Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Vilken arbetsgivarorganisation ska ett fackförbund teckna kollektivavtal med?
Det är ingen kommunal verksamhet utan kanske Handels eller LRF är mer passande.

Jag har aldrig nämnt att det ska finnas kollektivavtal och att bärplockare ska vara organiserade via medlemskap.
Det handlar om tillfällig anställning i högst några månader.

Bara att dom ska vara anställda direkt av bärföretagen även om dom har sitt säte i skatteparadis med dotterbolag i Baltikum.

Till och med Statens bemanningsföretag Lernina skulle fungera.
Hej

Det finns mig veterligen inget fackförbund för just bärplockare, det tror jag var anledningen till att Kommunal engagerade sig för dom utländska bärplockarna, i avsaknad av ett specifikt fackförbund kunde man ju tänka sig att Kommunal kunde utförda tillfälliga medlemskap för att kunna tillvarata deras rättigheter och för att kunna driva rättsfall där plockare har lurats och utnyttjas av sina arbetsgivare.

Utan en koppling till Svenska kollektivavtal och fackförbund finns det ingen möjlighet att kontrollera och följa upp att dom lagar och regler som gäller på svensk arbetsmarknad följs av företagen i bärbranschen, plockarna har då inte heller möjlighet att få rättshjälp när dom ex.vis inte får ut sin lön, kvarteras in i mögliga kalla och utdömda boenden eller helt enkelt dumpas utan möjlighet att ta sig hem igen.

Så för min del är det helt självklart att bärplockarna för att undvika problem av den här typen enbart borde få anställas av Svenska företag med ett upprättat kollektivavtal som säkerställer plockarnas rättigheter och möjligheter till rättshjälp vid en tvist eller bedrägeri.

Mvh isan lover

Det hade varit vettigare att sådana saker sköts via släkt och vän.
”Organiserad” bärplockning tror jag inte fungerar, även om det inte är hela branschen som suger.
Däremot har man tydligen varit väldigt noga med att inte godkänna besöksvisum för väldigt många släktingar.
Hej

Ja den möjligheten förstår jag personligen inte alls varför man tog bort, problem fanns säkert med detta också i vissa fall men dom var knappast så omfattande och allvarliga som när bärbranschen själva får hantera bärplockarna.

Mvh isan lover

i avsaknad av ett specifikt fackförbund kunde man ju tänka sig att Kommunal kunde utförda tillfälliga medlemskap för att kunna tillvarata deras rättigheter och för att kunna driva rättsfall där plockare har lurats och utnyttjas av sina arbetsgivare.
Arbetskraftsmigranter som jobbar i Sverige en kortare tid har möjlighet att bli tillfälligt medlemmar i Kommunal, vilket ger Kommunal möjlighet att företräda dem vid tvister med arbetsgivare. Det är dock mycket ovanligt att bärplockare blir medlemmar i Kommunal.

Under 2022 blev nära 6 600 personer beviljade ett arbetstillstånd för arbete som bärplockare och plantörer och av dem hade hälften ett arbetstillstånd för året innan (samma yrkeskategori). Trots att många återkommer till Sverige, och känner till riskerna med resan, var det endast 30 personer som förra året valde att bli tillfälliga medlemmar i Kommunal.

Arbetskraftsmigranter som jobbar i Sverige en kortare tid har möjlighet att bli tillfälligt medlemmar i Kommunal, vilket ger Kommunal möjlighet att företräda dem vid tvister med arbetsgivare. Det är dock mycket ovanligt att bärplockare blir medlemmar i Kommunal.

Under 2022 blev nära 6 600 personer beviljade ett arbetstillstånd för arbete som bärplockare och plantörer och av dem hade hälften ett arbetstillstånd för året innan (samma yrkeskategori). Trots att många återkommer till Sverige, och känner till riskerna med resan, var det endast 30 personer som förra året valde att bli tillfälliga medlemmar i Kommunal.

Hej

Ja det är ju bra men tragiskt att bara 30 av dessa närmare 6000 plockare tecknade ett tillfälligt medlemskap, det betydde ju att ca 99% saknade rätt till juridisk hjälp och möjlighet att klaga om dom lurades eller utnyttjades av sin arbetsgivare.

Mvh isan lover

Nja, bärplockare är inte anställda av bärföretagen i Sverige utan av olika thailändska bemanningsföretag.

Bemanningsföretagen i Thailand har ett avtal med plockarna och ett annat bättre man visar upp för svenska Migrationsverket när man söker tillfälliga arbetstillstånd.

Löner betalas av det thailändska bemanningsföretag plockarna är anställda av med avdrag för boende, resor mm, enligt det thailändska anställningsavtalen.

En soppa som kollektivavtal i Sverige inte rår på.
Jo men om plockarnas minimilön höjs oavsett vem som betalar den så kommer ju bärföretagen att hämta hem ”förlusten” på annat sätt. Vad kost och logi plus transportmedel kostar finns väl ingen gräns för?

Hej

Det påståendet får du gärna styrka med länkar och fakta, själv har jag via plockarna själva, media, polis och facket en helt annan bild av hur facket agerar gällande bärplockarna.

Mvh isan lover
Jag har härbärgerat bärplockar som i alla fall den gången fick bra stöd av facket. Jag har själv aldrig gillat eller för den delen varit fackansluten men den här gången gjorde dom nytta i alla fall.

Wow, vem kunde anat det.

/ SatanG
Fantastisk tolkning av mitt inlägg, kanske det var för långt eller nåt.

/ SatanG
Det stämmer inte, det finns inget som heter kollektivt anställda.

Fritz, eller nån annan, har ännu inte kunnat svara på;

1. Vilka anställda gäller kollektivavtal för?
2. Vilka företag behöver inte kollektivavtal?

Löfven är med i facket så det har vi rätt ut. Om det nu skulle spela nån roll.....

Hej

Ja det är ju bra men tragiskt att bara 30 av dessa närmare 6000 plockare tecknade ett tillfälligt medlemskap, det betydde ju att ca 99% saknade rätt till juridisk hjälp och möjlighet att klaga om dom lurades eller utnyttjades av sin arbetsgivare.

Mvh isan lover
Jo, alla 6 000 thailändarna hade fått vad de har rätt till bara de betalade avgiften för fack tidningen och till kommunals porrklubb på Sveavägen.

Det MÅSTE vara problemet, att de inte betalade fack avgiften.......

Jo, alla 6 000 thailändarna hade fått vad de har rätt till bara de betalade avgiften för fack tidningen och till kommunals porrklubb på Sveavägen.

Den avgiften kommer dom aldrig att vilja betala, den är troligtvis för hög och dessa människor har säkerligen ännu lägre tilltro än vad tex vi svenskar har.

Hej

Så är det naturligtvis, man kan ju inte få den trygghet och rätt till rätthjälp som ett medlemskap ger utan att vara medlem.

Mvh isan lover

Minns inte vilket fack det var. Det uppstod en tvist och plockarna fick sparken på studs. Facket såg till att dom åtminstone fick lön för redan utfört arbete. Kost och logi stod jag för tills dom reste hem. Några var släktingar till min fru.
När jag tänker efter så kanske det inte var folk från facket jag pratade med, det kanske var från kommunen. Som sagt många år sedan så kommer inte ihåg detaljerna.
Blev glad att någon var villig att hjälpa dom i alla fall.

Hej

Mitt råd till nyanlända Thailändskor har alltid varit att gå med i facket så fort dom får sitt första jobb även om det bara är tillfälligt eller ett säsongsarbete, det är oftast som nyanländ med tillfällig anställning ifrån småföretagare som riskerna för att hamna i konflikt med arbetsgivaren är som störst, att då ha någon att vända sig till och få hjälp är oerhört viktigt.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Ska facket vara till någon hjälp ska dom finnas på plats under själva rekryteringen och visa upp sig första dagen som en introduktion av nyanställda och inte vänta till veckan innan anställningen upphör och dom reser hem.

När arbetsgivaren dessutom inte finns i Sverige kan ingen ombudsman företräda dom.

Hur är det i andra branscher med säsongsanställning och kort tid.
I gruppen finns allt från att skörda frukt, grönsaker till svetsare, idrottsmän och musiker.

Regelverket måste vara samma.

Ska facket vara till någon hjälp ska dom finnas på plats under själva rekryteringen och visa upp sig första dagen som en introduktion av nyanställda och inte vänta till veckan innan anställningen upphör och dom reser hem.

När arbetsgivaren dessutom inte finns i Sverige kan ingen ombudsman företräda dom.

Hur är det i andra branscher med säsongsanställning och kort tid.
I gruppen finns allt från att skörda frukt, grönsaker till svetsare, idrottsmän och musiker.

Regelverket måste vara samma.
Hej

Det klart bästa vore om alla utländska säsongsarbetare vore anställda direkt av svenska företag och omfattades av kollektivavtal, personligen såg jag ju helst också att dom hade tecknat ett tillfälligt medlemskap i Kommunal som erbjuder detta, först då får ju arbetsgivaren en motpart som kan bevaka den anställdes rättigheter och företräda den anställde både juridiskt och på lokal nivå.

Jag tror tyvärr att dom flesta med tillfälliga anställningar är i så stort behov av varenda krona att dom struntar i fackligt medlemsskap om dom ens ver om att möjligheten finns.

På min tid var facket ute redan i skolorna och informerade om hur viktigt det var att ansluta sig fackligt, man borde nog göra det samma med bärplockarna och vara med på plats när dom kommer.

Mvh isan lover

Hej

Så är det naturligtvis, man kan ju inte få den trygghet och rätt till rätthjälp som ett medlemskap ger utan att vara medlem.

Mvh isan lover
Det är Solidaritet med ett brödrar folk som lider av lever på ulands nivå lider av analfabetism och kommer hit för att kunna överleva! De förstår inte vad de missar genom att inte betala för fack tidningen och porrklubb och facket skiter i dem o pissar på dem.

Konstigt att medlemmarna minskar.......

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp