Ubon bygger en farm....

 
om lagen går igenom, vad blir då konsekvensen för dom som bor på en ö och slipper besikta, flyttar fordonets ägare till fastlandet, och fordonet inte varit besiktad dom senaste 2 åren, staten tar över och skrotar fordonet....så illa kan det komma att se ut...
 
om lagen går igenom, vad blir då konsekvensen för dom som bor på en ö och slipper besikta, flyttar fordonets ägare till fastlandet, och fordonet inte varit besiktad dom senaste 2 åren, staten tar över och skrotar fordonet....så illa kan det komma att se ut...
De får väl besiktiga bilen som alla andra om de bor granne med dig och mig?

Jag vill inte att de ska köra runt i nåt trafikfarligt rostigt obäke utan bromsar.

Min bil kommer staten också att skrota så där är lagen lika för alla.
 
De får väl besiktiga bilen som alla andra om de bor granne med dig och mig?

Jag vill inte att de ska köra runt i nåt trafikfarligt rostigt obäke utan bromsar.

Min bil kommer staten också att skrota så där är lagen lika för alla.
besikta? nu var det väl inte riktigt detta jag skrev om, jag skrev om en konsekvens, alla andra behöver inte besikta sina fordon, finns undantag, tråkigt att höra, att din bil kommer att skrotas, kanske den är i så dåligt skick när det gäller rost, och kanske bromsar som inte funkar, men var inte ledsen, kanske en cykel skulle kunna var ett alternativ för dig?
 
besikta? nu var det väl inte riktigt detta jag skrev om, jag skrev om en konsekvens, alla andra behöver inte besikta sina fordon, finns undantag, tråkigt att höra, att din bil kommer att skrotas, kanske den är i så dåligt skick när det gäller rost, och kanske bromsar som inte funkar, men var inte ledsen, kanske en cykel skulle kunna var ett alternativ för dig?
Du skrev förvisso "om lagen går igenom, vad blir då konsekvensen för dom som bor på en ö och slipper besikta, flyttar fordonets ägare till fastlandet, och fordonet inte varit besiktad dom senaste 2 åren, staten tar över och skrotar fordonet....så illa kan det komma att se ut..."

Men jag kan ha missuppfattat det, som det där med att man inte får publicera personuppgifter.
 
Du skrev förvisso "om lagen går igenom, vad blir då konsekvensen för dom som bor på en ö och slipper besikta, flyttar fordonets ägare till fastlandet, och fordonet inte varit besiktad dom senaste 2 åren, staten tar över och skrotar fordonet....så illa kan det komma att se ut..."

Men jag kan ha missuppfattat det, som det där med att man inte får publicera personuppgifter.
Obs förslag ,kommer inte att genomföras troligtvis???? Men nu har ni nåt att skriva om .Ha det gött alla
 
Du skrev förvisso "om lagen går igenom, vad blir då konsekvensen för dom som bor på en ö och slipper besikta, flyttar fordonets ägare till fastlandet, och fordonet inte varit besiktad dom senaste 2 åren, staten tar över och skrotar fordonet....så illa kan det komma att se ut..."

Men jag kan ha missuppfattat det, som det där med att man inte får publicera personuppgifter.
var och en får väl ha sin egen uppfattning, om det inte går eller får publiceras namn eller person-nummer, kan då någon förklara för mig, (jag behöver ingen förklaring, jag har svaret) varför namn adress och person-nummer anges i domar? borde då inte domstolsverket granskas när det gäller GDPR? det blir lite märkligt när man efterlyser en person, och inte kan uppge signalement och namn och övrigt, och för min del när det gäller denna "person" så finns hen inte....

När det gäller brottmålsdomar har Domstolsverket dock utfärdat föreskrifter om avfattningen av domar (DVFS 1993:21 B 86; ändr. DVFS 1998:4; ändr. DVFS 2019:2). Enligt föreskrifterna ska bland annat den tilltalades namn, personnummer och adress anges i domen.
 
Obs förslag ,kommer inte att genomföras troligtvis???? Men nu har ni nåt att skriva om .Ha det gött alla
jag tror inte som du, detta har redan varit ute på remiss, och som jag tolkar detta så verkar det som att politikerna inte har visat något större intresse för frågan, i grunden så är det en miljöfråga, sen att andra drabbas bryr man sig inte i.

men det blir i alla fall en som jublar....

1711038046473.png
 
färja är inte en fast förbindelse, det finns fortfarande fordon som måste besiktas, yrkesmässig trafik, men min tanke fungerar inte när man läser detta, öar med högst 5000 innevånare, att bilen endast ska köras på ön...

6 § Fordon, som permanent befinner sig på små öar utan fast förbindelseoch med färre än 5 000 invånare, ska undantas från periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211). Fordon som befinner sig på Asperö, Brännö, Donsö, Dyrön, Holmön, Ingmarsö, Koster, 18TSFS 2017:54Landsort, Möja, Nåttarö, Runmarö, Sandhamn, Sandön, Styrsö, Svartsö, Utö och Vrångö omfattas inte av undantaget. (TSFS 2018:46)
Så på Gotland är det fritt fram att köra ”obesiktigat”? :)
 
var och en får väl ha sin egen uppfattning, om det inte går eller får publiceras namn eller person-nummer, kan då någon förklara för mig, (jag behöver ingen förklaring, jag har svaret) varför namn adress och person-nummer anges i domar? borde då inte domstolsverket granskas när det gäller GDPR? det blir lite märkligt när man efterlyser en person, och inte kan uppge signalement och namn och övrigt, och för min del när det gäller denna "person" så finns hen inte....

När det gäller brottmålsdomar har Domstolsverket dock utfärdat föreskrifter om avfattningen av domar (DVFS 1993:21 B 86; ändr. DVFS 1998:4; ändr. DVFS 2019:2). Enligt föreskrifterna ska bland annat den tilltalades namn, personnummer och adress anges i domen.
Vad jag vet är en Dom ingen privat hemsida på internet.

En Dom är ett myndighetsbeslut.

Domstolsverket publicerar inte heller domarna på sin hemsida, inte heller personuppgifter på veckans förhandlingar publiceras.
 
Vad jag vet är en Dom ingen privat hemsida på internet.

En Dom är ett myndighetsbeslut.

Domstolsverket publicerar inte heller domarna på sin hemsida, inte heller personuppgifter på veckans förhandlingar publiceras.
Jag ger dig rätt, inga problem för min del....så var den saken avklarad.
 
här är början på EU:s förslag om uttjänta fordon, resten kan ni ta fram själva, och redan i inledningen så blir det motsägelsefullt, att man här ska värna miljön, en avställd bil i ett garage ger inget klimat-avtryck....
kontentan av förslaget blir att fordon konfiskeras och staten stjäl metall/återvunnet material.


Förslag tillEUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNINGom cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och hantering av uttjänta fordon, om ändring av förordningarna (EU) 2018/858 och 2019/1020 och om upphävande av direktiven 2000/53/EG och 2005/64/EG(Text av betydelse för EES){SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} -{SWD(2023) 257 final}SV 1 SVMOTIVERING1. BAKGRUND TILL FÖRSLAGET• Motiv och syfte med förslagetDen europeiska gröna given är EU:s tillväxtstrategi som syftar till att senast 2050 säkerställa en klimatneutral, ren och cirkulär ekonomi där resursförvaltningen optimeras och föroreningarna minimeras. I handlingsplanen för den cirkulära ekonomin1och den nya industristrategin för Europa2fastställs färdplanen för den europeiska industrin för att uppnå målen i den gröna given. Handlingsplanen innehåller ett åtagande att se över lagstiftningen för uttjänta fordon för att främja mer cirkulära affärsmodeller genom att koppla konstruktionsfrågor till hantering av uttjänta fordon, överväga regler för obligatoriskt återvunnet innehåll för vissa material i komponenter och göra materialåtervinningen effektivare. I EU:s handlingsplan ”Med sikte på nollförorening av luft, vatten och mark”3betonades också behovet av att kommissionen föreslår nya åtgärder för att ta itu med EU:s externa miljöavtryck i samband med export av uttjänta fordon och begagnade fordon. Både Europeiska rådet4och parlamentet5har insett vikten av detta initiativ. I det meddelande som åtföljde förslaget om den europeiska akten om råvaror av avgörande betydelse6betonades också fordonssektorns betydelse för att säkerställa en hållbar försörjning av råvaror av avgörande betydelse och öka EU:s strategiska oberoende.Tillverkningen av fordon är en av de mest resursintensiva industrierna. EU:s fordonssektor står för 19 % av efterfrågan på EU:s stålindustri (över 7 miljoner ton/år), 10 % av den totala förbrukningen av plast (6 miljoner ton/år), en betydande del av efterfrågan på aluminium (42 % för all transportutrustning, omkring 2 miljoner ton/år), koppar (6 % för fordonsdelar), gummi (65 % av produktionen av allmänna gummivaror) och glas (1,5 miljoner ton planglas producerat i EU). När fordonssektorn övergår till utsläppsfri rörlighet och fordonen i allt högre grad integrerar elektronik kommer efterfrågan på koppar och kritiska råvaror att öka. De omfattar de sällsynta jordartsmetaller som används i permanenta magneter i elmotorer där fordonssektorn är en av de största användarna. Fordonssektorn använder också mer avancerade och lätta material som kompositplast, specialstål och aluminiumlegeringar. Resultatet blir att fordonstillverkningen kan ha ett högt miljöavtryck. Detta beror främst på växthusgasutsläppen från den energi som krävs för att utvinna och bearbeta primära material som kol och järnmalm (för stål), bauxit (för aluminium), koppar och olja (för plast). Dessutom innebär den ökande användningen av sofistikerade material och kompositmaterial särskilda utmaningar för nedmontering, återanvändning och återvinning av uttjänta fordon. Mot bakgrund av detta är syftet med detta förslag att underlätta fordonssektorns övergång till den cirkulära ekonomin i alla skeden av fordonstillverkningen – från utformning till slutlig hantering av uttjänta fordon. Initiativet innehåller en utvärdering av den aktuella lagstiftningen som består av två direktiv (direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon7och 1 https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_sv.2 https://commission.europa.eu/strate...ropean-green-deal/industryand-green-deal_sv.3 https://environment.ec.europa.eu/strategy/zero-pollution-action-plan_sv.4 https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13852-2020-INIT/sv/pdf.5 Texts adopted - New Circular Economy Action Plan - Wednesday, 10 February 2021. 6 COM(2023) 165 final.7 Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/53/EG av den 18 september 2000 om uttjänta fordo
 
skit, blev stoppad i tullen, Arlanda, hon tyckte att en flaska whisky var ok, 2 var en för mycket...men det var ok för tull-bruden, hon kanske tyckte jag var en "handsome man", som jag tänkte mig det var, men jag vet inte....men blev ivägskickad med 2 buteljer....nu gör jag en Jonas, tar ett par glas, njuter aven lagligt insmugglad whisky....
 
i en betraktelse, har väl alltid förvånat mig över denna "kungliga" varelse Chris, kanske bara en tidsfråga innan parterna går skilda vägar......


Allt Om Kungligt

Experten om Madeleines kris: ”Chris vill ej bli en kunglig fåne!”​


är man redan en fåne, så vill man väl knappast bygga på och bli en "kunglig" fåne....
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp