Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Inte vet jag varför? det kom upp ett meddelande på Messenger att jag skulle lunga ner mig när det gäller antal inlägg, annars så fanns risken att mitt konto skulle kunna :police: stängas....för många inlägg på en och samma gång.

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Vad blir skillnaden? 4 månader sänkt till 3 månader?

Länge sedan jag läste detta, kan ha ändrats, men som jag minns det.....Hurra, Domstolen sänkte straffet med 1 månad

En 37-årig man ljög under ed i ett mål där mannens barndomsvän stod åtalat för grovt rattfylleri.
Mannen som var vittne till gärningen uppgav att vännen ”med säkerhet inte körde den aktuella personbilen”, trots att detta motbevisades av utredningen.
På grund av den långa handläggningstiden sätts nu fängelsestraffet dock ner från fyra till tre månader.

Överklagades
Domen överklagades till Svea hovrätt som ansluter sig till tingsrättens bedömning i samtliga delar.

Tingsrätten avkunnade dom den 18 oktober 2018. Det har alltså hunnit gå nästan två år mellan tingsrättens och hovrättens dom. Mot bakgrund av den långsamma handläggningen finns det skäl att kompensera 37-råingen genom att det görs ett avdrag med en månads fängelse.

Fängelsestraffet sätt således ner till tre månader. (Blendow Lexnova)

Tidigare fanns det något som man kallade "halvtid", men det var väl någon tidigare Justitieminister som tyckte, att dömda skulle sitta 2/3 delar av strafftiden, få se nu, 4 månader med delen avdragen så sitter man 4¤20 dagar=80 dagar, blir det då 3 månader med delen avdragen att han sitter 60 dagar? så blir det inte, han kommer att få avtjäna 90 dagar, Domstolens godhet ger honom ytterligare 10 dagar, varför blir det så här? enkel förklaring, det beror på att alla fängelsestraff upp till 3 månader, där ska hela straffet avtjänas, här finns ingen "del"...

Ubon

Forumveteran
Så här blir det när svenska staten delar ut pengar till höger och vänster, utan att bry sig om att ladorna är tomma,:wai:
det man inte får in på gungorna, tar man igen på karusellen, och nu väntar vi på den statliga fastighetsskatten...

Så mycket höjs skatten på populäraste bilmodellerna
För en Volvo V60 höjs skatten med 8 000–9 000 kronor årligen, skriver CarUp och listar skattehöjningarna på våra populäraste bilmodeller och hantverkarbilar.
Det nya förslaget för hur bonus-malus-skatten ska förändras nästa år presenterades i veckan. En kraftig höjning för bensin- och dieselbilar är att vänta. En vanlig Volvo V60 får skatten höjd mellan 8 000 och 9 000 kronor per år.
Bakgrunden till förändringen är att regeringen vill förenkla och förstärka miljöstyrningen i bonus-malus-systemet, trots att skatten höjdes kraftigt så sent som vid årsskiftet, skriver CarUp.

Varför inte satsa pengar på en moped? ingen skatt, låg försäkrings avgift, (t.o.m årsmodell 1968), får köra på cykelbanor, ingen chock i plånboken när man tankar, bara dumskallar med moped som får parkeringsböter, ok, nu kan Ni fortsätta att fylla på listan.... :wai:

brt666

Forumräv
Så här blir det när svenska staten delar ut pengar till höger och vänster, utan att bry sig om att ladorna är tomma,:wai:
det man inte får in på gungorna, tar man igen på karusellen, och nu väntar vi på den statliga fastighetsskatten...

För en Volvo V60 höjs skatten med 8 000–9 000 kronor årligen, skriver CarUp och listar skattehöjningarna på våra populäraste bilmodeller och hantverkarbilar.
Det nya förslaget för hur bonus-malus-skatten ska förändras nästa år presenterades i veckan. En kraftig höjning för bensin- och dieselbilar är att vänta. En vanlig Volvo V60 får skatten höjd mellan 8 000 och 9 000 kronor per år.
Bakgrunden till förändringen är att regeringen vill förenkla och förstärka miljöstyrningen i bonus-malus-systemet, trots att skatten höjdes kraftigt så sent som vid årsskiftet, skriver CarUp.

Varför inte satsa pengar på en moped? ingen skatt, låg försäkrings avgift, (t.o.m årsmodell 1968), får köra på cykelbanor, ingen chock i plånboken när man tankar, bara dumskallar med moped som får parkeringsböter, ok, nu kan Ni fortsätta att fylla på listan.... :wai:
Vi som kör riktiga bilar kommer undan skatten vi med!

