Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Ja plockarna ska ha anställningsavtal direkt av de bärföretag som är verksamma i Sverige.

Tyvärr är flera av dessa företag registrerade i andra länder och har dunkla ägarförhållanden.

Det är en sjuk branch som borde göra ett omtag och modernt slaveri är en skam.
Hej

Ja en direkt och tidsbestämd anställning där kollektivavtal upprättas borde vara den enda möjligheten för Svenska företag att ta hit utländska bärplockare.

Mvh isan lover

Hej

Det påståendet får du gärna styrka med länkar och fakta, själv har jag via plockarna själva, media, polis och facket en helt annan bild av hur facket agerar gällande bärplockarna.

Mvh isan lover
Styrka?

Lägg gärna ut nåt där kommunal ser till att thailändare får de vilkor de har rätt till.

Denna diskussion hade inte funnits om de hade fått vad de har rätt till enligt avtalet.

Något som tyvärr med all önskvärd tydlighet har framgått.

Tråkigt att facket ska hålla en rutten branch om ryggen genom att se till att detta kan fortgå.

Säg upp hittepå avtalet som inte efterlevs så stoppas människohandeln. Kan inte facket sätta ner foten för utnyttjandet så får regeringen göra det, som i finland.

Hej

Ja en direkt och tidsbestämd anställning där kollektivavtal upprättas borde vara den enda möjligheten för Svenska företag att ta hit utländska bärplockare.

Mvh isan lover
Bärplockare HAR kollektivavtal, kommunal har tecknat det!

Läs lite längre upp i tråden om du missade det.

Endast ca: 30 thailändare av runt 6000 (0,5 procent) bärplockare är medlemmar i kommunal trots att dom erbjuds tillfälligt medlemskap. Dessutom råder det en tystnadskultur så att skylla allt elände på kommunal som jag antar bara kan företräda sina medlemmar i konflikter är lite väl magstark kan jag tycka. Migrationsverket, polisen och kommunerna är exempel på myndigheter som borde skärpa till sig när det gäller denna soppa.

Bärplockare HAR kollektivavtal, kommunal har tecknat det!

Läs lite längre upp i tråden om du missade det.
Hej

Du har nog missat att svenska företag kringgår kollektivavtalen genom att anställa plockare via bemanningsföretag i Thailand, vare sig svenska myndigheter eller fackförbund har ju några direkta möjligheter att agera i Thailand där bemanningsföretagen är baserade.

Det är därför både jsg och kurant är inne på att den möjligheten borde stoppas och dom Svenska företagen tvingas att anställa bärplockarna direkt och med ett kollektivavtal.

Mvh isan lover

Va?

Hur blir man "kollektivt anställd" ? Anställs en hel grupp då? Ett kollektiv.
Jag skrev fel. menade naturligtvis kollektivanställda, vilket betyder att man arbetar under ett avtal vanligtvis tecknat mellan SAF och LO. Det var helt säkert många år sen Löven arbetade under ett sådant avtal. Ber 1000 gånger om ursäkt för att min felskrivning orsakade dig detta missförstånd.

Jag skrev fel. menade naturligtvis kollektivanställda, vilket betyder att man arbetar under ett avtal vanligtvis tecknat mellan SAF och LO. Det var helt säkert många år sen Löven arbetade under ett sådant avtal. Ber 1000 gånger om ursäkt för att min felskrivning orsakade dig detta missförstånd.
Men varför ska bolaget det Löfven arbetar in ha ett kollektivavtal.? Det är jätte viktig ju.

LO organiserar 14 förbund de åt finns många andra.

Hej

Du har nog missat att svenska företag kringgår kollektivavtalen genom att anställa plockare via bemanningsföretag i Thailand, vare sig svenska myndigheter eller fackförbund har ju några direkta möjligheter att agera i Thailand där bemanningsföretagen är baserade.

Det är därför både jsg och kurant är inne på att den möjligheten borde stoppas och dom Svenska företagen tvingas att anställa bärplockarna direkt och med ett kollektivavtal.

Mvh isan lover
Anledningen tll att bärplockare kan komma hit nu är att det finns ett kollektivavtal. Som inte efterlevs och kommunal gör inget.

Kommunal kan stoppas människohandeln imorgon genom att säga upp avtalet. Men istället så tittar de på när Thailändare utnyttjas och skuldsätts för livet, är det Solidaritet? Jag bara frågar........

Hej

Mvh isan lover
Och då blir det för dyrt att använda sig av den arbetskraften.

Hej

Ja fast det borde vara det enda alternativet, man ska inte kunna kringgå svenska lagar och regler på arbetsmarknaden genom att använda sig av utländska bemanningsföretag.

Mvh isan lover
Säger kommunal upp kollektivavtal så kan man inte kringgå nåt då stoppas utnyttjandet och människohandel med Thailändare i Sverige.

Men de väljer att stillasittande titta på.......

Säger kommunal upp kollektivavtal så kan man inte kringgå nåt då stoppas utnyttjandet och människohandel med Thailändare i Sverige.

Men de väljer att stillasittande titta på.......
Hej

Så du menar att anställningsvillkoren för Thailändarna skulle bli bättre utan kollektivavtal ?

Mvh isan lover

Hej

Så du menar att anställningsvillkoren för Thailändarna skulle bli bättre utan kollektivavtal ?

Mvh isan lover
Så du menar att det fungerar nu när kommunal har tecknat kollektivavtal och TITTAR PÅ medans Thailändare utsätt för trafficking människohandel och återvänder skuld satta för livet?

Kommunal kan stoppa detta, med ett pennstreck, Solidaritet.......?

Hej

Mvh isan lover
Vilken arbetsgivarorganisation ska ett fackförbund teckna kollektivavtal med?
Det är ingen kommunal verksamhet utan kanske Handels eller LRF är mer passande.

Jag har aldrig nämnt att det ska finnas kollektivavtal och att bärplockare ska vara organiserade via medlemskap.
Det handlar om tillfällig anställning i högst några månader.

Bara att dom ska vara anställda direkt av bärföretagen även om dom har sitt säte i skatteparadis med dotterbolag i Baltikum.

Till och med Statens bemanningsföretag Lernina skulle fungera.

Hej

Som vanligt så är det systemet med bemanningsföretag som utnyttjas för att kringgå lagar och regler i Sverige, det är ju samma inom byggbranschen, det enklaste och bästa vore naturligtvis att förbjuda den typen av upplägg och kräva att dom svenska företag som vill ta hit utländska bärplockare tvingas anställa dessa själva och teckna ett kollektivavtal.
Det hade varit ett bättre alternativ för både bärplockarna och bärindustrin än att hindra bärplockarna att komma hit.

Mvh isan lover

Det hade varit vettigare att sådana saker sköts via släkt och vän.
”Organiserad” bärplockning tror jag inte fungerar, även om det inte är hela branschen som suger.
Däremot har man tydligen varit väldigt noga med att inte godkänna besöksvisum för väldigt många släktingar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp