skulle någon ev kunna översätta denna text?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
W

whitepointer67

Gäst
Instegsjobb - en möjlighet för arbetsgivare och nyanlända invandrare
Nyanländ kompetens är en delvis outnyttjad källa av kunskaper och erfarenheter. Instegsjobb bygger på idén att den kompetensen snabbare ska bli tillgänglig.

Att få ett instegsjobb är också en möjlighet för den nyinflyttade att snabbare lära sig språket. Den som fått uppehållstillstånd under de senaste 36 månaderna kan få ett Instegsjobb.

Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer en nyanländ invandrare kan få 75 procent av lönen i bidrag, dock max 750 kronor per dag.

Anställningen ska vara kopplad till svenska för invandrare, sfi, så att den anställde får kombinera teori med den praktiska språkträning ett arbete innebär.

Jobbet kan vara på heltid, deltid, tillsvidareanställning, provanställning eller visstidsanställning.

Arbetsförmedlingen har fått i uppdrag av regeringen att informera och hjälpa arbetsgivare och arbetssökande att hitta varandra.

Jag har börjat översätta den här texten men är inte riktigt klar.
Jag skriver den i Word och kan naturligtvis klistra in den direkt i forumet, men om du vill kan jag bifoga översättningen direkt till dig. Jag vet inte om jag kan göra det till din Chaimaiadress eller om jag ska skicka till din privata mail. Jag tänker ändå sätta in den på Chaimai också om någon annan är intresserad.
Mvh
John-Lennart

:) Man tackar ödmjukast, blir väl bra om du lägger in den på sidan. Tack!

Hej, Här kommer översättningen om instegsjobb. Ett bra initiativ av dig. Jag är SFI-lärare och har flera elever, bl.a. thailändska som har instegsjobb och det funkar bra.
Mvh
John-Lennart
PS! Årerigen inbjuder jag personer som har thai till modersmål att ge synpunkter på översättningen.

Instegsjobb (งานก้าวแรก) เป็นโอกาสดี ทั้งสำหรับนายจ้างและ ทั้งสำหรับคนต่างชาติ ซึ่งเพิ่งมาถึงประเทศสวีเดน และอยากได้งานทำ คนประเภทนี้เป็นบ่อแห่งความรู้และความประสบการณ์ ซึ่งทางสังคมได้ใช้แล้วเพียงบางส่วนเท่านั้น จุดเป้าหมายของ Instegsjobb (งานก้าวแรก) ก็คือเตรียมความรู้ความสามารถนี้ให้สังคมใช้ได้อย่างเร็วขึ้น

การได้ Instegsjobb (งานก้าวแรก) ก็เป็นโอกาสดีสำหรับคนที่เพิ่งมาถึงประเทศ ที่จะเรียนรู้ภาษา สวีเดนเร็วขึ้นเช่นเดียวกัน ผู้ที่ได้รับวีซาอันถาวรภายใน 36 เดือนที่ผ่านมา สามารถได้ Instegsjobb (งานก้าวแรก)
Instegsjobb (งานก้าวแรก) หมายถึ้งการจ้างประเภทหนึ่ง ซึ้งมีเงินอุดหนุนเกี่ยวข้อง นายจ้าง ที่จ้างคนต่างชาติ ซึ่งเพิ่งมาถึงประเทศ สามารถได้รับเงินอุดหนุน เป็น 75 เปอร์เซ็นต์ของค่าจ้าง แต่ไม่เกินวันละ 750 ครู่น่า

การจ้างประเภทนี้ต้องมีส่วนเกี่ยวข้องกับ เอ็ส เอ็ฟ อี (SFI) คือหลักสูตรเรียนภาษาสวีเดนสำหรับคนต่างชาติ เพื่อจะเปิดโอกาศแก่ลูกจ้างให้รวมทฤษฎี กับการฝึกพูดภาษาสวีเดนในที่ทำงาน

การจ้างประเภทนี้ จะเป็นงานเต็มเวลาก็ดี หรือไม่เต็มเวลาก็ดี หรือจะเป็นงานถาวรก็ดี งานทดลงก็ดีหรือ งานจำกัดเวลาก็ดี

รัฐบาลมอบไว้กับสำนักจัดหางานของรัฐ (arbetsförmedlingen) ให้ข้อมูลพร้อมการช่วยเหลือ เพื่อนายจ้าง ซึ่งต้องการคนงานและผู้ที่หางานทำจะสามารถติดต่อกันได้

tack så mkt John-Lennart för den, ska be min thailändska flickvän och hennes kompisar att kika över detta. Ha en fortsatt skön söndag!

Peter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
pa_sak
P
A