Audirs2

Forumveteran

Köra moppe när det e 30 - brrrrrrr!

Audirs2

Forumveteran
Kallt.
När jag var liten körde jag morgontidningar, de skulle ut mellan 04-07 måndag till lördag varje vecka oavsett väder.
När man kommer hem och skall tina upp, spolar man iskallt vatten på fötter och andra kylda delar. Känns som man blir skållad, av iskallt vatten...
Körde Honda 750 cc en vinter ca 5 km till jobbet och sedan hem samma resa! Hondan stod ute varje natt dessutom!

PeterSfa

Forumveteran
Körde Honda 750 cc en vinter ca 5 km till jobbet och sedan hem samma resa! Hondan stod ute varje natt dessutom!
I Stockholm körde jag min FJR året runt, mellan Alby och Västberga. Funkade bra, garage i båda ändar dock. Enbart vissa dagar när det snöat rejält på natten som jag tog tuben till jobbet. Snömodden är onödigt jobbig ta sig igenom. Bättre när bilarna rensat vägen under dagen.
Tog kanske 10 minuter med motorcykel den sträckan, men 45 minuter med tuben. Valet var enkelt.
I Dalarna vet jag flera stycken som körde året runt. Dock brukade de använda tjänstecykel BMW med påmonterade skidor som vinter MC.

Värsta resan jag gjort är väl Stockholm till Falun i -8 grader. Sadeln blev onödigt hård i den temperaturen. Bra kläder gör allt.

Ubon

Forumveteran
När andra anser att ett brev betyder inte så mycket....

Berralund lär bli utan post varannan dag, det var väl i Kävlinge han bor? det är nu man ska starta med varannandagsutdelning av posten, vilket strider mot postlagen,

3 kap. Samhällsomfattande posttjänst och andra posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänstens omfattning
1 §
Den samhällsomfattande posttjänsten ska uppfylla kraven att
1. det varje arbetsdag och minst fem dagar i veckan, utom under omständigheter eller geografiska förhållanden som tillståndsmyndigheten bedömer utgör skäl för undantag, ska göras minst en insamling och minst en utdelning av postförsändelser,
2. expeditions- och inlämningsställena ska ligga så tätt att användarnas behov beaktas,
3. de bestämmelser om befordringstider efterlevs, som meddelats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
4. det ska vara möjligt att försäkra postförsändelser och att få kvitto från mottagaren på att en postförsändelse har tagits emot,
5. enstaka postförsändelser ska befordras till enhetliga priser, och
6. villkoren för tjänsten ska vara allmänt tillgängliga.

PeterSfa

Forumveteran
När andra anser att ett brev betyder inte så mycket....

Berralund lär bli utan post varannan dag, det var väl i Kävlinge han bor? det är nu man ska starta med varannandagsutdelning av posten, vilket strider mot postlagen,

3 kap. Samhällsomfattande posttjänst och andra posttjänster

Den samhällsomfattande posttjänstens omfattning
1 §
Den samhällsomfattande posttjänsten ska uppfylla kraven att
1. det varje arbetsdag och minst fem dagar i veckan, utom under omständigheter eller geografiska förhållanden som tillståndsmyndigheten bedömer utgör skäl för undantag, ska göras minst en insamling och minst en utdelning av postförsändelser,
2. expeditions- och inlämningsställena ska ligga så tätt att användarnas behov beaktas,
3. de bestämmelser om befordringstider efterlevs, som meddelats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
4. det ska vara möjligt att försäkra postförsändelser och att få kvitto från mottagaren på att en postförsändelse har tagits emot,
5. enstaka postförsändelser ska befordras till enhetliga priser, och
6. villkoren för tjänsten ska vara allmänt tillgängliga.
Undrar om de bryter mot lagen eller om tillståndsmyndigheten godkänt det.
Tänker på tidens trend där även Telia som hade hand om underhåll på telefonlinjer nedmonterar telefontjänsten i områden de finner ej lönsamma. Det är trots allt inte Telia som äger kablarna, utan har bara att underhålla dem. Om jag minns rätt är det post och telestyrelsen som äger de kablarna.

Ubon

Forumveteran
Förmodligen finns ett tillstånd, som en försöksverksamhet, och där med så fortsätter man följa lagen, har läst blänkare om att det kan komma nymodigheter igen, kunden får hämta sin post på postkontoret, men kan få sin post till hemadressen mot en extra avgift, och sedan tidigare så har man plockat bort en del brevlådor i flerfamiljshus och placerat postboxar vid entre"n, och nu kommer ingen nyhet, portot ska höjas läste jag...

Det var för några år sedan som jag fick en förfrågan om en ny tjänst, företaget skulle öppna min post och scanna/sända via mail till min dator, inget för Ubon, så detta tackade jag nej till...

Funderar på om inte Scannova har någon beröring med kablarna?

PeterSfa

Forumveteran
Förmodligen finns ett tillstånd, som en försöksverksamhet, och där med så fortsätter man följa lagen, har läst blänkare om att det kan komma nymodigheter igen, kunden får hämta sin post på postkontoret, men kan få sin post till hemadressen mot en extra avgift, och sedan tidigare så har man plockat bort en del brevlådor i flerfamiljshus och placerat postboxar vid entre"n, och nu kommer ingen nyhet, portot ska höjas läste jag...

Det var för några år sedan som jag fick en förfrågan om en ny tjänst, företaget skulle öppna min post och scanna/sända via mail till min dator, inget för Ubon, så detta tackade jag nej till...

Funderar på om inte Scannova har någon beröring med kablarna?
Jag är faktiskt något osäker på hur man lagt upp ägarförhållandet i praktiken, utöver att jag vet att det inte är Telia som äger dem utan bara förvaltar.
Televerket var en myndighet som ägde det statligt ägda ledningarna och växlar. Men gjordes om till den samlande myndigheten Post och Telestyrelsen. Skanova var den som fick ta över kablaget och skall hyra ut kapacitet till andra aktörer. Där blev Telia anlitad som den som praktiskt utför underhållet.
Det har ju varit i media ett antal gånger där Skanova och Telia missgynnat andra privata aktörer. Det handler om tidigare kollegor från Televerket i hög grad. Det är Post och Telestyrelsen som beordrat Skanova att korrigera missförhållande visavi Telia och andra privata aktörer på marknaden.

Det här påminner mig om när arbetsmarknadsutbildningar avreglerades och arbetsförmedlingen valde köpa in utbildningar från andra aktörer än AMU som ombildats till Lärnia. AMU skickade en delegation till arbetsförmedlingen i vild protest att de köpt in utbildningar någon annan stans ifrån.
Vissa arbetare på de nya organisationerna hade svårt inse att det blev nya tider och att de inte längre var en statlig aktör, med dess förmåner.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det där med varannandagsutdelning av posten stör mig faktiskt inte nämnvärt, har knappt ens funderat över det. Det för dock det positiva med sig att man får räkningarna lite mer sällan. ;) LåtPostnord försöka, servicen är ju ganska usel ändå.

Pigface

Aktiv medlem
Det där med varannandagsutdelning av posten stör mig faktiskt inte nämnvärt, har knappt ens funderat över det. Det för dock det positiva med sig att man får räkningarna lite mer sällan. ;) LåtPostnord försöka, servicen är ju ganska usel ändå.
Jag bor också inom detta testområdet.
Blev givetvis sur när jag läste om det första gången men eftersom det mest är räkningar
och en massa annan skit så gör det inget om man får vänta en dag eller två.

Det som däremot stör mig är att det blir olika postgång varannan vecka.
Vecka 1: Mån, ons och fredag.
Vecka 2: Tisdag och torsdag.
Vilket innebär att man kollar lådan varje dag ändå eftersom man inte lär komma ihåg vilken vecka det är.
Hade varit bättre med bara tisdag och torsdag varje vecka istället.

Sen kan man alltid diskutera om servicen ska bli sämre när portot höjs med jämna mellanrum.
Antagligen för att täcka upp den danska biten som går med brakförlust.

Audirs2

Forumveteran
Jag bor också inom detta testområdet.
Blev givetvis sur när jag läste om det första gången men eftersom det mest är räkningar
och en massa annan skit så gör det inget om man får vänta en dag eller två.

Det som däremot stör mig är att det blir olika postgång varannan vecka.
Vecka 1: Mån, ons och fredag.
Vecka 2: Tisdag och torsdag.
Vilket innebär att man kollar lådan varje dag ändå eftersom man inte lär komma ihåg vilken vecka det är.
Hade varit bättre med bara tisdag och torsdag varje vecka istället.

Sen kan man alltid diskutera om servicen ska bli sämre när portot höjs med jämna mellanrum.
Antagligen för att täcka upp den danska biten som går med brakförlust.
Köp en amerikansk låda, där finns en flipp som åker upp när det finns post! :beer:

Liknande trådar

Topp