Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Hej

Inte för dig personligen men kanske för branschen, sen tror jag inte alls på att alla Thailändska bärplockare hsr fått några
24 000 kr trots Kommunals ansträngningar.

Mvh isan lover
Ja det skrev jag tidigare.
I Sverige ska det vara svenska avtal och inte avtal mellan Kommunal och thailändska bemanningsföretag.

Branchen kan inte vara mer rutten än den är.
Kommunal anstränger sig inte så mycket i en bransch där dom saknar betalande medlemmar.

Standarder kan inte sättas utifrån fusk och mygel. De måste sättas efter regelverket och utformas så att fusk och mygel minimeras.
Hej

Håller med helt men frågan är väl om Sverige kan ha så mycket högre löner för bärplockare än man har i Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen?

Hur mycket mer är Svenska konsumenter beredda att betala för just Svensk sylt, saft och bär?

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt men frågan är väl om Sverige kan ha så mycket högre löner för bärplockare än man har i Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen?

Hur mycket mer är Svenska konsumenter beredda att betala för just Svensk sylt, saft och bär?

Mvh isan lover
De länder du räknar upp är också tvungna att följa EU direktiv om minilöner.
Men det kan bli andra nivåer.
80% av en medianlön är olika.
Dock är inte medianlönen särskilt hög i Sverige.

Hej

Mvh isan lover
1. Fungerar i andra brancher, mer eller mindre
2. Svenskar vill nog betala för en produkt som de vet inte är framtagen med hjälp av slavlöner.

De länder du räknar upp är också tvungna att följa EU direktiv om minilöner.
Men det kan bli andra nivåer.

80% av en medianlön är olika.
Dock är inte medianlönen särskilt hög i Sverige
.
Hej

Lycka till med det säger jag, se ex.vis på fisket som också är reglerat via EU direktiv.

Medianlönen i Sverige är 33 200 kronor, det är väl inte så lågt.

Mvh isan lover

Är övertygad om att dom är ganska unika. Menar du att dom betalar skatt för det över 12.500 vilket är gränsen för att det blir skattepliktigt ?
Dom har beställningar och säljer det mesta privat.
Efterfrågan är nog större än vad dom klarar av att plocka och att skattmasen skulle upptäcka svarta inkomster är mycket låg.

Kolla på Blocket om hur mycket annonser det brukar vara under säsongen.

Efterfrågan är nog större än vad dom klarar av att plocka och att skattmasen skulle upptäcka svarta inkomster är mycket låg.

Hej

Så vita arbeten utförda av Thailändare ska nu alltså ersättas med svartarbete av Svenskar, är det planen ?

Mvh isan lover

Hej

Lycka till med det säger jag, se ex.vis på fisket som också är reglerat via EU direktiv.

Medianlönen i Sverige är 33 200 kronor, det är väl inte så lågt.

Mvh isan lover
Löner i Sverige ligger lite mot mitten i Europa om man undantar östeuropeiska länder som inte är i kapp ännu.

Tar fisket in tillfälliga arbetare utanför EU och beviljar arbetstillstånd under länegränserna?

Hej

Så vita arbeten utförda av Thailändare ska nu alltså ersättas med svartarbete av Svenskar, är det planen ?

Mvh isan lover
Så har det alltid varit, jag plockade bär och fiskade och sålde svart tidigare.
Just thailändskor och filipinskor bosatta i Sverige är duktiga på att tjäna extra svarta inkomster.

Thailändare har ju kollektivavtal på 24k i en rutten och skum branch.

Löner i Sverige ligger lite mot mitten i Europa om man undantar östeuropeiska länder som inte är i kapp ännu.

Tar fisket in tillfälliga arbetare utanför EU och beviljar arbetstillstånd under länegränserna?
Hej

När det gäller bärplockning och bärindustrin som den här tråden handlar om så är det väl helt klart länderna öster om oss vi konkurrerar med och inte mellaneuropa.

Jag avsåg hur liten betydelse EU direktiv och kvotsystem har på länderna på andra sidan Östersjön, man beräknar att ca 50% går vid sidan om medans vi på svensk sida har fler som kontrollerar våra fiskare än som fiskar.

Mvh isan lover

Hej

När det gäller bärplockning och bärindustrin som den här tråden handlar om så är det väl helt klart länderna öster om oss vi konkurrerar med och inte mellaneuropa.

Jag avsåg hur liten betydelse EU direktiv och kvotsystem har på länderna på andra sidan Östersjön, man beräknar att ca 50% går vid sidan om medans vi på svensk sida har fler som kontrollerar våra fiskare än som fiskar.

Mvh isan lover
Jag kan bara tolka att du tycker att lönerna inom bärplockning är för höga och hotar branschens lönsamhet.

Jag behöver inte kolla på Blocket för att veta att det är precis så det ligger till !!!
Men det jag reagerade på var ju ditt tidigare inlägg där du skrev "Höj gränsen för skatt på bärplockning så kommer många svenskar i norrland att gå ut och tjäna extra pengar till en vintersemester" ett påståendet anser jag som trams. Min bestämda uppfattning om orsaken till att så lite svenskar ägnar sig åt bärplockning är inte skatteregler utan att man tycker att det är helt enkelt inte värt besväret, en del skulle kalla det lathet.

Jag behöver inte kolla på Blocket för att veta att det är precis så det ligger till !!!
Men det jag reagerade på var ju ditt tidigare inlägg där du skrev "Höj gränsen för skatt på bärplockning så kommer många svenskar i norrland att gå ut och tjäna extra pengar till en vintersemester" ett påståendet anser jag som trams. Min bestämda uppfattning om orsaken till att så lite svenskar ägnar sig åt bärplockning är inte skatteregler utan att man tycker att det är helt enkelt inte värt besväret, en del skulle kalla det lathet.
Ja men alla är inte lata.

Totalt plockas merparten av de svenska bären ändå av svenskar.
Dock de mesta för eget bruk.
Sylt på affären håller inte måttet när det gäller kvalitet.
Jag tror samtliga hushåll här plockar bär varje år.

Men med högre gräns kunde det stimulera några arbetslösa att röra på fläsket.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp