Ubon bygger en farm....

kommande ny EU-regel? besiktning och undantag, här har jag hittat något för att komma undan besiktning, för den som behöver...flytta till en ö utan fast förbindelse.

1. Fordon på öar utan fast förbindelse: Om du bor på Gotland, som är en ö utan fast förbindelse, är ditt fordon också undantaget från kravet på kontrollbesiktning 1.

fast det är väl inte så lätt, att bara flytta så där...eller varför inte en bil-målvakt? som bor på en ö.
Jag kan vara målvakt och använda din bil på somrarna på ön där jag bor.

Boka tid på färjan och gör ägarbyte.

Tack på förhand.

kommande ny EU-regel? besiktning och undantag, här har jag hittat något för att komma undan besiktning, för den som behöver...flytta till en ö utan fast förbindelse.

1. Fordon på öar utan fast förbindelse: Om du bor på Gotland, som är en ö utan fast förbindelse, är ditt fordon också undantaget från kravet på kontrollbesiktning 1.

fast det är väl inte så lätt, att bara flytta så där...eller varför inte en bil-målvakt? som bor på en ö.

Så varför finns det då minst 4 bilbesiktningar på Gotland och bilarna på Fårö besiktigas ?

Misstänker att med "fast förbindelse" menas både bro eller reguljär färjetrafik som ersätter bro (vägverkets färja)

Verkar som det bara gäller mindre öar utan allmänt vägnät

Jag kan vara målvakt och använda din bil på somrarna på ön där jag bor.

Boka tid på färjan och gör ägarbyte.

Tack på förhand.

tack för vänligheten, mina bilar ska inte besiktas före 2099, så jag klarar mig ett tag till, automatiskt besiktnings-befriade vid 50 års ålder, dessa är 72:eek:r...
1711003640164.png

Dom måste väl vara besiktade inom två år innan.
sista besiktningen avklarad, således skatt och besiktnings-befriade, håller dom helförsäkrade helår, till en kostnad av 1000:- per år och styck...nu har jag hittat en försäkring 300:- billigare, men blir samma avgift ändock, med denna så måste man vara medlem i någon motorklubb, som kostar några hundringar...

sista besiktningen avklarad, således skatt och besiktnings-befriade, håller dom helförsäkrade helår, till en kostnad av 1000:- per år och styck...nu har jag hittat en försäkring 300:- billigare, men blir samma avgift ändock, med denna så måste man vara medlem i någon motorklubb, som kostar några hundringar...
Sista besiktningen måste väl varit för mer än 20 år sedan?

Hur mycket använder du dessa bilar per år?
1000 mil?

aj aj aj, långt ifrån, frugan med automaten, det var väl den som vi använde mest under 3 månader 23, så det blev några 100 mil, manuella rullade 8 mil, ska jag till gymmet några kilometer bort så blir det el-bräda eller moppe, annars så får det bli taxi..

aj aj aj, långt ifrån, frugan med automaten, det var väl den som vi använde mest under 3 månader 23, så det blev några 100 mil, manuella rullade 8 mil, ska jag till gymmet några kilometer bort så blir det el-bräda eller moppe, annars så får det bli taxi..
Det blir dyra mil.
Sälj och använd moppen.

dessa bilar fanns inte för 72 år sedan....tillverkningen startade 1966

om det är detta du far efter, dessa är 72:eek:r..., så var det inte jag som satte in smilyn
Skriv då för tydlighetens skull hur gamla bilarna är när du refererar till att de ska vara äldre än 50 år.

Men alla som är äldre än 35 vet att Volvos näst bästa bil inte kan vara 72år.. Volvos bästa närmar sig 68 och är pensionär på riktigt!

Skriv då för tydlighetens skull hur gamla bilarna är när du refererar till att de ska vara äldre än 50 år.

Men alla som är äldre än 35 vet att Volvos näst bästa bil inte kan vara 72år.. Volvos bästa närmar sig 68 och är pensionär på riktigt!
nu får du vara lite tydligare, vilken bil menar du?

har väl skrivit att bilar från 50 år är bes.befriade

Så varför finns det då minst 4 bilbesiktningar på Gotland och bilarna på Fårö besiktigas ?

Misstänker att med "fast förbindelse" menas både bro eller reguljär färjetrafik som ersätter bro (vägverkets färja)

Verkar som det bara gäller mindre öar utan allmänt vägnät

färja är inte en fast förbindelse, det finns fortfarande fordon som måste besiktas, yrkesmässig trafik, men min tanke fungerar inte när man läser detta, öar med högst 5000 innevånare, att bilen endast ska köras på ön...

6 § Fordon, som permanent befinner sig på små öar utan fast förbindelseoch med färre än 5 000 invånare, ska undantas från periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211). Fordon som befinner sig på Asperö, Brännö, Donsö, Dyrön, Holmön, Ingmarsö, Koster, 18TSFS 2017:54Landsort, Möja, Nåttarö, Runmarö, Sandhamn, Sandön, Styrsö, Svartsö, Utö och Vrångö omfattas inte av undantaget. (TSFS 2018:46)

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp