Ubon bygger en farm....

Än är vi inte i hamn....

Nu förstår jag lite bättre, kanske....premature som jag vet, betyder för tidigt född.

Den vita avmagrade kalven som jag skrev om tidigare, vilken också avled.

Nästa kalv där jag var med vid förlossningen som låg fel 180 grader,

Jag var tillbaka när vet. skulle komma, hittade varken mamma kalv eller vet.
har aldrig fått något svar vad som hände, som jag även skrev, jag kan ingenting göra.

Nu händer samma sak med tjejens kossa, allt verkar normalt,
något är inte normalt, hon kommer in och säger kalven bara ligger ner,
som matbordsdelare kan jag säga något, i normala fall så ska kalven upp på benen,
i vart fall på någon timma, senast några timmar, nu säger jag, ring in en
veterinär, prompt.

forts..

Jag vill inte förlora min kalv, låt se vad vi kan göra....

veterinär på ingång

Notathing 093.JPG

Senast ändrad:
Otur Ubon men hur vanligt är det att kalvar dör i Thailand? Jag håller tummarna för att nästa kalv klarar sig.

Vadå otur? våran har inte knallat runt hörnet, vi har ju satt in dom resurser som finns, handmatning var 6 e timma,
kallat in veterinär, övervakar osv. osv, ........så länge det finns liv, så finns hopp.

Det är 100 % dödlighet på kalvar och kor i Thailand...

3 injektioner, vad jag förstår, 1 vitamin, 1 anti b, fick aldrig klart för mig vad den 3dje var,
Thai kan allt,...
Lnad,vet 020.JPG

Dum farang som ställer frågor, fattar inte farangen detta?? det är ju vi Thai som skapat detta världsomspännande
systemet för veterinär och veterinärvetenskapen, ok, jag ger mig, lev vidare i eran bubbla, en dag spricker den.

Senast ändrad:
Farang ala idiot

Vatten är det viktigaste livsmedlet, och vatten är en bristvara i olika länder, även i Thailand.

Skitsnack kanske någon säger, går att köpa i butiken, ok, tack för den, men vad händer om leveransen
inte kommer fram? att bo i en storstad är nog det sämsta man kan göra.

sommaren 2014 tog jag kontakt med flera firmor i Sverige och Norge, vilka säljer vattenreningsanläggningar,
hittade en som var manuell (beg), man får backspola manuellt var 30 minut, denna ger 100 l per timma,
utan sandfilter, något större kunde jag tänka mig, hittade på en som ger 1000 l per timma, helautomatisk,
kostar runt 100.000 :-svenska spänn.

När biter Thai sig själva i foten?

Först så ska betala för denna, och frakten, möjligt att man kan få tillbaka momsen, och vad jag förstått så ska jag även
betala tull på denna? en sak som jag tar in i Thailand, som jag över tid skänker till Thaisen, vilken enligt min beräkning
kan försörja 3-4 byar med rent dricksvatten.

Nästa detalj, i detta så ska det flygas ner en tekniker som ska montera denna, om så skulle ske så måste jag ansöka
om ett arbetstillstånd för teknikern, varför? thai kan montera, kan dom? dom klarade inte av att få rören täta till
bevattningen.

Ja ja, sånt e livet, just nu avvaktar jag, funderar på den mindre modellen, 100 L timma, kan ta med på flyget som
handbagage, med lite övervikt.

Planta 014.JPG

Några dagar har vandrat hädan sedan sist....

Hela tiden ska det förhandlas, både före och efter ingånget avtal.

Nedmonteringen av huset har påbörjats, antalet arbetare enligt avtal stämmer inte, arbetet ska påbörjas 08.00, 8 man + drivern med bil,

det blev 6 man, en av dessa skulle fungera som en förman och se till att dom andra arbetade? 5 man.

lastbilen kom 16.00 undrar vart tog föraren vägen? har ingen aning, återkom när det var lastat.

Räkna bort 6 minuter rökpaus per timma, räkna själv, samtliga är rökare.

Istället för en dag som dom sagt, så tog detta nästintill 3 dagar, jag hade beställt lastbil för 1 dag,

som tur var så var bilen ledig dagen efter, bara att boka.

Jag återkommer med fler bilder....

Husnedtagning 006.JPG

Några dagar har vandrat hädan sedan sist....

Hela tiden ska det förhandlas, både före och efter ingånget avtal.

Nedmonteringen av huset har påbörjats, antalet arbetare enligt avtal stämmer inte, arbetet ska påbörjas 08.00, 8 man + drivern med bil,

det blev 6 man, en av dessa skulle fungera som en förman och se till att dom andra arbetade? 5 man.

lastbilen kom 16.00 undrar vart tog föraren vägen? har ingen aning, återkom när det var lastat.

Räkna bort 6 minuter rökpaus per timma, räkna själv, samtliga är rökare.

Istället för en dag som dom sagt, så tog detta nästintill 3 dagar, jag hade beställt lastbil för 1 dag,

som tur var så var bilen ledig dagen efter, bara att boka.

Jag återkommer med fler bilder....
Husnedtagning 006.JPG

Det låter ju inte som något ovanligt utan snarare något man får räkna med i Thailand. Du har väl inte betalt i förskott? Säg bara "Inget kneg, -ingen deg" samt le stort när det blir dags för betalning.

Det låter ju inte som något ovanligt utan snarare något man får räkna med i Thailand. Du har väl inte betalt i förskott? Säg bara "Inget kneg, -ingen deg" samt le stort när det blir dags för betalning.

Vadå? inte betala i förskott?

Om jag inte betalar i förskott, så kommer inte arbetarna....
och när jag betalar i förskott så kommer inte arbetarna?

Tag det lugnt Granne Olsson, jag har läget under kontroll.

Jag vet vilket jobb detta var, jag var själv där som en grovjobbare, i form av (hålla kamera) synnerligen tungt jobb,
dokumenterar bygget av farm 2 rai till min dagbok.

6 tusen spänn för detta? kommer inte att hålla, efter att detta var klart så frågade dom på 3 lök extra, jag sa som
det var, avtalet säger 6 lök, klart ni får 3 lök extra, hade dom frågat på 4 lök, även det hade varit ok för mig.

Om någon frågat mig, kan Du ta ner mitt hus, absolut, inga problem, kostar? 2 bath, när? ring mig när det snöar i Bangkok.

Dom jobbar på bra pojkarna, nu håller dom på att sätta stolparna till kohuset, ska snart ta med dom till lunch, i byn,
restaurang flugan, så många flugor på en och samma plats, men har en underbar nudelsoppasky.

Ska passa på att handla samtidigt, samma varje dag, 2 bira per skalle, och en flaska wirre å dela på, efter jobbet, obs, inte före.

Dom frågade om det gick bra med 2 wirre, där satt jag ner foten, no way, ingenting av detta ingår i avtalet.

Följer planen 2 rai, ligger bra till i tid....

Husnedtagning 021.JPG
Husnedtagning 024.JPG
Husnedtagning 028.JPG

Om det är så att du behöver mer virke eller om du känner någon som vill ha så vet jag en kille som troligen kommer sälja sitt trähus och bygga nytt i betong! Ett stort hus som satan och bra virke inte alls gammalt och slitet som vissa andra.

Tack för tipset, intressant, absolut, även fast vi har en deltidare/timanställd så ser jag tidsbrist, virket som är kvar efter
huset vi tog hem ska spikrensas och skyddas inför regnsäsongen och mot termiter.

Ändock intressant, PM?

Här är vår hustomte, en trevlig kille går här och påtar och pular, han har avtalet med husmor,
tycker nog att han har lite dåligt betalt, åker en km på morgonen kommer hit, tar hand om korna,
tar ut på fältet, åker hem, kommer tillbaka på lunch för att vattna korna, hem igen, och tillbaka på
eftermiddagen för att ta in korna, totalt 6 km per dag, extrajobbet blir det extra betalt för.
Jag tog beslut på egen hand att tanka hans bike, brukar sticka till han en slant emellanåt, för att
inte tala om häromdagen, vi har haft x arbetare för att sätta stolp och bygga koskjulet, på
eftermiddagarna så har jag åkt och handlat "drickat" till jobbarna, han kommer gående och
lite försynt undrar han om jag inte kunde bjuda på en Lao Khao snaps från hålet i väggen, 10 Bath,
det gjorde jag inte, jag köpte en halvpanna.

En gång har jag köpt en liten flaska Lao Khao för att prova, det blev en gång och ingen mer,
den flaskan har jag fortfarande kvar - minus 1 snaps.

Smaken på Lao Khao skulle jag klassa som en systerprodukt till fotogen.
Husnedtagning 106.JPG

Ahh vad skönt, sovmorgon, glöm det, enligt husmor så ska det handlas plantor på "morgonmarknaden" urrrk, startar runt 04.00

Här finns en papya som funnits som jag vet dom senaste 5 åren, själv tycker jag nog man kan ta egna frön från frukter man smakat,

denna är den sötaste i smaken som jag någonsin ätit, därmed så var den saken klar, denna tar vi frön ifrån,

plantorna får komma med nästa insändare, hittar inte på just nu...

Titta på bilden och låt dig suktas.

satte ett 20 tal frön som tittat upp, snart dags att sätta ut på farmen.

Husnedtagning 072.JPG

Ahh vad skönt, sovmorgon, glöm det, enligt husmor så ska det handlas plantor på "morgonmarknaden" urrrk, startar runt 04.00

Här finns en papya som funnits som jag vet dom senaste 5 åren, själv tycker jag nog man kan ta egna frön från frukter man smakat,

denna är den sötaste i smaken som jag någonsin ätit, därmed så var den saken klar, denna tar vi frön ifrån,

plantorna får komma med nästa insändare, hittar inte på just nu...

Titta på bilden och låt dig suktas.

satte ett 20 tal frön som tittat upp, snart dags att sätta ut på farmen.

Husnedtagning 072.JPG
Den papyan ser verkligen söt ut. Äpplefrön kan man inte så och få goda äpplen utan de måste alltid ympas. Så är det säkert inte med papaya.

Den papyan ser verkligen söt ut. Äpplefrön kan man inte så och få goda äpplen utan de måste alltid ympas. Så är det säkert inte med papaya.

Som Du säger, normala svängen är att ympa, det finns något som kallas "familjeträd" där man ympat in olika sorter på samma träd, vad jag förstått så är bara fibrerna dom rätta,
så går det bra att ympa, med detta så skulle man kunna ympa in äpple på rönnbär.

Papaya=P

Vi har en 1 P, det var väl 2 år sedan jag började samla in frön, just för att den var så söt i smaken, har tidigare köpt P från marknad och butik, en del helt smaklösa,
andra helt bedrövliga, idag satte vi ut ett 10-tal på farmen, inget som säger att dom blir lika söta i smaken, men jag vill testa.

Det finns många olika P i landet, det jag har fått lära mig om dessa, pappa P, mamma P, l*dyboy P, pappa P ger bara blommor, kasseras, mamma P ger frukt,
men det är l*dyboy P som ger mest frukt, det är inte mycket som skiljer dom åt, som amatör får man vänta tills dom kommit upp lite,
proffsen ser detta ganska snabbt, därmed så slipper dom ödsla näring på något som ändock ska kasseras.

P fröodlas

Husnedtagning 083.JPG

l*dyboy P e som en l*dyboy M alltså, dvs som en kvinna med extra fruker, l*dyboy M har förutom dom båda melonerna, en banan och ett par körsbär...

Dubbeldörr

Grannen köpte dörren, kan vi betala nästa vecka? kan vi pruta? vi har dåligt med pengar..

Pruta? javisst, var som helst där Ni önskar, men inte hos mig, mitt pris gäller.

Finns andra som är villiga att buda över Er, som jag sagt så var Ni först.

Dåligt med pengar? då är det ingen mening att man handlar. (ny moped förra veckan)

Betala nästa vecka? går alldeles utmärkt, och det går alldeles utmärkt att dörren står kvar här,

till nästa vecka, kom med slantarna, hämta dörren.

Tidigt dagen efter på morgonen så var dom över och hämtade dörren när jag låg och sov.

Tjejen säger, jamen det är min släkt, vi måste hjälpa dom, och jag säger, om Du och jag ska en del

ekonomi gemensamt så har jag rätt att ta samma summa och skicka till min släktingar, för övrigt så

trodde jag vi klarat ut att jag är ingen ATM, och detta hus är ingen bank,

jag har varit med att rädda denna familj tidigare, och dom har fått hjälp på andra sätt.

Inte min sak att lära ut ekonomi...

Jag hade arbetare här, och förstod senare att, hon hade gått över och lånat 2 arbetare av mig för att montera dörren.......

Monk work 029.JPG

Monk work 069.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp