det står inte att detta är öronmärkt för vägar, kan bli så att dessa inkomster finansierar en ny färja till Gotland?...
Motor /
TT
Vägavgifter kan bli vanligare – ska finansiera dyra projekt
Publicerades: 3 dagar sedan 13:34, Uppdaterades: 3 dagar sedan 16:22
TT Nyhetsbyrån
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Regeringen öppnar för nya former av finansiering för dyr infrastruktur, exempelvis att bilister ska finansiera nya vägar med vägavgifter.
Vanligtvis betalas stora infrastrukturprojekt med statliga anslag. I sin infrastrukturpropositionen skriver regeringen i stället att "alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas".
De alternativa finansieringsformerna kan vara trängselskatter och vägavgifter för vägtrafik, och banavgifter när det gäller järnväg. Det kan också handla om medfinansiering från kommuner, företag och regioner, eller bidrag från EU och Nato.
Avgifter som betalas av bilister finns redan i Sverige. Några exempel är trängselskatter i
Stockholm och
Göteborg, samt broavgifter över Motalaviken på riksväg 50, över Sundsvallsfjärden på E4:an, över Skurusundet på väg 222 och över Öresundsbron.
På järnvägarna tas det redan ut banavgifter.
Ska ge snabbare genomförande
Idén är att genomförandet av vissa viktiga transportrelaterade infrastrukturprojekt, exempelvis en östlig vägförbindelse i Stockholm, ska kunna snabbas på genom att andra medfinansiärer deltar i projekten.
"Under kommande planperiod bör test genomföras med investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket", skriver regeringen i propositionen.
Man öppnar även för att Malmbanan i Norrbotten ska medfinansieras. I propositionen står att förutsättningarna för en utbyggnad av Malmbanan med medverkan från privata aktörer bör prövas.
Genom bland annat broavgifterna väntas Öresundsbron vara betald till 2029, och nu vill regeringen titta på huruvida framtida brointäkter efter detta ska gå till andra infrastruktursatsningar i Öresundsregionen.
Andra avgifter
TT: Borde inte skåningarna slippa avgiften efter 2029?
— Det vi tittar på nu är det som man redan i dag gör i Danmark, där man använder avgifter från broar till exempel för att finansiera annan infrastruktur, säger Carlson.
TT: Öppnar ni upp för andra trafikavgifter, motorvägsavgifter till exempel?
— Det är en del av det bredare greppet kring finansieringsformer. Exakt vad vi kommer att landa i där får vi återkomma till, men vi pekar på Östlig förbindelse till exempel här i Stockholm där tunnelavgifter skulle kunna vara ett sätt att finansiera den infrastrukturen, säger Carlson.
— Det kan finnas andra exempel på sådana lösningar som gör att man får infrastruktur snabbare.
det behövs inga nya vägar, gemene man kommer inte ha råd att åka bil, fordonsskatt, bro och vägtullar, moms på reparationer och delar, vilket också är en skatt, så här kommer slutnotan per mil att skjuta i höjden, åkarna vill ha kompensation för sina transporter, vilket gör att priserna stiger för konsumenterna i butik, kanske man skulle starta ett företag och skicka varorna med drönare, Drönarfrakt AB.