Chanot i ditt namn kan du anses aga detta fullt ut
Phonta, jag tänker inte gå in i polemik i detta...
Lagen står över ägande av all mark oavsett med Chanot, vad ni har för ägande och lagar i din landsände vet inte jag,
i denna landsände där jag befinner mig är det dom regler som jag redovisat som gäller, träd på rot, stock,
virke är svårt, och dyrt.
Låt mig ge dig ett par exempel, den tjej jag delar bostad med, började förra året att tjänstgöra på en annan Office
några kilometer längre bort, nu är det meningen att dom ska sätta upp en ny byggnad som komplement,
allting är klart med byggstart om 3 månader, en sak som man inte tänkt på, är att där byggnaden ska stå,
står det ett större träd, som står under myndigheternas beskydd, dom får inte ta ner detta träd, visst kan dom
begära tillstånd, och som det är sagt, papperskvarnen i detta kan rulla på i upp till ett år, och ingen garanti att
man ger tillstånd, byggstart om 3 månader,hur ska Ni göra nu? ingen har något svar.
Jag/vi har varit på jakt efter virke, stock, på rot, efter att jag tog över 2 rai, sedan så bytte vi till 5,5 rai,
här annonserar man inte i någon tidning, allt går via mun mot mun metoden, vi blev erbjudna att köpa 2
träd varav det ena fallit omkull för ungefär 4-5 år sedan, rotdiametern på drygt 1 meter, ägaren har iCKE
rätt att röra dessa, markägaren sålde dessa 2 till en person som jobbar på ett Office, det var han som erbjöd
oss, allt i denna process blir olaglig, först så ska dessa sågas upp i stockar på plats, sedan ska dom flyttas till
ett ställe där dom ska sågas till plank, sen ska dom flyttas till byggplatsen, om någon under denna process
inte gillar mig och ringer och anmäler, säg adjöss till vad som betalats, säg adjöss till virket, vänta på vad
Domstolen säger om bötesbeloppet, detta blir ett dyrt virke i slutändan, och vi har inget virke. Tackade nej.
Om det vore så att jag planterade träd för 20 år sedan och vill avverka idag, så måste jag om kontroll sker
bevisa var dessa stockar kommer ifrån, om träd planteras så går det bra att registrera hos myndigheterna,
på dessa rai har jag planterat.
Tror säker att även Du ser i din landsände att det är ont om träd, hur många granar/tallar kan Du räkna till?
Detta löste sig, vi vann på lotteri, ett hus..
Jag vill inte ha någon diskusiton om detta, vill Du ha reda på mer, vänd dig till myndigheterna, Du får säkert svar.