Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Bor man i västerbotten plockar man sina egna bär och kokar sylt som räcker hela året
Det gör man i Småland och Öland också om man har lust men det är enklare att gå till butiker och handla konserverade frysta eller färska om man vill det, själv använer jag tranbär med rivet äpple som substitut till lingonsylt och som fungerar lika bra för mig

Just bananer var nyss mycket dyrare än vanligt, inte lika lätt att få tag på heller.
Helt klart ett mysterium.
Bor man härnere är det ju nästan jämt säsong på några frukter iaf, och som du säger det mesta finns att få tag på om/när man vill det.
För oss går det kopiösa mängder frukt, något att uppmuntra. Finns ju sämre saker att trycka i sig.

Sista gångerna vi varit i Sverige har både jag o frugan tyckt att Sverige är inte så dyrt som det sägs. Beror naturligtvis på vad man jämför men som du säger finns det nog en del som är billigare. Får jämföra när vi kommer i Sep.

/ SatanG

Bör nog ändå vara måtta med det mesta. Lex Bananmannen.

”Eric Hodin, tidigare Roland Bergman, blev känd som Bananmannen från Gävle när han i många år levde på bananer och mjölk. Hans ensidiga diet uppmärksammades på 1970-talet av Arbetarbladet, Gefle Dagblad, Expressen och Aftonbladet och olika veckotidningar.

– Jag känner mig lite skamsen när jag berättar att jag i 15 år levde på 30 bananer om dagen, medger han.”

Givetvis blir sylten på butikshyllan dyrare men då får man låta bli att köpa eller ta lite mindre till det man använder det till.

Alla tycker ju synd om de som utnyttjas i bärplockarbranschen men tror du någon tänker på det när de köper varan i butiken och kollar vem som plockat bären, gör du det som ömkar så mycket om thailändare?
Hej

I butiken är det pris på varan som avgör hur mycket som köps och så lär det även bli med bärprodukter.

Nu talar allt för att svenska och finska bär i ännu högre grad kvar i skogen och mängder av Thailändska familjer blir utan dom pengar som bärplockningen tidigare har gett dom, om det är bra eller dåligt beror nog lite på vem man frågar.

Själva behöver vi inte köpa särskilt mycket sylt och saft m.m, vi odlar ju svarta och röda vinbär, mängder av hallon och jordgubbsplantor, sedan några år har frugan även ett 10-tal blåbärsbuskar, vi har även krusbär, rabarber, japanska hallon, björnbär och vindruvor. Förutom bären har vi ju även flera äppelträd, plommonträd, körsbärsträd och päronträd.

Igår plockade frugan 11 kg kantareller o.s.v så vi får mycket från egna odlingar och naturen.

Mvh isan lover

Ingen fara med blåbär i svenska affärer.

Inte ens i blåbärslänet Västerbotten.

Screenshot_2024-07-26-14-06-47-596-edit_com.chrome.beta.jpg
Screenshot_2024-07-26-14-07-25-010-edit_com.chrome.beta.jpg
Screenshot_2024-07-26-14-08-00-209-edit_com.chrome.beta.jpg
Screenshot_2024-07-26-14-08-32-410-edit_com.chrome.beta.jpg
Hej

Föredrar du verkligen den här typen av blåbär, smakar inte vanliga blåbär från den svenska skogen bättre ?

Mvh isan lover

Hej

I butiken är det pris på varan som avgör hur mycket som köps och så lär det även bli med bärprodukter.

Nu talar allt för att svenska och finska bär i ännu högre grad kvar i skogen och mängder av Thailändska familjer blir utan dom pengar som bärplockningen tidigare har gett dom, om det är bra eller dåligt beror nog lite på vem man frågar.

Själva behöver vi inte köpa särskilt mycket sylt och saft m.m, vi odlar ju svarta och röda vinbär, mängder av hallon och jordgubbsplantor, sedan några år har frugan även ett 10-tal blåbärsbuskar, vi har även krusbär, rabarber, japanska hallon, björnbär och vindruvor. Förutom bären har vi ju även flera äppelträd, plommonträd, körsbärsträd och päronträd.

Igår plockade frugan 11 kg kantareller o.s.v så vi får mycket från egna odlingar och naturen.

Mvh isan lover
Mängder av Thailändska familjer undgår nu från att bli utnyttjade, om det är bra eller dåligt beror nog lite på vem man frågar.

Mängder av Thailändska familjer undgår nu från att bli utnyttjade, om det är bra eller dåligt beror nog lite på vem man frågar.
Hej

Ja absolut, några få bedragare har satt stopp för många Thailändare att komma hit och tjäna en årslön på några månader, det finns ju två sidor av myntet och det gäller här också.

Jag har ju träffat en del Thailändska bärplockare på landet i Thailand och dom har varit mycket nöjda med sn årliga bärplockning i Sverige, så dom och deras familjer är nog väldigt besvikna nu, medans dom som har blivit lurade säkert är glada för att fler inte behöva bli lurade igen.

Mvh isan lover

Hej

Ja absolut, några få bedragare har satt stopp för många Thailändare att komma hit och tjäna en årslön på några månader, det finns ju två sidor av myntet och det gäller här också.

Jag har ju träffat en del Thailändska bärplockare på landet i Thailand och dom har varit mycket nöjda med sn årliga bärplockning i Sverige, så dom och deras familjer är nog väldigt besvikna nu, medans dom som har blivit lurade säkert är glada för att fler inte behöva bli lurade igen.

Mvh isan lover
Det är nog fler än få bedragare.
Hur kom du fram till att det är få?

Hej

Föredrar du verkligen den här typen av blåbär, smakar inte vanliga blåbär från den svenska skogen bättre ?

Mvh isan lover
Svenska blåbär är godare men vad ska folk köpa när de första inte är mogna förrän i slutet av juli?
Svenska blåbär har bara en säsong på 2 månader.

Är vädret ogynnsamt under säsongen blir bären av dålig kvalitet och knappt lönt att plocka.

Svenska blåbär är godare men vad ska folk köpa när de första inte är mogna förrän i slutet av juli?

Är vädret ogynnsamt under säsongen blir bären av dålig kvalitet och knappt lönt att plocka.
Hej

Det går väl ännu att köpa djupfrysta svenska och finska blåbär året runt ?

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Det är många thailändska bärplockare nu i Västerbotten.

Bärföretag som inte skött sig och tvivelaktiga bemanningsföretag i Thailand får inga tillstånd.

Ett resultat av tidigare missförhållanden i branschen.

Sen fuskar många genom att komma hit på visum för turister men i verkligheten ska plocka bär och arbeta

Det är nog fler än få bedragare.
Hur kom du fram till att det är få?
Hej

Eftersom majoriteten av plockarna trots allt verkar vara nöjda och gärna kommer tillbaka år efter år så drar jag slutsatsen att dom flesta arbetsgivare trots allt sköter sig hyfsat, men undantag finns det bevisligen.

Mvh isan lover

Hej

Eftersom majoriteten av plockarna trots allt verkar vara nöjda och gärna kommer tillbaka år efter år så drar jag slutsatsen att dom flesta arbetsgivare trots allt sköter sig hyfsat, men undantag finns det bevisligen.

Mvh isan lover
Varifrån har du fått att majoriteten är nöjda och att det är samma plockare som kommer tillbaka år efter år?

Hej

Det går väl ännu att köpa djupfrysta svenska och finska blåbär året runt ?

Mvh isan lover
Ja, men djupfrysta är inte samma sak.
Frun älskar blåbär, men bara färska, inte djupfrysta, inte sylt och saft.
När vi kommer i juni köper hon importerade blåbär.

Det är samma med jordgubbar och hallon.
Dom är sötare och godare i Norrland med sina ljusa nätter men inte mogna förrän i slutet av sommaren.

Men så är det med all frukt, bär, svamp och grönsaker.
Vi importerar det mesta året runt.

Varifrån har du fått att majoriteten är nöjda och att det är samma plockare som kommer tillbaka år efter år?
Hej

Med den insikt jag har i det här råder det ingen som helst tvekan om att många kommer tillbaka år efter år, det verkar gälla både anhöriga och anställda plockare.

Kanske har vi någon på forumet som är sysselsatt i bärbranschen och vet mer ?

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Undrar om dom blir lika nöjda när bärföretagen måste följa de avtal och arbetstidregler som fackliga kräver.

Reglerad arbetstid, övertidsersättning, dygnsvila och veckovila.
De flesta vill jobba mer än 8 timmar och 7 dagar i veckan.

Hej

Med den insikt jag har i det här råder det ingen som helst tvekan om att många kommer tillbaka år efter år, det verkar gälla både anhöriga och anställda plockare.

Mvh isan lover
Det är verkligen en gråzon vad gäller branchen.
Flera företag kan inte hålla bostäder i godkända lokaler och nekas tillstånd, andra för att inte betala rätt lön och dra för mycket för boende och mat.

De anhöriga som olagligt plockar bär och säljer har säkert de bästa villkoren men inte alltid, ibland utnyttjas dom av sina släktingar i Sverige som tar en del av kakan.

Hej

Mvh isan lover
Så nu baserar du din uppfattning på 'din insikt' i branschen.

Hej

Mvh isan lover
Och lingonsylt köpt i butik använder ni inte då?

En del gillar svenska jordguggar en del köper spanska eller annan import.

En del gillar äkta vildvuxna svenska blåbär, de svenska blåbären heter egentligen ”bilberry” på engelska och Vaccinium myrtillus på latin är ett helt annat bär, som dock ingår i samma familj som “blueberry”, tillsammans med bland annat lingon och tranbär.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp