Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Att parter bryter mot avtalet har jag förstått men på vilket sätt menar du att själva avtalet strider mot arbetstidslagen ?
Du står alltså bakom ett kollektivavtal som möjliggör att att Thailändare tvingas jobba 16-18 timmar om dagen sju dagar i veckan och sen KANSKE få betalt i efterhand när de kommit hem....?

Det är solidaritet det!

Stolt och nöjd?

Skäms!

Du står alltså bakom ett kollektivavtal som möjliggör att att Thailändare tvingas jobba 16-18 timmar om dagen sju dagar i veckan och sen KANSKE få betalt i efterhand när de kommit hem....?

Det är solidaritet det!

Stolt och nöjd?

Skäms!
Var har jag skrivit det ? Svara på min enkla fråga istället för att häva ur dig en massa skit.

Var har jag skrivit det ? Svara på min enkla fråga istället för att häva ur dig en massa skit.
Ta avstånd från kollektivavtalet och kommunal.om du inte stödjer det!

Thailändarna lider, svälter, jobbar ihjäl sig och blir skuldsatta för resten av livet och du ska svar på skit frågor.......

Solidaritet? Finns det ?

Stolt och nöjd eller?

Nä, en finn jävel i Åsele har härja så kommun satt på'n handklovor :rolleyes:
Hej

Ja att skylla alla dessa år av missförhållanden inom bärbranschen på Thailändska bemanningsföretag och agenter håller inte, självklart är bärföretagen här minst lika skyldiga och i många fall är nog dessa företag och bemanningsföretag kumpaner.

Mvh isan lover

Hej

Ja att skylla alla dessa år av missförhållanden inom bärbranschen på Thailändska bemanningsföretag och agenter håller inte, självklart är bärföretagen här minst lika skyldiga och i många fall är nog dessa företag och bemanningsföretag kumpaner.

Mvh isan lover
Exakt och facket Kommunal som tecknat detta kollektivavtal som låter detta ske.

Alla bär skuld!

Det är en skam!

Eftersom Kommunal har tecknat ett kollektivavtal som inte följs borde dom ta ut bären i strejk.
Och sympatiåtgärder!

Inga transporter med Transportarbetareförbundet.

Inget bränsle med petroleum arbetarna.

Ingen post med SEKO.

Osv.

Halva Sverige står ju för fan still eftersom Elon Musk vill betala MER och BÄTTRE än kollektivavtalet. Men när det inte följs, ja då händer ingenting.

Heja Svenska modellen! Pissa på Thailändska bärplockare.

En stor skam för Sverige!

Och sympatiåtgärder!

Inga transporter med Transportarbetareförbundet.

Inget bränsle med petroleum arbetarna.

Ingen post med SEKO.

Osv.

Halva Sverige står ju för fan still eftersom Elon Musk vill betala MER och BÄTTRE än kollektivavtalet. Men när det inte följs, ja då händer ingenting.

Heja Svenska modellen! Pissa på Thailändska bärplockare.

En stor skam för Sverige!
Kommunal bär ett tungt lass.

Hej

Mvh isan lover
Ja och dessa företag i bärbranschen ska kollas upp före säsongen och innan några arbetstillstånd beviljas och inte efteråt.

Nu upptäcks bristerna först när plockarna är på väg hem.

Men vad gäller utbetalningar av lön, resor mm är det det thailändska bemanningsföretaget som sköter detta enligt avtalet.

Kommunal som ser sig som deras företrädare dyker nästan aldrig upp före mitten av augusti.

Nu har Migrationsverket aviserat hårdare bakgrundskontroll av de företag i Sverige och i Thailand som anställer och förmedlar plockare och det är ett första steg på något som inte skett innan på tio år.

Ta avstånd från kollektivavtalet och kommunal.om du inte stödjer det!

Thailändarna lider, svälter, jobbar ihjäl sig och blir skuldsatta för resten av livet och du ska svar på skit frågor.......

Solidaritet? Finns det ?

Stolt och nöjd eller?
Jag föraktar djupt båda de svenska och thailändska företagare som grovt utnyttjar och blåser dom thailändska bärplockarna på pengar och värdighet. Men jag anser även att om man tror att ett nytt avtal skulle få slut på detta vidriga beteende så är man mer än lovligt naiv. Det är inte pga dåligt avtal som vidrigheterna sker utan pga att företagare, både svenska och thailändska, inte håller sig till dom avtal som finns och kommer undan med att göra det.

Jag föraktar djupt båda de svenska och thailändska företagare som grovt utnyttjar och blåser dom thailändska bärplockarna på pengar och värdighet. Men jag anser även att om man tror att ett nytt avtal skulle få slut på detta vidriga beteende så är man mer än lovligt naiv. Det är inte pga dåligt avtal som vidrigheterna sker utan pga att företagare, både svenska och thailändska, inte håller sig till dom avtal som finns och kommer undan med att göra det.
Staten ska göra sitt för att stävja brott, och så ska Kommunal också göra. De har sanktionsmöjligheter att utnyttja, om de vill.

Inget ansvar vilar alltså på kommunal,facket som tecknat detta urusla kollektivavtal och stillasittande ser på när Thailändare utnyttjas i deras kollektivavtals namn.

Kommunal har all möjlighet att säga upp avtalet, stämma för avtalsbrott, varsla stridsåtgärder allt för att få stopp på denna människohandel, Human Trafficking, modern slavhandel som de sanktionerat genom kollektivavtal.

Men NEJ, både Du och Kommunal väljer att inte ta avstånd och inte agera för att få ett stopp.

Skäms på er och den svenska modellen!

Ta ev er era T-shirs med stolt och nöjd....

Inget ansvar vilar alltså på kommunal,facket som tecknat detta urusla kollektivavtal och stillasittande ser på när Thailändare utnyttjas i deras kollektivavtals namn.

Kommunal har all möjlighet att säga upp avtalet, stämma för avtalsbrott, varsla stridsåtgärder allt för att få stopp på denna människohandel, Human Trafficking, modern slavhandel som de sanktionerat genom kollektivavtal.

Men NEJ, både Du och Kommunal väljer att inte ta avstånd och inte agera för att få ett stopp.

Skäms på er och den svenska modellen!

Ta ev er era T-shirs med stolt och nöjd....
Kanske jag minns fel men är det inte du som brukar anklaga andra för att inte kunna skilja på sak och person i en diskussion ?

Kanske jag minns fel men är det inte du som brukar anklaga andra för att inte kunna skilja på sak och person i en diskussion ?
Jag diskuterar SAK.

Du tar inte avstånd från avtalet, i SAK. En SAK fråga.

Person skulle vara att att man säger att någon exvis är idiot för att man inte tar avstånd.

Förra året ville Svenska Ambassaden vägra utfärda arbetstillstånd för bärplockarna men dom vart överkörda på order uppifrån, en av anledningarna till att denna tragiska hantering aldrig tar slut

Förra året ville Svenska Ambassaden vägra utfärda arbetstillstånd för bärplockarna men dom vart överkörda på order uppifrån, en av anledningarna till att denna tragiska hantering aldrig tar slut
Finns det kollektivavtal så ska de inte vägra arbetstillstånd.

Kommunal kan stoppa slavhandelen bara genom genom att säga upp kollektivavtalet.

Men så länge der och deras anhängare stödjer denna exploateringen så gör de inget.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp