Flugor
Irriterande kan dom vara, men gör inget illa.
Har funderat lite på detta med mosqiter och flugor, mosqiterna har vi fått bort, ungefär 80 %,
detta genom att träden runt huset försvann.
Den elektriska racketen är ett alternativ, om man nu vill hoppa upp och leka halvbror till Björn Borg.
Har suttit och funderat en tid tillbaka om att bygga en fälla, har några ritningar, bygger på vacum och sug,
visst kan man använda oktenol, här kör vi naturkraft, inga gifter.
När jag satt och studerade flugorna så kom jag fram till, när jag har ställt ett glas eller flaska på bordet,
så flyger dom dit (inte alla på en gång) och sätter sig på kanten, beroende på dryck.
Vatten funkar inte, man måste få bort kappilärkraften, dessutom så är flugor immuna mot vatten.
Varför sätter sig flugor på din arm om Du har kortärmat? samma med benen om Du har kortbyxor,
dom är ute efter fukten och avdunstningen av mineraler, men framförallt älskar dom sött.
Jag har provat några varianter, och det fungerar, jag tog ett dricksglas, fyllde med 2 cm vatten och
blandade i 1/2 tsk. prädd, (håll utsidan ren) drycken på insidan rullar man runt i glaset, när flugan
kommer och klättrar ner på insidan så lägger man handen över glaset, snurrar runt och flugan hamnar
i drycken, fungerar detta? absolut, bättre än en elracket, och man behöver inte lyfta på arslet.
Ska prova med några andra drycker/blandningar.
Idag är det flugfritt, och dessa lär inte få några ättlingar som irriterar.
Patent på denna?, inte då, jag bjuder...