Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Har du inte läst att Thailand har stoppat utresetillstånd för bärplockare till just Finland?
Stått mycket om detta i över en månads tid i flera svenskspråkiga finska nyheter.
Nej jag läser aldrig finska nyheter.

Har aldrig hört talas om att thailändska myndigheter måste utfärdas utresetillstånd för thailändare för att dom ska få lämna Thailand.

Låter lite "sovjet" om det och det gäller ju inte thailändare som åker som turister eller visum för besök i t.ex Sverige dessutom

Får dom inte visum och arbetstillstånd av finländska myndigheter ?
Hej

Ja det låter konstigt att det svenska Migrationsverket utfärdar tillstånd till bärplockare som anställs av Ransäters Invest med säte i Munkfors där dom utrustas med svenskregistrerade bilar för att sen åka till Finland och plocka bär, kan detta verkligen stämma.

Vad jag har hört så plockar Thailändarna i norra Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Här är ännu en artikel där det framgår att drygt 1 200 bärplockare har fått uppehållstillstånd i Sverige, det står inte heller här att dom ska skickas till Finland som Kurant påstod.

Men antalet plockare med arbetstillstånd är betydligt färre i år 1 272 st, förra året var det hela 5 372 st.

Bäruppköparen tror på stigande priser​

Publicerad igår kl. 12:15

God bärtillgång, men få thailändare i skogarna. Det tror bäruppköparen PolVision kommer resultera i dyrare sylt.

– Det är nästa år som priserna kommer att stiga, säger Örjan Axelsson på företaget.

Förra året beviljade Migrationsverket 5 372 arbetstillstånd för bärplockare av vilda bär i Sverige. Inför denna säsong förstärkte Migrationsverket granskningen av de thailändska bemanningsföretagen och deras åtaganden som arbetsgivare, efter indikationer på missbruk inom bärbranschen.

Det har resulterat i att enbart 1 272 arbetstillstånd har beviljats i år. Mycket färre thailändska bärplockare med andra ord och nästan inga i Västerbotten. Det har istället öppnat upp för östeuropéer och svenskar.

Mvh isan lover

Nej jag läser aldrig finska nyheter.

Har aldrig hört talas om att thailändska myndigheter måste utfärdas utresetillstånd för thailändare för att dom ska få lämna Thailand.

Låter lite "sovjet" om det och det gäller ju inte thailändare som åker som turister eller visum för besök i t.ex Sverige dessutom
Då har du aldrig heller läst de artiklar som jag postat i tråden i ämnet.
Bla svenska.yle och lokala tidningar från Österbotten.

Sverige och Finland har olika sätt med tillstånden för bärplockning.

Hej

Här är ännu en artikel där det framgår att drygt 1 200 bärplockare har fått uppehållstillstånd i Sverige, det står inte heller här att dom ska skickas till Finland som Kurant påstod.

Men antalet plockare med arbetstillstånd är betydligt färre i år 1 272 st, förra året var det hela 5 372 st.

Bäruppköparen tror på stigande priser​

Publicerad igår kl. 12:15

God bärtillgång, men få thailändare i skogarna. Det tror bäruppköparen PolVision kommer resultera i dyrare sylt.

– Det är nästa år som priserna kommer att stiga, säger Örjan Axelsson på företaget.

Förra året beviljade Migrationsverket 5 372 arbetstillstånd för bärplockare av vilda bär i Sverige. Inför denna säsong förstärkte Migrationsverket granskningen av de thailändska bemanningsföretagen och deras åtaganden som arbetsgivare, efter indikationer på missbruk inom bärbranschen.

Det har resulterat i att enbart 1 272 arbetstillstånd har beviljats i år. Mycket färre thailändska bärplockare med andra ord och nästan inga i Västerbotten. Det har istället öppnat upp för östeuropéer och svenskar.

Mvh isan lover
I slutet av juli fanns 300 thailändska plockare i Västerbotten.

I Jakobstad fortfarande inga än då thailändska myndigheter stoppar utresa till Finland.
Arbetstillstånd är beviljat men är ändå stopp.

Då har du aldrig heller läst de artiklar som jag postat i tråden i ämnet.
Bla svenska.yle och lokala tidningar från Österbotten.

Sverige och Finland har olika sätt med tillstånden för bärplockning.
Jo men jag har en misstanke om att det journalisterna kallar "utresetillstånd" är en pressgroda baserad på låg kunskap om Thailand från journalisternas sida och att det egentligen handlar om att det är thailändska myndigheter som samarbetar med finländska myndigheter om utfärdandet av arbetstillstånd.

Så har ju skett i Sverige i samma fråga

Förklara annars hur en thailändare blir stoppad i de obemannade spärrarna i immigration på suvvan som utresande för bärplockning men inte blir spärrad som turist eller besökande ?

Jo men jag har en misstanke om att det journalisterna kallar "utresetillstånd" är en pressgroda baserad på låg kunskap om Thailand från journalisternas sida och att det egentligen handlar om att det är thailändska myndigheter som samarbetar med finländska myndigheter om utfärdandet av arbetstillstånd.

Så har ju skett i Sverige i samma fråga

Förklara annars hur en thailändare blir stoppad i de obemannade spärrarna i immigration på suvvan som utresande för bärplockning men inte blir spärrad som turist eller besökande ?
Ta och läs på om vad som skrivs om läget vad gäller Finland.
Ministrar från Finland har varit i omgångar förhandlingar med thailändska myndigheter i Bangkok.

Tror inte det finns något som är ett utresetillstånd för thailändare ut ur Thailand. Finns absolut inget som hindrar en Thailändare att lämna sitt land som thailändska myndigheter styr
Då du inte läser finländska nyheter ska jag göra dig en tjänst.

Det var den 30 juli som arbetsminister Arto Satonen (Saml) och hans thailändske kollega Phiphat Ratchakitprakarn nådde en överenskommelse.

Ratchakitprakarn godkände utfärdandet av utresetillstånd till thailändska bärplockare. Thailändska myndigheter vill ändå på förhand kontrollera bärplockarnas förväntade lönenivå.

Och några bärplockare syns ännu inte till.

– Vi har inte kännedom om att Thailand skulle ha godkänt bärplockares avresa hit, säger specialsakkunniga Ariann Grandell vid arbets- och näringsministeriet till Vasabladet.

På Q-Berry i Jakobstad konstaterar Ulf Snellman till Yle Österbotten att inget ännu är godkänt från thailändskt håll. Det finns inte mycket annat man kan göra än att vänta.

Då du inte läser finländska nyheter ska jag göra dig en tjänst.

Det var den 30 juli som arbetsminister Arto Satonen (Saml) och hans thailändske kollega Phiphat Ratchakitprakarn nådde en överenskommelse.

Ratchakitprakarn godkände utfärdandet av utresetillstånd till thailändska bärplockare. Thailändska myndigheter vill ändå på förhand kontrollera bärplockarnas förväntade lönenivå.

Och några bärplockare syns ännu inte till.

– Vi har inte kännedom om att Thailand skulle ha godkänt bärplockares avresa hit, säger specialsakkunniga Ariann Grandell vid arbets- och näringsministeriet till Vasabladet.

På Q-Berry i Jakobstad konstaterar Ulf Snellman till Yle Österbotten att inget ännu är godkänt från thailändskt håll. Det finns inte mycket annat man kan göra än att vänta.
Förklara hur ett utresetillstånd för bärplockare från Thailand som ska resa ut ur Thailand fungerar rent praktiskt. Vilken myndighet i Thailand som utfärdar det, hur det fungerar vid utresan ur landet etc ?

Och förklara gärna varför inget av detta krävs för en bärplockare i Thailand som ska resa till Sverige för att plocka bär ?

Förklara hur ett utresetillstånd för bärplockare från Thailand som ska resa ut ur Thailand fungerar rent praktiskt. Vilken myndighet i Thailand som utfärdar det, hur det fungerar vid utresan ur landet etc ?

Och förklara gärna varför inget av detta krävs för en bärplockare i Thailand som ska resa till Sverige för att plocka bär ?
Det kan du enkelt leta upp själv
Lat eller bara trotsig?

Är inte alla dokument i ordning nekas man borda planet.

Det kan du enkelt leta upp själv
Lat eller bara trotsig?

Är inte alla dokument i ordning nekas man borda planet.

De enda som nekar bordning på planet är flygbolaget vid incheckningen och dom kollar så man har visum i det land man ska till. För att få arbetsvisum i Thailand krävs ett arbetstillstånd

Både visumet och arbetstillståndet utfärdas av finska myndigheter

Återigen. Förklara det här med utresetillstånd som thailändska myndigheter utfärdar enbart för thailändska bärplockare som ska till finland !

De enda som nekar bordning på planet är flygbolaget vid incheckningen och dom kollar så man har visum i det land man ska till. För att få arbetsvisum i Thailand krävs ett arbetstillstånd

Både visumet och arbetstillståndet utfärdas av finska myndigheter

Återigen. Förklara det här med utresetillstånd som thailändska myndigheter utfärdar enbart för thailändska bärplockare som ska till finland !
Det kan du ta med de finska myndigheterna vad som skiljer.

Tidigare räckte turistvisum men det är ändrat.

Det kan du ta med de finska myndigheterna vad som skiljer.

Tidigare räckte turistvisum men det är ändrat.

Vilken myndighet i Thailand är det som utfärdar utresetillståndet för en thailändsk bärplockare som ska plocka bär i finland ?

Och varför behöver en thailändsk bärplockare som ska plocka bär i Sverige inget utresetillstånd ?

Hej

Det finns
Det du svarade på var plockare i Österbotten som efter 1809 ligger i Finland.

Thailändska myndigheter ger inga utresetillstånd till Finland trots arbetstillstånd från Finland.

Hej

Det jag ville säga var att Sverige har gett 1 272 bärplockare arbetstillstånd och att dessa nu är här och plockar, hade jag avsett Finland så hade jag väl skrivit att dom var ”där” och plockade istället för ”här”.

Plockarna i Sverige intervjuas via tolkar om deras arbetsförhållanden, lön, ersättningar, boenden m.m, det är bra att detta kollad upp.

Mvh isan lover

Vilken myndighet i Thailand är det som utfärdar utresetillståndet för en thailändsk bärplockare som ska plocka bär i finland ?

Och varför behöver en thailändsk bärplockare som ska plocka bär i Sverige inget utresetillstånd ?

Jag har aldrig hört talas om utresetillstånd för thailändare så frågade CoPilot om detta.

"Yes, Thai berry pickers do need a permit from the Thai government to leave Thailand. This requirement has been put in place due to concerns about human trafficking and labor exploitation in the berry-picking industry abroad"

/ SatanG

Jag har aldrig hört talas om utresetillstånd för thailändare så frågade CoPilot om detta.

"Yes, Thai berry pickers do need a permit from the Thai government to leave Thailand. This requirement has been put in place due to concerns about human trafficking and labor exploitation in the berry-picking industry abroad"

/ SatanG

Tack

Läser man artikel verkar det dock som det där med "utresetillstånd" inte fungerar i Thailand och det var det jag misstänkte. Allt handlar egentligen om att få finska myndigheter att dels inte ge bärplockare turistvisum och dels inte ge bärplockarna arbetstillstånd i finland om inte allt går rätt till i behandlingen ar bärplockarna

Thailand har infört nya lagar och regler dessutom.

I år behöver thailändska plockare av vilda bär som kommer till Finland för sommaren ett uppehållstillstånd för arbetstagare. Alla plockare har fått ett beslut på sin ansökan.

Utrikesministeriet har i vår avbrutit mottagandet av ansökningar om Schengenvisum för plockare av vilda bär vid Finlands ambassad i Bangkok. Thailändska plockare av vilda bär beviljas inga Schengenvisum för sommarens skördesäsong 2024. Utrikesministeriet har i sitt beslut tagit hänsyn till de allvarliga anklagelserna och misstankarna om människohandel gällande skördesäsongen 2023 samt de lagändringar som trätt i kraft i Thailand.

Eftersom utlänningar behöver ett tillstånd för att arbeta i Finland och plockning av vilda bär inte omfattas av lagen om säsongsanställning, behöver plockarna uppehållstillstånd för arbetstagare. Samma krav och granskning som gäller andra arbetstagare som rekryteras från utlandet gäller alltså för första gången också plockare av vilda bär.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp