thailändska fördommar

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"acpower " sa:
Førdomar hmm bara før att jag stavar som en kråka er jag inte førdomsful (utals även dyselektiker) ;)

Men ni har inte hør dena att man måste stå upp efter maten anars blir man fet ? :nod:

Kanske inte så vanlig i Th men I PHP så är det :) 8)
Kykling føter smakar bråsk och krydor gilar man bråsk skit got :P hatar man brosk smakar :o blææææææææ
Undrar om det är därför Thailändare sitter på golvet :D

Efter något år i Thailand ville jag bjuda min familj här hemma på thailändsk mat, med ris. Min mormors reaktion var att om hon inte fått potatis i sig en dag så var det detsamma som om hon inte ätit mat den dagen. Under mina sjutton år i Thailand åt jag sällan potatis av flera orsaker, den thailändska potatisen var inte god så varför köpa den när den dessutom var dyr. Dessutom är jag lat, ris är mycket enklare att tillreda än potatis och så köpte jag bara lite "kap khao" med på vägen hem från jobbet. Risen är också mycket behändigare att värma upp och äta flera gånger under dagen, som man gör i Thailand.

Hemma i Finland är jag fortfarande lika lat och fortsätter koka ris i riskokare, så mycket enklare än att koka potatis. Och ännu en sak, den som varit en längre tid utan potatis vet vilka gasproblem en enda potatismåltid kan ställa till med...

Vad gäller fördomar i allmänhet så är väl thailändare lika fördomsfulla som alla andra nationaliteter.

"Gunilla " sa:
Efter något år i Thailand ville jag bjuda min familj här hemma på thailändsk mat, med ris. Min mormors reaktion var att om hon inte fått potatis i sig en dag så var det detsamma som om hon inte ätit mat den dagen. Under mina sjutton år i Thailand åt jag sällan potatis av flera orsaker, den thailändska potatisen var inte god så varför köpa den när den dessutom var dyr. Dessutom är jag lat, ris är mycket enklare att tillreda än potatis och så köpte jag bara lite "kap khao" med på vägen hem från jobbet. Risen är också mycket behändigare att värma upp och äta flera gånger under dagen, som man gör i Thailand.

Hemma i Finland är jag fortfarande lika lat och fortsätter koka ris i riskokare, så mycket enklare än att koka potatis. Och ännu en sak, den som varit en längre tid utan potatis vet vilka gasproblem en enda potatismåltid kan ställa till med...

Vad gäller fördomar i allmänhet så är väl thailändare lika fördomsfulla som alla andra nationaliteter.

Ett lysande exempel på en kombinerad svensk/thailändsk fördom. Thai blir inte mätta om dom inte äter ris och svenskar likaså om dom inte får potatis. Vilket kvalificerat trams, min fru är likadan, det måste ätas ris annars blir hon inte mätt. Vi har diskuterat det där i oändlighet, men det är som att köra huvudet i en vägg.

Några fördomar om thailändare/thailändskor:

1. De erkänner "aldrig" i ord att de kan ha fel.
2. De trasslar gärna med pengar i olika former, som Share, spel, låneveksamhet o.s.v.
3. De kan sitta och småäta i timmar.
4. De älskar att prata i telefon, och då särskilt mobiltelefon

"Hans Svensson " sa:
Några fördomar om thailändare/thailändskor:

1. De erkänner "aldrig" i ord att de kan ha fel.
2. De trasslar gärna med pengar i olika former, som Share, spel, låneveksamhet o.s.v.
3. De kan sitta och småäta i timmar.
4. De älskar att prata i telefon, och då särskilt mobiltelefon

Punkt 1-3-4 är inga fördomar utan det är fakta ;) ;)punkt 2 är en fördom åtminstone för mig eftersom jag gudskelov sluppit sånt elände

Thai tror att man använder Bilbältet för Polisens skull då lagen säger så. (inte pga olycksrisken)

Under en resa från Bangkok till Rayong så sa min chafför att nu kan du ta av dig bilbältet för här finns inga Poliser.... :police: Jag sa till henne att det är inte pga Polisen jag har bilbältet på mig... Hon fattade inte vad jag menade. ;D

"Mille1000 " sa:
Thai tror att man använder Bilbältet för Polisens skull då lagen säger så. (inte pga olycksrisken)

Under en resa från Bangkok till Rayong så sa min chafför att nu kan du ta av dig bilbältet för här finns inga Poliser.... :police: Jag sa till henne att det är inte pga Polisen jag har bilbältet på mig... Hon fattade inte vad jag menade. ;D

Det är samma sak med mina svärföräldrar. Där används bara bältet när vi skall åka till exempelvis Udon Thani. Polisrisk på den vägen. Men när han kör till skolan och inom byn så används aldrig bältet (no police). Oftast är jag den ende i bilen som använder bältet. :o

Frugan och ungarn är dock annorlunda, dom vet att jag kör ingenstans förrän alla har bältena på sig. Detta gäller både i Thailand och i Sverige förstås. :nod:

För att inte tala om hjälmen som ledarn skrev. Den används bara i undantagsfall, fast jag har förstås tvingat frugan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp