Polisens nationella operativa avdelning har slagit till mot ett ledande företag inom bärbranschen. Misstankarna rör bland annat grovt givande av muta, kan Di avslöja. Samtidigt ska gripanden ha skett i Thailand. ”Jag kommenterar inte en pågående förundersökning”, säger korruptionsåklagare...
www.di.se
Polisens nationella operativa avdelning har slagit till mot ett ledande företag inom bärbranschen. Misstankarna rör bland annat grovt givande av muta, kan Di avslöja. Samtidigt ska gripanden ha skett i Thailand.
”Jag kommenterar inte en pågående förundersökning”, säger korruptionsåklagare Staffan Edlund, som uppges vara på plats i Bangkok
Ett stort antal poliser och annan personal deltog under fredagsmorgonen i en större insats mot ett bärföretag i Mellansverige. Insatsen har planerats under en längre tid och omgärdas av hög sekretess.
”Jag kan inte säga någonting alls”, svarar chefsåklagare Staffan Edlund som leder förundersökningen.
Staffan Edlund tjänstgör vid Riksenheten mot korruption och enligt Di:s kartläggning rör ärendet misstänkta mutor. Diarieuppgifter hos Åklagarmyndigheten och Domstolsverket visar att den aktuella förundersökningen inleddes under 2023 och fick rubriceringen ”medhjälp till grovt givande av muta”. Obekräftad information pekar bland annat på att felaktiga arbetstillstånd ska ha utfärdats.
I takt med att utredningen vuxit ska pengaströmmar ha spårats till Thailand. Enligt Di:s källor är det också här som chefsåklagare Staffan Edlund befinner sig när han under fredagen pratar med Di.
”Jag lämnar inga kommentarer till vad jag gör eller så just nu. Du får dra dina slutsatser”, säger han till Di:s reporter.
Även svensk polispersonal ska vara på plats i Bangkok för att bistå thailändska kolleger i samband med gripanden av misstänkta. Besöket har föregåtts av kontakter på hög diplomatisk nivå och svenska ambassaden i Thailand har en viktig roll i samarbetet, enligt Di:s källor.
”Du får vända dig till UD:s presstjänst i Stockholm”, säger en tjänsteman på Sveriges ambassad i Bangkok till Di.
Inte heller Utrikesdepartementet har hittills lämnat några kommentarer.
”Tack för ditt mejl. UD:s presstjänst återkommer så snart vi kan”, lyder det meddelande som Di mottog tidigt på fredagsmorgonen.
Omfattande beslag ska ha skett under razzian mot företaget i Mellansverige. Däremot väntas inget svenskt gripande i nuläget. Di har sökt företagets ägare utan framgång.