Thailändska fiskdiskar

I Laos har jag ätit små levande räkor dom serveras under en lite glaskupa så de inte sprätter iväg allt för mycket.
Käkas med lime och chili kittlar i gomseglet vid intaget.
Lite lika som att äta ostron öppnas ju också levandes.

I Laos har jag ätit små levande räkor dom serveras under en lite glaskupa så de inte sprätter iväg allt för mycket.
Käkas med lime och chili kittlar i gomseglet vid intaget.
Lite lika som att äta ostron öppnas ju också levandes.
Hej

Smakar helt ok, men jag brukar ta bort huvudet innan jag äter dom, serveras på samma sätt i större delen av Isaan, brukar kallas ”Gung dancing”, tycker även att råa levande räkor i Sverige smakar ok också.

Mvh isan lover

Hej

Smakar helt ok, men jag brukar ta bort huvudet innan jag äter dom, serveras på samma sätt i större delen av Isaan, brukar kallas ”Gung dancing”, tycker även att råa levande räkor i Sverige smakar ok också.

Mvh isan lover

Jag tycker att råa räkor inte har någon smak alls….fast så har jag inte provat svenska räkor.
Det samma gäller även lax (men inte levande).
Rå lax smakar inte mycket. Det blir mest bara någon form av konsistens.
Det behövs däremot inte många sekunder i en panna eller gasolbrännare för att få fram smak.

Hej

Mvh isan lover
Får fråga min Laotiska sambo vad de kallar dem iallafall något med ”gung”
Får återkomma.
Men det är små rackare så huvudet följer med ner.

Jag tycker att råa räkor inte har någon smak alls….fast så har jag inte provat svenska räkor.
Det behövs däremot inte många sekunder i en panna eller gasolbrännare för att få fram smak.
Älskar de där gråa råa räkorna brukar ligga uppfläkta med chili, någon bitter grönsak, och tror att det är sur mango också.

Hej

I Thailand doppar man dom i en chilisås alternativt strör torkad chili över dom, annars kan man ju äta dom med en god soyasås som man gör med sushi.

Mvh isan lover

Jag som vill vara först med det sista konstaterar att en av de stora nyheterna i Sverige idag är den där om ålen.
Det har visat sig att en ål kan fortsätta att leva i hela åtta timmar efter det att har huggit huvet av den.

Det är alltså själva huvudet som fortsätter att leva.
Vad det funderar på kan man undra, men den kanske lurar på varför det känns som om han är på ett ålagille, men ändå inte?

Detta skulle bero på att ålar och fiskar är vana att leva utan syre och har vit muskelvävnad.
Vad vit muskelvävnad har med det hela att göra vet jag ju inte, men denna nyheten fick mig att erinra mig ett besök i en Thailändsk livsmedelsbutik.

Jag tror att det var något som hette "Big C" Pattaya (Kan det stämma?).
Där kom jag och bl.a. skulle inhandla lite öl, smaksatt sjögräs o.s.v. när jag gick förbi en fiskdisk och såg något i ögonvrån so rörde sig!
Jag ryckte till och vände mig mot högen av fiskar som låg där.
Dom sprattlade till, en efter en så snärtade de små fiskarna till med stjärten!
Hur länge kan de där fiskarna egentligen överleva utan vatten?

Det är något jag har svårt att föreställa mig att man skulle se här i Sverige, eller vad säger ni som är från Göteborg?
Sprattlar fiskarna inne i Fäskekörka?
På fisk auktionen i göteborg sprattlar väl det en hel del, man försöker köpa havskräftor som lever och krabbor köper man ju inte om dom är döda .
Till fisken är väl det mest piggvar , slätvar som kan göra ett sista sprattlande inne på auktionen.

Räkor får vi inte hoppas att dom lever då dom kokas ombord på båten som fiskat dom.

Pricken över i skulle jag säga. Vår mat evolution snabbades på ganska rejält när vi väl tyglade elden. Ni som vill backa tillbaka innan den tiden…… varsågoda :)

Ja, men själva räkan smakar inte så mycket.
Precis men med tillbehören och stämningen ger levande räkor ett mervärde.
En ritual i klass med kräftfest.

Gung dance om jag minns rätt från Kut Chap i Ufon Thani.
Kittlar så skönt i munnen.

Här äter vi levande räkor direkt ur dammen i min ungdom för tio år sedan.

P1070201.JPG
DSC_0014.JPG
P1070199.JPG
DSC_0034.JPG
DSC_0016.JPG
P1070179.JPG
P1070192.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp