Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

Det låter på något sätt som att du är avundsjuk. Men jag bor i Sverige och du på Filippinerna, en viss skillnad vad gäller omkostnader kanske.
Det kan man ju tro, jag är fortfarande boende i Sverige fast jag sitter fast med ett dubbelt boende i Filippinerna.
Dubbla boenden kostar extra.
Försäkring, andra fasta avgifter för El, vatten, sophämtning och avlopp slipper jag inte undan i Sverige.
Även fastighetsavgift.
Mina räkningar och skatter i Sverige överstiger nog dina.
Glömde att jag får betala för snöröjning varje år.

Det kanske du glömde?

Det kan man ju tro, jag är fortfarande boende i Sverige fast jag sitter fast med ett dubbelt boende i Filippinerna.
Dubbla boenden kostar extra.
Försäkring, andra fasta avgifter för El, vatten, sophämtning och avlopp slipper jag inte undan i Sverige.
Även fastighetsavgift.
Mina räkningar och skatter i Sverige överstiger nog dina.
Glömde att jag får betala för snöröjning varje år.

Det kanske du glömde?
Ok, snöröjningen slipper jag undan så då lever du dyrare. Men elen i Skåne är svindyr skall du veta pga bristfälligt elnät. Förra månaden betingade elen ca 1400 kronor.

Mini är häftiga bilar men svindyra här nere, runt 3 miljoner baht och upp.
Själv velat ha en Mini men fick bli en Juke den gången vi gick för den storleken mer prisvänlig här nere och en bra bil för pengarna.
För lite mer OT, är väl BMW motor i Mini nu, läste biltidning när jag var som mest sugen på en när jag bodde i Sverige och där stod att Mini cooper ägs nu av BMW och deras motor som sitter i.
Betygsmässigt krossade den alla andra småbilar och placeringen av hjulen långt fram och bak gav den en härlig körkänsla.

För lite mer OT, är väl BMW motor i Mini nu, läste biltidning när jag var som mest sugen på en när jag bodde i Sverige och där stod att Mini cooper ägs nu av BMW och deras motor som sitter i.
Betygsmässigt krossade den alla andra småbilar och placeringen av hjulen långt fram och bak gav den en härlig körkänsla.

Ja, det stämmer

Ja,. livet är varken rättvist eller enkelt.
Mina fasta utgifter i Sverige är mycket högre än där jag bor i Filippinerna.
Elräkningen för ett tomt hus med grundvärme överstiger räkningar här för el trots AC mm.
Även sopavgifter och avlopp får man ingen rabatt på även om man inte användt detta på snart två år..

Ja,. livet är varken rättvist eller enkelt.
Mina fasta utgifter i Sverige är mycket högre än där jag bor i Filippinerna.
Elräkningen för ett tomt hus med grundvärme överstiger räkningar här för el trots AC mm.
Även sopavgifter och avlopp får man ingen rabatt på även om man inte användt detta på snart två år..

Sophämtningen har man rätt att begära avbrott i. Avbrottet måste vara längre än 6 månader.

Jag hade avbrott i 2år i Göteborg medans jag bodde i Stockholm.

Avlopp betalar du ju bara grundavgiften ändå, då du inte har någon förbrukning/produktion.

Sophämtningen har man rätt att begära avbrott i. Avbrottet måste vara längre än 6 månader.

Jag hade avbrott i 2år i Göteborg medans jag bodde i Stockholm.

Avlopp betalar du ju bara grundavgiften ändå, då du inte har någon förbrukning/produktion.
Finns väldigt olika avtal inom VA i Sverige..
Hos oss är det fasta avgifter som skriven/ folkbokförd på en fastighet.
Enklare för fritidshus.

Finns väldigt olika avtal inom VA i Sverige..
Hos oss är det fasta avgifter som skriven/ folkbokförd på en fastighet.
Enklare för fritidshus.

Fasta avgiften kommer du inte ifrån, men så är det inte så hög. Men du har ingen förbrukning/produktion så kostnaden bör vara låg.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp