thai och falanger tvingas ibland även betala ganska stora summor direkt till polisen även om dom enligt lagen inte skulle behöva detta.

Enligt mig kan i princip korrumperade poliser låsa in vem som helst, skrämma, hota dessa och sen kräva pengar för att släppa personen, detta sker ju tyvärr också ibland.

Själv skulle jag absolut vägra att överlämna några kontanter till en polis, jag skulle kräva att en bra advokat närvarade och kontrollerade att allt gick rätt till, självfallet skulle jag även kräva kvitto på dom pengar som betalades.

Mitt förtroende för polisen i såna här fall är väl inte jättestort precis.

Mvh isan lover

Har varit med om ett par trafikolyckor och man kopplar in försäkringsbolag. Och ibland kommer polisen för att reda ut vem som orsakade olyckan. Fanns det ett uppsåt eller var hon full så fattar jag att hon blev gripen.. annars inte!

Hej

Även jag anade oråd här, varför fängsla en person som har varit med i en trafikolycka, tvinga denna att tillbringa natten i en cell och sen kräva 20 000 baht i borgen eller ev.muta för att släppa personen.

Håller med om att det i så fall borde ha varit en uppsåtlig olycka, grov vårdslöshet i trafik, fylleri eller något liknande.

Mvh isan lover

Hade inte polisen tagit mutor och plockat en del turister på pengar vore det i princip helt ok för oss att köra dyngraka i Thailand. Inte rätt med mutor men samtidigt så blir det lite konstigt om jag riskerar 5000baht i böter i domstol efter att ha supit mig redlös och sedan kört hem och riskerat både mitt och andras liv. 5000baht är vad det kostat för två personer jag vet som gick till domstol och blev dömda för 2.38 i promille (och gjorde motstånd mot polisen som en idiot) för den ena och den andra minns jag inte vad han hade i promille. Givetvis stod immigration police och väntade utanför så kalaset blev dyrare, men nu räknade jag enbart de pengar som hade betalades om vi räknar bort mutorna runtomkring.

Räknar vi bort det polisen plockar i mutor är det i princip fritt fram för oss att göra nästan vad vi vill. Böterna för grova brott är liksom pengar som jag vågar gissa att de flesta av oss här inne kan plocka ut inom några minuter. Böterna för brott i trafiken är ju nere på nivåer som inte ens känns av i dagskassan.

Tolka det nu inte som att jag gillar mutor eller tycker att det är bra. Jag ser hellre att böterna som du döms att betala i domstol blev MYCKET högre än de är idag, i alla fall för oss utlänningar. Det ska inte vara så enkelt att man kan skita i lagar och regler, köra på fyllan, riskera sina medmänniskors liv och sedan betala småpengar för att sedan kunna göra om det imorgon.

Det står Extortion and molesting.
20.000tb i extortion
Och molest ( antasta) kyss o tafs.
Du får lära dig lite engelska.

Hej

En korrekt översättning av ”extorting” är utpressning, för ”molesting” är översättningen antasta.

Så ”extorting and molesting” blir då utpressa och antasta, två olika brott alltså.

Mvh isan lover

Hade inte polisen tagit mutor och plockat en del turister på pengar vore det i princip helt ok för oss att köra dyngraka i Thailand. Inte rätt med mutor men samtidigt så blir det lite konstigt om jag riskerar 5000baht i böter i domstol efter att ha supit mig redlös och sedan kört hem och riskerat både mitt och andras liv. 5000baht är vad det kostat för två personer jag vet som gick till domstol och blev dömda för 2.38 i promille (och gjorde motstånd mot polisen som en idiot) för den ena och den andra minns jag inte vad han hade i promille. Givetvis stod immigration police och väntade utanför så kalaset blev dyrare, men nu räknade jag enbart de pengar som hade betalades om vi räknar bort mutorna runtomkring.

Räknar vi bort det polisen plockar i mutor är det i princip fritt fram för oss att göra nästan vad vi vill. Böterna för grova brott är liksom pengar som jag vågar gissa att de flesta av oss här inne kan plocka ut inom några minuter. Böterna för brott i trafiken är ju nere på nivåer som inte ens känns av i dagskassan.

Tolka det nu inte som att jag gillar mutor eller tycker att det är bra. Jag ser hellre att böterna som du döms att betala i domstol blev MYCKET högre än de är idag, i alla fall för oss utlänningar. Det ska inte vara så enkelt att man kan skita i lagar och regler, köra på fyllan, riskera sina medmänniskors liv och sedan betala småpengar för att sedan kunna göra om det imorgon.
Kom att tänka på en artikel om en fortkörning i Finland. Han blev dömd till några hundratusen i böter.
Om jag förstod rätt så utgick domstolen från hans ekonomi. Jag gillar det med att det skall svida lika hårt att göra fel.
Skall man ha förståelse för bötessystemet kan man inte ha samma skala för fattiga och rika

Kom att tänka på en artikel om en fortkörning i Finland. Han blev dömd till några hundratusen i böter.
Om jag förstod rätt så utgick domstolen från hans ekonomi. Jag gillar det med att det skall svida lika hårt att göra fel.
Skall man ha förståelse för bötessystemet kan man inte ha samma skala för fattiga och rika

Kanske en sån här Du menar?

NYHETERmån 14 okt 2013

Han körde 77 km/h på en 50-sträcka.

Trafikboten: 830 000 kronor.

– Man kan ifrågasätta om det är rättvist, säger Anders Wiklöf, 67, till Ålandstidningen.

Anders Wiklöf var på väg till sin sommarstuga på åländska Järsö.

Hastighetsbegränsningen var 50 km/h. Och bara några hundra meter innan vägen övergår till 70 stoppades han av polisen.

Klart det var rättvist. Han hade ju en rackarns hög inkomst. Finland och Schweiz tror jag det är som har dagsböter på fortkörning.

Minns någon gammal artikel om Nokias vd som fick typ 2 miljon i fortkörningsböter...

Hej

Jag tror vi pratar om två olika slags borgen, dels den legitima som finns reglerad i lagen som du är inne på, men många människor och då både Thai och falanger tvingas ibland även betala ganska stora summor direkt till polisen även om dom enligt lagen inte skulle behöva detta.

Enligt mig kan i princip korrumperade poliser låsa in vem som helst, skrämma, hota dessa och sen kräva pengar för att släppa personen, detta sker ju tyvärr också ibland.

Själv skulle jag absolut vägra att överlämna några kontanter till en polis, jag skulle kräva att en bra advokat närvarade och kontrollerade att allt gick rätt till, självfallet skulle jag även kräva kvitto på dom pengar som betalades.

Mitt förtroende för polisen i såna här fall är väl inte jättestort precis.

Mvh isan lover

Jo, men i det här fallet (har jag läst på andra forum) så var tydligen kärringen tydligen berusad vid olyckan. Att sedan gnälla över en puss och lite groping för att slippa internering i väntan på en rättegång tycker jag låter lite som "meeto".....

Jo, men i det här fallet (har jag läst på andra forum) så var tydligen kärringen tydligen berusad vid olyckan. Att sedan gnälla över en puss och lite groping för att slippa internering i väntan på en rättegång tycker jag låter lite som "meeto".....

Jasså, så bara för att hon om hon nu var det var berusad skall hon behöva stå ut med förnedring i form av en tafsande och ofredande polis, snacka om att ha fått hjärtflimmer eller kanske en hel infarkt?

Kallar man inte det för kommunism? Gäller det även om man blir sjuk? Då borde den som tjänat mycket och betalat hög skatt ha högre sjukpenning än den som tjänar lite och betalar lite i skatt.. Så fungerar det ju inte.. :)
Alla har samma tak för sjukpenningen.. :eek: Kanske inte i Finland... Tråden handlar om korruption i Thailand....
Inte i Finland... I flera trådar har jag sett att man drar upp Finland som exempel.. Bor vi inte i Sverige och skriver om Thailand?? :wai::wai::wai:

Kallar man inte det för kommunism? Gäller det även om man blir sjuk? Då borde den som tjänat mycket och betalat hög skatt ha högre sjukpenning än den som tjänar lite och betalar lite i skatt.. Så fungerar det ju inte.. :)
Alla har samma tak för sjukpenningen.. :eek: Kanske inte i Finland... Tråden handlar om korruption i Thailand....
Inte i Finland... I flera trådar har jag sett att man drar upp Finland som exempel.. Bor vi inte i Sverige och skriver om Thailand?? :wai::wai::wai:

Inkomstbaserat bötesbelopp har väl inget med kommunism att göra? Det har med allas likhet inför lagen att göra. Varför skulle det vara mindre straff för mig att köra på fyllan eller sparka ner ordningsvakter än det är för t. ex. kassörskan på Ica?

Sen håller jag med om sjukpenningen även om många av oss faktiskt har försäkringar för just detta.

Nackdelen i Thailand är väl utlänningar som de inte vet hur mycket de tjänar. En rejält tilltagen bot bör vara standard för utlänningar medan Thai går på dagsböter.
Ja kan ta en random kines i Bkk och jämföra med 10 random snubbar i min förort och ja e säker på att kinesthaien har mångdubbelt mer på kontot. Så att slå sig på bröstet å säga att farang e rik e ju ett skämt

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
609
Bangkok Post
B

Tillbaka
Topp