Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

jag brukar ibland blinka vänster när jag ska in i rondellen så bakomvarande får en hint om mina avsikter, inte alltid men ibland å särskilt om mycket trafik
Blinka vänster är inte tillåtet idag om inte reglerna ändrats igen sen jag tog körkort.
Bara blinkning när man skall ut ur rondellen.

Blinka vänster är inte tillåtet idag om inte reglerna ändrats igen sen jag tog körkort.
Bara blinkning när man skall ut ur rondellen.
Där har du fel !
Screenshot_20201213-080913_Google.jpg

Då har dom ändrat igen, som sagt körskoleläraren poängtera det, för det var ny regel men 20 år sen, stod tom i läroboken som kom ut i förnyad version då, tror det tom togs upp på trafikmagasinet.
Men som jag skrev innan dom där rondellreglerna ändras ju så inte lätt att vara up to date.
Jag har inte fel men gammal info och det skrev jag att kanske inte aktuell idag.

Då har dom ändrat igen, som sagt körskoleläraren poängtera det, för det var ny regel men 20 år sen, stod tom i läroboken som kom ut i förnyad version då, tror det tom togs upp på trafikmagasinet.
Men som jag skrev innan dom där rondellreglerna ändras ju så inte lätt att vara up to date.
Jag har inte fel men gammal info och det skrev jag att kanske inte aktuell idag.
Bara gardera sig så har man aldrig fel ;)

Bara gardera sig så har man aldrig fel ;)
Berralund har väl läroboken så han kan kolla.
Men som sagt den där rondellgrejjen gör alla olika.
Alla vet att jag skall in så jag blinkar bara ut när jag kör i Sverige, det var vad som lärdes ut när jag tog körkort.
Här nere har vi bara en rondell i Pattaya inte tänkt på hur jag gör, går på automatik men får se nästa gång kanske blir hel förvirrad efter denna diskussion och krockar 55555 ;)

Berralund har väl läroboken så han kan kolla.
Men som sagt den där rondellgrejjen gör alla olika.
Alla vet att jag skall in så jag blinkar bara ut när jag kör i Sverige, det var vad som lärdes ut när jag tog körkort.
Här nere har vi bara en rondell i Pattaya inte tänkt på hur jag gör, går på automatik men får se nästa gång kanske blir hel förvirrad efter denna diskussion och krockar 55555 ;)
Hamnade i en rondell i Chantaburi förra året, helvete va dom tutade på mig 555

Hamnade i en rondell i Chantaburi förra året, helvete va dom tutade på mig 555
Uppe i Mahasarakham har dom många rondeller och fungerar rätt bra.
Den vi har i Pattaya fungerar med ok men ingen direkt trafikregel, handlar mest om hur villig man är att skada sin bil och trängas ;)
Jag är bra på att trängas i trafiken men jag smiter aldrig före.

Kan ju tom bli väldigt fel att blinka in, kommer man tex på en dubbelfilig rondell typ som vid Sisjön han framför dig blinkar höger, du tror då han skall ta första höger, du tar då vänsterfilen, sen visar det sig att han skall ut på 3:dje och du skulle ut på 2:dre men han är ivägen, jag har fått göra extra varv där.
Om man blinkar H när man ska köra in i rondellen lär man ta första avfarten ut

Om man blinkar H när man ska köra in i rondellen lär man ta första avfarten ut

Hej

Det mest irriterande tycker jag är att en del inte blinkar alls i en rondell oavset om dom ska in i den eller ut ur den, det innebär ju att dom som väntar på att köra in ibland blir stående utanför rondellen onödigt länge.

Ett annat problem är väl att en del istället för att sakta ned och lämna företräde för dom som redan är inne i rondellen tvärtom ökar farten och tränger sig in så att dom bilister som egentligen hade fötretröde får bromsa inne i rondellen, det här beteendet tycker jag blir vanligare och vanligare.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp