Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Tycker inte att jag ser det i min omgivning men försäljningen av skräpmat av ren bekvämlighet oroar.
Det får hälsoeffekter för många.

Kanske mest ett problem i städer än på landsbygden där man är aktivare.
Glöm inte uppfostran och miljö.
Föräldrar påverkar mycket.
Så kan det vara men jag ser det runt omkring där jag rör mig.

Hej

Det var kul att höra, för i övriga Sverige är för lite fysisk aktivitet bland barn och ungdomar ett stort problem som antas komma att påverka folkhälsan negativt, det tillbringas alldeles för mycket tid stillasittande, nästan all ledig och vaken tid läggs på internet, spel och sociala medier, t.o.m i skolan har man dragit ned på idrotten och har numera även något som heter teoretisk idrott,

Mvh isan lover
Umeå har utnämnts till Sveriges bästa idrottsstad 2018, 2020 och 2021. Staden har en stark historik inom rankingen och har hamnat på pallen sex år i rad.

Så ser det givetvis inte ut överallt.

Hej

Det märks att du inte vistas bland och med svenska ungdomar, det är alldeles för många som sitter still, rör sig för lite, äter fel, är överviktiga och som drabbas av sjukdomar och har en hälsa som påminner om den äldre delen av befolkningen.

Mvh isan lover
Man ät krabba på på båda ställen så sjuksymtomen sitt i nå ane syndrom...;)

Hej

Så ser jag det också, att privatpersoner plockar bär som hobby är inget som kan ersätta proffsplockare som leverar storskaligt till bärindustrin.

Mvh isan lover
Proffsplockare ska ha anständigt betalt. Att lönedumpa och importera arbetskraft från U-länder som inte har annat val än att utföra "slavarbete" är inte lösningen. Priserna på bär får väl gå upp. I ingen annan bransch skulle det aktivt lobbas för detta (om man inte är plantageägare själv....).

Otroligt förvånad att en betongsosse låter som en plantageägare fån förr (eller kanske inte så förvånad....)....

Proffsplockare ska ha anständigt betalt. Att lönedumpa och importera arbetskraft från U-länder som inte har annat val än att utföra "slavarbete" är inte lösningen. Priserna på bär får väl gå upp. I ingen annan bransch skulle det aktivt lobbas för detta (om man inte är plantageägare själv....).

Otroligt förvånad att en betongsosse låter som en plantageägare fån förr (eller kanske inte så förvånad....)....
Hej

Det märks att du inte är en företagare, marknaden sätter priserna och det inom EU.

Mvh isan lover

Hej

Det märks att du inte är en företagare, marknaden sätter priserna och det inom EU.

Mvh isan lover
Knepigt att du som fd fackombud inte vet att man kan sätta marknaden ur spel. Ett sätt att göra det på är att inte följa spelreglerna. Vilket bärföretagen gör när de lurar de thailändska bärplockarna på pengar, genom att ge dom sämre vilkor än andra.

Knepigt att du som fd fackombud inte vet att man kan sätta marknaden ur spel. Ett sätt att göra det på är att inte följa spelreglerna. Vilket bärföretagen gör när de lurar de thailändska bärplockarna på pengar, genom att ge dom sämre vilkor än andra.
Hej

Jag är inte på bärföretagens sida, jag förmedlar bara nyheter i ämnet som passar i tråden och konstaterar fakta.

Personligen är jag för att privatperoner skulle få bjuda hit Thailändska släktingar att plocka bär och svamp.

Mvh isan lover

Hej

Ja i nuöäget och det är ju fullständigt idiotiskt.

Släkten skulle naturligtvis kunns hälsa på som göster, bo och äta gratis och tjäna lite under besöket.

Mvh isan lover
Givetvis gäller även andra typer av skattefria sysslor som släktingar kan utföra under besöket med fritt boende som ersättning.

Det är faktiskt inte idiotiskt att neka ta hit släktingar och fungera själv som bemanningsföretag.

Inte att glömma alla skatter staten förlorar.

Kolla med din revisor...

Hej

Mvh isan lover
I alla andra branscher (sjukskötersor etc) är du oerhört högljudd om att om lönen inte är tillräcklig så får det vara.

Men i bärbranschen är du helt plötsligt plantageägare och hyllar marknadens svältlöner. Västkustens GP strikes again......

Om vi behöver importera "slavar" (folk som gör vad som helst för pengar för att de inte har nåt val), så är det fel. Det borde ju även du fatta.

Bären får helt enkelt vara kvar i skogen, eller köpas från Estland (eller liknande). Sverige är inget plantageägarland.

Givetvis gäller även andra typer av skattefria sysslor som släktingar kan utföra under besöket med fritt boende som ersättning.

Det är faktiskt inte idiotiskt att neka ta hit släktingar och fungera själv som bemanningsföretag.

Inte att glömma alla skatter staten förlorar.

Kolla med din revisor...
Skattesmitning på hög nivå. GP levererar igen.

Fattar inte varför han kallar sig sosse, när det gäller han själv och sina nära är han ju oerhört kapitalistisk och girig. Då faller alla krav på dräglig arbetsmiljö och lön.

Mammon rockar.....

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp