Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

så du menar att alla bär dom plockar betalar alla omkostnader?? biljetter, boende, mat, bränsle ,bil, mm å ändå blir det en årslön över (i Thailand)och då är dom skuldfri när dom åker hem(inga lån till biljetter mm) iså fall är det mycket bra och plocka bär i Sverige som du målar upp det..
Hej

Ja en srbetsam bybo kan uppenbarligen tjäna lika mycket på en säsongs bärplockning i Sverige som på ett helt års arbete i Isaan under förursättning stt det är ett bra bär år. Men dom gör ju å andra sidan väldigt långa arbetsdagar i skogen 7 dagar i veckan under den här perioden.

Kom ihåg att lönerna är så låga som 300 baht om dagen och att man kanske inte ens har jobb alla dagar.

Sen tror jag att det fungerar väldigt olika beroende på var och hos vem plockaren hamnar. Det finns ju både bra och dåliga arbetsgivare även i den här branschen.

Men för en del slutar det inte så här och det är ju dessa vi får läsa om i tidningen och som uppmärksammas på TV.

Mvh isan lover

Hej

Ja en bybo kan uppenbarligen tjäna lika mycket på en säsongs bärplockning i Sverige som på ett helt års arbete i Isaan. Men dom gör ju å andra sidan väldigt långa arbetsdagar i skogen 7 dagar i veckan under den här perioden.

Kom ihåg att lönerna är så låga som 300 baht om dagen och att man kanske inte ens har jobb alla dagar.

Sen tror jag att det fungerar väldigt olika beroende på var och hos vem plockaren hamnar. Det finns ju både bra och dåliga arbetsgivare även i den här branschen.

Mvh isan lover
Hej

Ja en bybo kan uppenbarligen tjäna lika mycket på en säsongs bärplockning i Sverige som på ett helt års arbete i Isaan. Men dom gör ju å andra sidan väldigt långa arbetsdagar i skogen 7 dagar i veckan under den här perioden.

Men för en del slutar det inte så här och det är ju dessa vi får läsa om i tidningen och som uppm

Hej

Ja en srbetsam bybo kan uppenbarligen tjäna lika mycket på en säsongs bärplockning i Sverige som på ett helt års arbete i Isaan under förursättning stt det är ett bra bär år. Men dom gör ju å andra sidan väldigt långa arbetsdagar i skogen 7 dagar i veckan under den här perioden.

Men för en del slutar det inte så här och det är ju dessa vi får läsa om i tidningen och som uppmärksammas på TV.

Mvh isan lover
jadå förstår jag ej varför migrationsverket ger avslag? när du säger att det är så lukrativt att plocka bär

Hej

Mvh isan lover
Ska man se till fattigdom och vilka som behöver dessa inkomster bäst så kommer nu chansen för ännu fattigare bönder och daglönare att få komma till Sverige och tjäna årslöner.

Inkomsterna i Laos, Kambodja, Filippinerna och Vietnam är väl hälften av thailändare får per dag.

Nu är det bara att bärbranchen själv rättar till allt det som är fel så kommer 4-5000 att få beviljat arbetstillstånd.

Ska man se till fattigdom och vilka som behöver dessa inkomster bäst så kommer nu chansen för ännu fattigare bönder och daglönare att få komma till Sverige och tjäna årslöner.

Inkomsterna i Laos, Kambodja, Filippinerna och Vietnam är väl hälften av thailändare får per dag.

Nu är det bara att bärbranchen själv rättar till allt det som är fel så kommer 4-5000 att få beviljat arbetstillstånd.
Hej

Om inte Thailändarna tillåts komma hit är det väl knappast troligt att plockare från Laos, Kambodja, Filippinerna och Vietnam får göra det heller.

Mvh isan lover

Bärföretagen kommer att hitta alternativ till thailändska plockare.
Enkelt att ta plockare in från tex Rumänien, Bulgarien.
Även thai och andra asiater med uppehållstillstånd i grannländerna kommer.

När säsongen är över kanske dom fått in tillräckligt.

Hej

Om inte Thailändarna tillåts komma hit är det väl knappast troligt att plockare från Laos, Kambodja, Filippinerna och Vietnam får göra det heller.

Mvh isan lover
Det är upp till bärföretagen att bli godkända så kan dom välja själva vilka dom vill anställa.

Tidigare att bara thailändska bemanningsföretag hade monopol är borta.

Nu är det de svenska företagen som är arbetsgivare och det är en klar förbättring.

Många av företagen har inte gjort någon förbättring och fyller inte kraven.

Bärföretagen kommer att hitta alternativ till thailändska plockare.
Enkelt att ta plockare in från tex Rumänien, Bulgarien.
Även thai och andra asiater med uppehållstillstånd i grannländerna kommer.

När säsongen är över kanske dom fått in tillräckligt.
Hej

Ja fattiga från f.d öststater är väl det enda alternativet till Thailändare.

Mvh isan lover

Hej

Ja fattiga från f.d öststater är väl det enda alternativet till Thailändare.

Mvh isan lover
Det tror jag inte.
Men dom har fördelen att resa hit själva och behöver inte arbetstillstånd eller avtal att följa.
Bo i tält eller husvagn.

Många fattiga från fd öststaterna väljer nog att jobba i närheten med att plocka gurka, tomater, potatis mm.

Billig arbetskraft är välkomna i hela EU.

Nu ska vi inte glömma studenter som gärna behöver fylla på plånboken.

Det tror jag inte.
Men dom har fördelen att resa hit själva och behöver inte arbetstillstånd eller avtal att följa.
Bo i tält eller husvagn.

Många fattiga från fd öststaterna väljer nog att jobba i närheten med att plocka gurka, tomater, potatis mm.

Billig arbetskraft är välkomna i hela EU.

Nu ska vi inte glömma studenter som gärna behöver fylla på plånboken.
Hej

Läste att ca 2.5 mijoner Finländare plockar bär i skogarna men att det mesta är för eget bruk. Så nästan all kommersiell plockning utförs av utländska plockare.

Mvh isan lover

Hej

Läste att ca 2.5 mijoner Finländare plockar bär i skogarna men att det mesta är för eget bruk. Så nästan all kommersiell plockning utförs av utländska plockare.

Mvh isan lover
Ingen skillnad i Sverige, många miljoner plockar för eget bruk och tycker att det är trevligt.

Finland har exakt samma regler i år som Sverige.
Några bärföretag i Finland har fått näringsförbud

Från och med 2025 måste utländska bärplockare i Finland anställas som säsongsarbetare för att få plocka bär. Tidigare kunde de komma med turistvisum men nu krävs ett anställningsförhållande. Detta är en del av regeringens åtgärder för att förbättra utländska bärplockares arbetsförhållanden.

Förrutom Thailand har ansökningar också lämnats in i Vietnam, Nepal och Indien.

Eget bruk är ganska mycket, speciellt när man är 2,5 miljoner som plockar.
Det brukar gå åt en hel del bär även hemma hos oss, men det inhandlas svart
Hej

Det verkar ändå inte leda till att särskilt många fler procent av bären plockas av dessa 2.5 miljoner privata plockarare. Så situationen är väldigt lik den i Sverige där 95% blir kvar i skogen medans 90% blir kvar i skogen i Finland.

”Från finska Naturresursinstitutet berättar man att ca hälften av alla finländare, 2,5 miljoner människor, plockar hem bär från skog och mark. Dock utgör mängden plockade bär i Finland endast en tiondel av hela skörden. Och av allt som tas till vara plockas 90 procent av professionella bärplockare. Resten av bären blir kvar i skogen.”

Mvh isan lover

Hej

Det verkar ändå inte leda till att särskilt många fler procent av bären plockas av dessa 2.5 miljoner privata plockarare. Så situationen är väldigt lik den i Sverige där 95% blir kvar i skogen medans 90% blir kvar i skogen i Finland.

”Från finska Naturresursinstitutet berättar man att ca hälften av alla finländare, 2,5 miljoner människor, plockar hem bär från skog och mark. Dock utgör mängden plockade bär i Finland endast en tiondel av hela skörden. Och av allt som tas till vara plockas 90 procent av professionella bärplockare. Resten av bären blir kvar i skogen.”

Mvh isan lover
Skulle 10% mer bär plockas upp i våra skogar skulle priserna rasa samman och allt kollapsa.

Priserna på sylt och saft är förhållandevis en liten utgift för hushållen jämfört med mejeriprodukter som rusat i pris.

Bären i skogen är en del av naturen och inte enbart människors resurser.

Hej

För en som normalt tjänar ca 300 baht om dagen hemma om han har tur att få jobb så kan det nog vara lukrativt.

Mvh isan lover
Min frus släktingar var här och plocka
3 år i rad, 12 - 13 år sen den som var
duktigast skickade jag ned ca 45 tusen
ok dom hade inte mera utgifter än till mat och bränsle till bilen. Jag skulle tro att nån 8 tim dag skulle dom inte
varit intreserade av dom kom för att
jobba och pengarna

Min frus släktingar var här och plocka
3 år i rad, 12 - 13 år sen den som var
duktigast skickade jag ned ca 45 tusen
ok dom hade inte mera utgifter än till mat och bränsle till bilen. Jag skulle tro att nån 8 tim dag skulle dom inte
varit intreserade av dom kom för att
jobba och pengarna
Den som plocka mest en dag kom hem med 120 kg och var 3 dag körde jag 1 ton till uppköparen, dom var 4 st
gamla mamman var med ett år, dj vad
ivrig hon var, ut i skogen och jobba, nu

Den som plocka mest en dag kom hem med 120 kg och var 3 dag körde jag 1 ton till uppköparen, dom var 4 st
gamla mamman var med ett år, dj vad
ivrig hon var, ut i skogen och jobba, nu

Jag tycker att det fungerar bäst när plockning sker inom släkten. Inga hyror och annat trams där folk blir blåsta.
Sedan finns det troligtvis en del som även blåser sina släktingar, men det är nog få.

Jag ser inte att någon större skada sker om man bjuder in familj och låter dessa plocka.
Däremot så tycker väl IL att det ska betalas skatt och helst även arbetsgivaravgift.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp