Ubon bygger en farm....

Dom är en delikatess när dom är grillade, enligt de thai jag pratat med. Jag har inte provat och tänker inte det heller...
De finns på en restaurang vid ingången till Tiger Zoo i Siraksa.

Jag testade for ca sex år sedan. Inget speciellt tycker jag.

IMG_0155.JPG

Lite fler plantor, skyll inte på mig, skyll på den som handlar...

För några veckor sedan så provade jag att sätta några majskorn, tycker nog dom knallar på bra, detta för att testa.

kart 003.JPG

Vsv, 30 095.JPG

Mmmm, inte vet jag, jag blir bara trött att se vad jag ser.

Man ska inte arbeta för att arbeta, man ska arbeta smart, för att slippa arbeta....

Jag har sett folket bära hem gräs och hö/halm, vissa tappar en del efter vägen, varför inte använda nät?

Denna gumma har suttit i 2 dagar och cuttat dessa kvistar, 30 meter bort, hemma hos henne
så står det en kubota järnhäst, svänghjul, kilrem, varför inte bygga en enkel cutter? 2 dagar arbete, ordnat på 15 minuter.

Vilka var det som uppfann hjulet? med stor säkerhet ingen Thai, fast får dom säga själva så...grattis Thai till alla Nobelpris under åren.

Inte min mening att förnedra, jag ser vad jag ser, ibland blir jag bara så trött, om jag säger något, farang idiot....

Vsv, 30 030.JPG

Vsv, 30 031.JPG

kart 006.JPG

Post på besök....

Ville se bilderna på gripandet, visst var det gripande..

Blanda för i he.. inte in mig.

Post 021.JPG

Man ska inte arbeta för att arbeta, man ska arbeta smart, för att slippa arbeta....

Jag har sett folket bära hem gräs och hö/halm, vissa tappar en del efter vägen, varför inte använda nät?

För mycket rationalisering leder till massarbetslöshet och att människor känner sig meningslösa. Känner man att man bidrar så blir man gladare.

ost.gif

Vävmaskinisten med fru..

Har inte en aning, första gången jag sett detta bo i naturen, och lyckan blev total, boet är bebott.

Jag har aldrig sett herr eller fru fågel flyga in eller ut, och dom lyckas bygga bo på bara några meters avstånd.

Visst finns det bon, som folk hittar och och tar hem och hänger upp under tak på verandan, prydnad?

Hur får man tiden att gå i Thailand? fråga inte mig, jag har fullt upp..

vävare 006.JPG

Snart dags att åka på en semestertrip, Amant C, förlänga med 30 dagar, kort semester, men trevligt med en resa.

4 veckor till innan Swedskolandet, få se vad som väntar på mig i arbete, skickat en klagan till Svensk adressändring,

var är min post? beställningen är eftersändning 1 gång per vecka, posten tycks skicka när det passar dom, blir väl som

det varit dom 2 tidigare vintrar, kompensation, det vill jag inte ha, jag vill ha min post enligt avtal.

Skickade ett mail och frågade om det var till Post och Telestyrelsen man skulle klaga, svar uteblivit.

Bygget går vidare, ligger bra till enligt kalenderplanering, byggarna jobbar på, tidigare sagt 3 dagar,

nu ändrat till 5 dagar, känns detta igen? tog längre tid, kan vi få en slant extra? det löser sig.

Var är armeringsmattan? satt ner foten, ingen armering, ingen gjutning av golvet, vi får se.

Land Office lyser med sin från frånvaro.

Beslutat att avsätta 100m2 mark till grodfarm.

71 meter väg klar, ytterligare 160 meter ska fyllas och byggas.

Djurstall, beräknad byggstart Dec-Jan 2015-16, byggyta 200 m2

Hus för ris 031.JPG

Hus för ris 034.JPG

Hus för ris 035.JPG

Hus för ris 038.JPG

Flugor

Irriterande kan dom vara, men gör inget illa.

Har funderat lite på detta med mosqiter och flugor, mosqiterna har vi fått bort, ungefär 80 %,
detta genom att träden runt huset försvann.

Den elektriska racketen är ett alternativ, om man nu vill hoppa upp och leka halvbror till Björn Borg.

Har suttit och funderat en tid tillbaka om att bygga en fälla, har några ritningar, bygger på vacum och sug,
visst kan man använda oktenol, här kör vi naturkraft, inga gifter.

När jag satt och studerade flugorna så kom jag fram till, när jag har ställt ett glas eller flaska på bordet,
så flyger dom dit (inte alla på en gång) och sätter sig på kanten, beroende på dryck.

Vatten funkar inte, man måste få bort kappilärkraften, dessutom så är flugor immuna mot vatten.

Varför sätter sig flugor på din arm om Du har kortärmat? samma med benen om Du har kortbyxor,
dom är ute efter fukten och avdunstningen av mineraler, men framförallt älskar dom sött.

Jag har provat några varianter, och det fungerar, jag tog ett dricksglas, fyllde med 2 cm vatten och
blandade i 1/2 tsk. prädd, (håll utsidan ren) drycken på insidan rullar man runt i glaset, när flugan
kommer och klättrar ner på insidan så lägger man handen över glaset, snurrar runt och flugan hamnar
i drycken, fungerar detta? absolut, bättre än en elracket, och man behöver inte lyfta på arslet.

Ska prova med några andra drycker/blandningar.

Idag är det flugfritt, och dessa lär inte få några ättlingar som irriterar.

Patent på denna?, inte då, jag bjuder...

Division 210.JPG

Division 209.JPG

Senast ändrad:
Flugor är alls inte ofarliga. Tänk bara på att dom kanske satt på en hög avföring innan dom landade på dig. En av världens värsta smittospridare. :confused:

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp